zondag 4 juni 2017

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 23: AANKOMST!

Dag 23: Donderdag, 1 -> vrijdag, 2  juni '17 _ 13.00 LT(local time= UTC -9)
Aankomst!!!

Resultaten na 20u:
Afgelegde afstand: 127 NM
Gemiddelde snelheid: 6,35 kn
Knopen wind: 15 kn
Positie: 23°06'S 134°58'W
Koers: -
Afstand tot bestemming: 0 NM

Eindtotaal oversteek Ecuador -> Frans Polynesië, Gambier Archipel:
Afgelegde afstand: 3564 NM
Aantal uren gevaren: 552u
Gemiddelde snelheid: 6,45 kn
Aantal uren gemotord: 13u + 1,5u bij het binnenvaren van het archipel

Het gevoel & de gewaarwording van de golven en de wind is veel gemoedelijker en trager in het daglicht, dan in het donker. Is het omdat je het visueel kan waarnemen en je er mentaal beter op kan voorbereiden? De dagen hier bestaan nu eenmaal uit 12u licht en 12u donker en daar kunnen we niet onderuit. Het is helder weer vanavond en door de aanwezigheid van de maan & sterren is de zichtbaarheid verbazingwekkend goed.
En zo gaan we onze laatste donkere uren en nachtwachten in.
Het weer en de wind zijn ons goedgezind. Zensation glijdt over de afgevlakte golven. In onze cocon zien we de liggende halve maan het water fel verlichten, wanneer ze ondergaat wordt het heiig en is de horizon moeilijk te onderscheiden. Bijna zijn we er. Op de kaart en de plotter komt onze positie steeds dichter bij het eiland. Zensation blijft vliegen met een snelheid tussen de 6 à 8 knopen, het lijkt wél of ze er ergens moet zijn ;-)
Hoe zal het straks zijn om weer land te ruiken en vaste grond onder onze voeten te voelen?
En hoe is het lichamelijk & fysiek met ons gesteld? Zouden we hier ook 1kg minder wegen zoals op de evenaar (wetenschappelijke test in Ecuador bij 'Mitad del Mundo') of meer of minder? Qua eten & drinken zijn we zeker niks te kort gekomen. We hebben nog steeds vers fruit & groenten en een gevulde vriezer! Nog meer dan 200L water in de watertank en ongeveer 300L Diesel. We waren voorzien om tussen de 4 à 6 weken hier voor nodig te hebben. Deze oversteek is dan ook véél vlotter verlopen dan we hadden durven dromen, dankzij de goede wind en de uitstekende begeleiding van onze walkapitein Guy. Waarvoor onze oprechte dank!
Straks kunnen we waarschijnlijk weer gebruik maken van WiFi. Berichtjes & mails maken en versturen kunnen dan weer met de hedendaagse technologie. Intikken van berichtjes met behulp van het 'woordenboek', selecteren, kopiëren, knippen, plakken en geen steno meer om zoveel mogelijk in een beperkt aantal karakters te willen zeggen. Mijn chemobrain kan haar gaten weer opvullen met behulp van Google, Wikipedia, Pinterest, enz... Heum, missen we iets?! Ja, het zal weer leuk zijn om ff te kunnen Whatsapp-en, FaceTimen of Skypen. De afgelopen 23 dagen hebben we wél contact gehad via mail of sms en deed elk berichtje deugd, maar het blijft toch een beetje beperkt, wegens de hoge sattelietkosten. Bedankt om jullie lief en leed met ons te blijven delen tijdens de afgelopen twee jaar & de oversteek en ons te steunen & te motiveren. Onbeschrijflijk wat het voor ons betekend om via deze weg betrokken te worden bij elkaars leven en zo verbonden te zijn met elkaar, ook al zijn we mijlen van elkaar verwijderd. Vriendschap & liefde is onbetaalbaar en overbrugt alle opstakels! We love & miss U all xxx
"Land in zicht!" Aan de heiige horizon zien we heuvels opdoemen. Yeh, we zijn er bijna. Dat vieren we met een feest-pannenkoeken-ontbijt. Njammie ;-)
De rifingang naar het archipel is bebakend en ligt recht in de wind. Zeilen gaan toe en op motor varen we de laatste 9 mijl in turquoise bauw water naar Rikitea, de hoofdstad van Île Mangareva. Het eiland ziet groen en is dichtbegroeid met naaldbomen en andere gewassen. Huizen, villa's en een kerk met twee opvallende witte torens vullen het beeld. Rondom ons zijn parelkwekerijen en liggen visnetten.
Het anker wordt klaar gemaakt en ik zet me op de punt. Met mijn nieuwe Polaroid bril op mijn neus zou ik de riffen beter kunnen onderscheiden. Best wel een aanpassing zo'n bril. Toen ik hem de eerste keer op had en een foto nam met mijn camera, dacht ik dat die stuk was! Ook het kijken naar het scherm van de plotter is niet evident, afhankelijk vanuit welke hoek of hoe je je hoofd houdt, zie je iets of zie je slechts een zwart scherm. Héél bizar!
Ankeren, het gaat helemaal mis! Eerst varen we bijna op een rif en dan blokeert het anker, de ketting is helemaal verroest. Het ligt dan ook al bijna 8 weken ongebruikt in de ankerbak. Er komt een knoop in de ketting en ze blokkeert. Even een stukje weer ophalen en verder droppen. En dan is er weer een knoop! Weer een stukje ophalen en dan... blijft ie oprollen (zoals in Aruba)! STOP! Geert zet meteen de contactschakelaar af. Het relais van de ankerwinch blijft weer hangen. Met de hand worden de laatste meters bijgegeven. We liggen gevaarlijk dicht bij het rif achter ons! Nou, dat is geen goede aankomst. Meteen demonteert the Captain het relais en maakt de contactpunten schoon met een fijn schuurpapiertje, extra vaseline eraan en weer monteren. Hij doet het weer! Anker op en even een stukje verder naar voor varen om te herankeren, met een veiligere afstand an het rif.
We zijn er! Oef... het is gelukt. De ontlading is groot en we zijn trots op onze prestatie!
Daar toosten we op terwijl ons 'Vertrekkerslied', van het 'Uitzwaaicomité', uit de boxen galmt. Such a good song! ;-)

Opmerking:
Dit zal voorlopig de laatste blog zijn die m.b.v. onze IT-man Gunter gepost wordt. Merci Gunter voor alweer de goede zorgen x.
De iridium-satteliettelefoon gaat uit. Vanaf morgen hopen we nu en dan ergens internet te kunnen scoren en via de gewone E-mailadressen en Whatsapp te kunnen communiceren.