zondag 12 mei 2019

Trip: Noord Minerva Rif - Tonga


Dag 2: donderdag, 9 mei ‘19, 13u45 - vrijdag, 10 mei ‘19, 17u (18u LT) (UTC Tonga +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 27u:
Afgelegde afstand: 162NM
Gemiddelde snelheid: 6kn
Gemiddelde knopen wind: 25kn
Positie: 20°16.45S 174°48.49W

Totaal trip:
Resultaten na 51u:
Afgelegde afstand: 315NM
Gemiddelde snelheid: 6,17kn

We dromen 12jaar terug, toen stonden we met onze voetjes op een strand in Mauritius. Nou, daar zou ik even naar terug gekatapulteerd worden!
Maar de realiteit is ff anders...
Liefde is: ‘samen zeilen door weer & wind’!
Vanaf 14u30 neemt de grijze lucht af. Eindelijk komen er opklaringen, er verschijnen witte wolken, blauwe lucht en een zonnetje. Er zit nog geen ritme in het golvenpatroon, een wasmachine is er niks tegen!
Vasthouden en mee in kadans gaan is aangeraden. Ik denk er over om me een
Sumi-pak (van de gelijknamige worstelaars) aan te schaffen om me te beschermen tegen de boatkisses. Een stootkussen om me van alle blauwe plekken te vrijwaren is geen luxe ;-)
De tweede nacht was aangenamer, maar vanaf Nu’ku’alofa (het hoofdeiland van het ‘Kingdom of Tonga’), moeten  we weer tegen woeste golven inbeuken. ‘Kelefesia’, een eiland in de eilanden groep van “Ha’apai” staat als stopplaats op ons lijstje. Hier willen we enkele dagen incognito doorbrengen, alvorens officieel in te klaren in Tonga, in “Pangai”. Al van ver ziet het er prachtig uit en zien we meters hoge surfgolven zich op bouwen en breken. Open CPN, Navionics en de Tonga Pilot bij de hand. Het ziet er tricky & akelig uit! We varen tussen de brekers in, volgens de koers van de drie geraadpleegde bronnen. Plots verschijnt er 4,5m op de dieptemeter en zijn de rollers vlakbij...  we maken linksomkeer, willen niet riskeren dat een golf ons optilt en op de kiel dropt! Jammer, bij rustiger weer zal dit een heel andere situatie geven, maar op dit moment is het een ‘NO GO! Dus, doorvaren... ondertussen is het 15u30 LT. Volgende optie, “Nomuka Iki”, 14NM verder. Dolfijnen komen ff met ons spelen, wat een fijne beloning na zo’n zware tocht. Om 18u LT, na 51u varen, droppen we het anker aan de noordzijde van het eiland “Nokuma Iki”.
Tijdens onze tocht merkten we reeds een sterke aparte geur in de voorkajuit en was ie nog sterker  in de garage: bleek er een bus met reinigingsmiddel stuk en alle vloeistof is leeggelopen in de garage! Geen keuze: alles eruit en opkuisen! Ondertussen wordt het donker en later. De fles champagne zal voor morgen zijn, we zijn moe en houden het bij een witte porto (nog mee van Portugal (oktober ‘15!) & een rum cola. Voor we’t weten zijn we deze zware tweedaagse weer vergeten. Slaapwél x



Trip: Noord Minerva Rif - Tonga


Dag 1: woensdag, 8 mei ‘19, 13u45u - donderdag, 9 mei ‘19, 13u45 (UTC +12u = +10u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 153NM
Gemiddelde snelheid: 6,37kn
Gemiddelde knopen wind: 20kn
Positie: 21°58.93S 176°50.94W

Spaghetti bolognese voor twee avonden is gemaakt, alles is weer zeevast gemaakt, klaar om etappe 2 naar Tonga te starten.
Bij het verlaten van Noord Minerva Rif, hebben we stroom mee. We varen scherp ‘aan de wind’ en hoge golven botsen tegen ons aan.
Tegen zonsondergang veel bewolking, squalls omsingelen ons. De hele nacht & de daar opvolgende dag, houdt dit ons in de wiggel. The Captain loopt extra wacht. De golven werden torenhoog (tot zeker 4m!) en rolden meermaals in de kuip! Alles nat, ook binnen, aangezien er enkele verdwaalde golven hun weg vinden onder de buiskap & het luik boven de kajuitingang. Liters zeewater stromen de kajuit in!!! Geen pretje! De wind, regen & golven doen ons afremmen en ook steeds afvallen t.o.v. onze koers. Heftig zo honderden mijlen ‘aan de wind’ varen en een dame die af & toe in een dal tussen twee mega waterbergen duikelt, de snelheid is hierdoor variabel. De voorspelling die we hadden, klopte NIET qua: windsterkte, golfhoogte & bewolking.
Zo, gaan we op 9 mei 2019 onze feestdag in: 12ste Huwelijksverjaardag & 4 jaar onderweg. Nou, dat hadden we graag ff anders gevierd!
Als extraatje is er een vertoning van Miss & Mister wet t-shirt, aangezien er de moeite niet wordt gedaan om het zeilpak aan te trekken, wanneer de slapende gewekt wordt om te reven of andere dingen te veranderen. Gelukkig zijn de temperaturen aangenaam, zelfs van het zeewater.
Om er toch een beetje kleur in onze dag te brengen, wordt er voor het eerst in 4 jaar de stormfok gezet, het flashy oranje daar kunnen we niet naast kijken.
Nog voor ik een foto kan nemen, gaat ie er weer af, hij is nog kleiner als onze gereefde voorzeil in postzegel grootte en geeft te weinig snelheid. Daar kan the Captain niet mee leven en ook onze dame ondergaat dan het spel van de golven teveel...
Bij het afklokken van de eerste 24u vallen de afgelegde mijlen wat tegen, we hadden de indruk snel te gaan en dat we veel mijlen gemaakt hadden, maar door het veel moeten afvallen (v/d koers), hebben we natuurlijk wat mijltjes afgegeven. Hopelijk wordt de rest van onze feestdag beter. Fingers crossed!




Noord Minerva Reef


Maandag, 6 - woensdag, 8 mei ‘19 (UTC +12u = +10u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Wanneer we de ankerbak openen om het anker klaar te maken, vinden we een dode vliegende vis op de ankerketting. Hi, hi, hi, ook al hadden we geen vislijn uithangen, hebben we toch nog wat gevangen!
Onze aankomst vieren we met een flesje bubbels. ‘s Avonds bereiden we een feestmaal: frietjes à la Zensation met steak en een Duvel voor the Captain.
Ja, ga dat maar eens vertellen dat je dat op Noord Minerva Rif hebt gegeten & gedronken ;-)
We overlopen de trip en zijn vooral héél tevreden over de resultaten van de vele werken waaraan we weken besteed hebben. De AIS & VHF werken zo véél beter dankzij de nieuwe bedrading. En we houden het, ondanks de vele liters overkomend zeewater, droog binnen. Onvrede over de zeilreparaties, daar kunnen we niet over naar huis schrijven! Ten eerste waren ze na vier maanden niet klaar op afgesproken data. Ten tweede zagen we nog heel wat loshangende stukken en scheuren die we zelf nog bij het optuigen hebben gerepareerd. Ten derde had de zeilmaker drie van onze vijf zeillatten kwijt gedaan en hebben we ze uiteindelijk met onderdelen die hij meegaf, er zelf drie in elkaar gezet. De rigger die voor de fine-tuning van de mast zijn kat stuurde in Whangarei, waardoor we in Opua nog beroep moesten doen op een andere... Bad Karma voor ons vertrek!
Maar geen gezeur, we zijn weer onderweg. En hier liggen we dan in het Midden van de oceaan ff te bekomen van de eerste zeemijlen en eerste stuk van onze trip naar Tonga.
Het Noord Minerva Reef, daar achter liggen we in een soort kom, bijna cirkelvormig met een diameter van 5km. Bij laag water komt het rif bloot te liggen en kan je er over wandelen. Bij hoog water breken de golven, van de Oceaan, over het rif. Buiten een vuurtoren en enkele wrakken, is er niets.
We liggen hier rustig te dobberen achter ons anker, terwijl het stevig waait. De windgolven beletten ons om het peddelboord op te blazen, alsook de dinghy op te tuigen. Iedereen blijft rustig aan boord, zeker na de verhalen van een medecruiser & ervaren duiker, die tijdens zijn snorkeltocht een tijgerhaai zag en nog een andere haai die recht op hen afkwam, hij dacht een grijze, maar hij is vooral snel in de dinghy geklommen! Vond dat de haai héél agressief reageerde, volgens zijn duikervaring. Dus een plonsje hebben we niet gewaagd, dat bewaren we maar voor een ander plekje. Jammer wat er zou hier véél vis zitten en kreeften!
Dan maar wat klussen: alle lieren krijgen een extra onderhoudsbeurt. En ondertussen proberen we de rust & omgeving in ons op te nemen.