vrijdag 5 februari 2016

Samenvatting van 'Onze oversteek': 'Luxe Cruise'!

Samenvatting van onze oversteek: 'Luxe-Cruise'

Onze oversteek van de  Atlantische Oceaan is goed verlopen. Op achttien dagen en half zijn we met drie van La Gomera, San Sebastián naar de Caraïben, de baai Anse Mitan in Martinique gezeild. Met iets meer wind en stroming zouden we reeds op dag 18 zijn toegekomen, maar we zijn tevreden. De Oceaan en het weer waren ons gunstig. De deining viel mee en soms was het golvenpatroon echt een rommeltje, waar je kop noch staart aan kon krijgen. Maar geen van ons drie werd zeeziek.
De laatste nachten kregen wel eens een bui over ons heen, maar de squalls zijn ons bespaard gebleven, net als de windloze momenten. Slechts twee keer anderhalf uur moeten motoren op dag één en de laatste dag, een uur voor aankomst. Hierdoor hebben we ook nog van de 380L diesel, héél veel over! Dit allemaal dankzij de aanwijzingen van onze 'wal-weerman', Guy. Dank je wél Guy voor onze fantastische begeleiding.
Elektriciteit hadden we bijna dagelijks tekort, ook al stuurde de Hydrovane, ons 'Selfie' veel. De koelkast en diepvriezer(Waeco 12V, 18L) en af en toe de elektrische lieren en stuurautomaat 'George' slikten heel wat elektriciteit. En doordat de zon vaak achter de zeilen zat, konden de zonnepanelen zelden de batterijen voor 100% opladen. Dus lieten we dagelijks, één of twee maal per dag, de motor stand-by draaien om de batterijen op te laden. NO problema ;-)
Water: zoet water hadden we 400L in de tank bij en nog twee bidons van 25L (=50L) extra + drie douchezakken van 8L. Dit gebruikten we om af te wassen en onszelf mee te wassen(eerst afspoelen met zoutwater/voetpomp aan wastafel) en af en toe om te koken (probeerden hier zoveel mogelijk flessenwater voor te gebruiken). De eerste dagen vliegt de waterteller angstvallig de hoogte in, waarop the Captain ons extra attent maakte op het watergebruik, max. 20L/dag. Uiteindelijk hadden we bij aankomst nog iets meer dan 100L over in de tank en geen bidon aangeraakt! Knap, hé?! En zelfs nu(drie dagen later, hebben we nog over!). Ons regen-opvang-zeil hebben we dus nog niet gebruikt of uitgetest...
Drinkwater/flessenwater: hiervan hadden we 20 bidons van 8L en 36 flessen van 1,5L mee, dus 214L. Hiervan hebben we ook nog 90L van over, ook al hebben we hier ook thee en koffie mee gemaakt en al eens een soepeke ofzo.
Frisdrank(cola&fanta) daarentegen hadden we te kort mee...in de winkel vonden we dit niet nodig, want we dronken dat anders ook niet... Om al eens een ander smaakje dan koffie, thee of water(al dan niet met muntsiroop), kan het wél eens smaken. Fruitsap en melk hadden we nog wél over.
Verse voeding: in de koelkast hadden we vijf gebraden, vacuüm Lidl-kippen, die bleken de beste aankoop: lekker koud of warm en ook makkelijk.
Groenten & fruit: hadden ook hier best meer van kunnen inkopen. Slechts één ronde courgette en stuk paprika en stuk sla moeten weggooien. Tomaten(groen bij aankoop), courgetten, rode & groene paprika's, komkommers, witloof, wortelen, aardappelen, hebben we tot en met uitputting van voorraad op dag 14 kunnen eten. De zoete aardappel op dag 18 en uien en sjalot hebben we nog over. Het fruit was véél te snel op. Zeker voor iemand die dagelijks de dag met fruit start, was dit een groot gemis voor me. Hadden best meer appels en appelsienen kunnen meenemen.
In de vriezer zaten drie varkenshaasjes, zes rundshamburgers, vier kalkoen-groentenburgers, drie maal drie kabeljauwhaasjes en drie maal drie zalmhaasjes. En een zak ijsblokjes! Nog één pak kabeljauw en twee kalkoen- en één rundshamburger over en ijsblokjes.
Apo: bier is er meer gedronken dan voorzien, aangezien de weersomstandigheden goed waren, werd er één alcoholisch drankje/dag genuttigd. Ook een paar keer een campari-orange en rum-cola inclusief ijsblokjes. Decadent op een oversteek of niet?! We zien onze collega-/vrienden-cruisers al hun voorhoofd fronsen. Nou, de luxe om met drie i.p.v. met twee crewleden te zijn is hiervan het gevolg ;-)
Apo-hapjes/tussendoortjes/nachtelijke snacks: weinig van gegeten. Net zoals de maaltijd-porties kleiner waren dan anders. Je verzet weinig en de warmte zorgt ook voor minder eetlust.
Blikvoeding en droge voeding hebben we ook nog ruim over.
Thermossen warm water zijn enkel de eerste nachten klaargezet, maar doordat ze zo goed als onaangeroerd gebleven voor koffie, thee of minute-soep te maken tijdens de wacht, hebben we dit van nacht drie niet meer gedaan.
Onze achttien dagen en half op zee, zonder extra aankopen hebben we dus makkelijk kunnen overbruggen, met de rest kunnen we nog wél even verder ;-)
Het koken op een bewegend, rollend, stompend, zeilend schip, was voor de Cherrenstef, die enkel in zijn eigen combuis kookt als ie aan de steiger ligt, een aanpassing en beproeving. Al snel gebeurde de mise-en-place in de kuip en lag het werkblad vol anti-slip matjes om elk ingrediënt, keukengereedschap e.d. Proberen onder controle te houden. Want, elk vliegend voorwerp kan gevaarlijk zijn!
Afval: tja, de vuilniswagen komt hier onderweg niet langs. Wat doen we dat dan op die grote plas, in een kleine ruimte en de hitte met alle afval? GFT/organisch afval gooiden we overboord, idem met toiletpapier en papieren zakdoekjes. Enkel de laatste dag werd het bewaard om aan land in een container te gooien. Blik en brik spoelden we uit met zoutwater en bewaarden we in een vuilniszak in de ankerbak, alsook karton. Plastiek en verpakkingsmateriaal werd ook uitgespoeld en in stukjes geknipt, zodat het door de flessenhals van de 8L lege waterfles kan werden geduwd, dop erop draaien en géén vieze geuren. Dit was een leuk taakje voor de kleuterjuf ;-) Tnx Frieda & Leon van SY Puff voor de tips x
Technisch/stukken: hiervan zijn we redelijk gespaard gebleven. Behalve het inkorten van enkele schoten door schavielen, moeren en bouten aandraaien van spiboomkop en walder. Hebben nog wél een moer gevonden op het dek...moeten nog uitzoeken waar die vandaan komt, dus nog even de mast in één van de...
Maar zoals ook onze opstapper vaak zei onderweg...dit was een 'luxe-cruise'!!! We hebben met z'n twee reeds vele dagtochten gevaren die minder aangenaam en comfortabel waren dan deze oversteek! Maar dit durfden we pas te noteren na aankomst, want roep nooit te vroeg 'victory'! Let us hope the next will be as good as this One ;-)
Tnxxx... aan iedereen die ons steunt en volgt, voor de extra ondersteuning van het weer en de blog, onze beschermengels en voor de leuke mails en reacties...dit motiveert ons en doet deugd!