donderdag 25 oktober 2018

Trip: Tonga: Ha’apia: Lifuka, Pangai - Nieuw-Zeeland: Noordereiland, Opua

Dag 7: Dinsdag, 23 oktober ‘18, 13u45 - woensdag, 24 oktober ‘18, 9u45
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 19u:
Afgelegde afstand: 126NM
Gemiddelde snelheid: 6,6kn
Gemiddelde knopen wind: 2kn

Totaal trip:
Resultaten na 163u:
Afgelegde afstand: 1185NM
Gemiddelde snelheid: 7,2kn
Ongeveer 20u gemotord

De motor draait, het water is een spiegel. Ongelooflijk hoe die enorme massa water met schuimende golven van meer dan 3m op enkele dagen tijd verdwijnen! 
Het leven aan boord is horizontaal wél véél aangenamer en laat me toe om ons huisje een beetje zindelijk te maken voor de aankomst & bezoek van de gevreesde ambtenaren: schoonmaken, afwassen, opruimen. Het mag er niet te netjes uitzien van teh Captain, anders lijkt het of we wat willen verbergen, volgens hem. Dus de sierkussens laat ik maar achterwegen 😉
Het is alweer een mooie heldere zonnige dag, we kunnen minstens 20mijl ver zien, maar geen zeilen aan de horizon te bespeuren. Dat is zowiezo moeilijk te zien, zelfs met een platte zee. 
Plots klinken er krakende stemmen op kanaal 16. Het is ‘Maritime New Zealand Radio’ die contact heeft met een boot die zijn aankomst aankondigt, enkele uren later nog een boot. Twee boten, waarvan we weten die voor ons vanuit Vava’u, Tonga vertrokken zijn en nu ongeveer 12 mijl voor de kust zijn. Vanaf die afstand is het verplicht om je te aan te melden. Dit wil zeggen dat land & ons einddoel dichterbij komt! 
Maar we gaan er veel te vroeg zijn, althans wat ons eetplan betreft... Wat doe ik met die twee liter soep, stukje salami, plakje gerookte ham, enz? We hebben geen honger, maar eten maar iets dat nog op moet. Ach, misschien vinden ze dat wél ok en anders, tja dan is het maar voor de zee of de afvalbak. 
De laatste nachtwacht gaat in, we slapen in ons bed in de voorpunt. Elke 30’ gaat de wekker, zodat één van ons een een kijkje buiten gaat nemen en de horizon afspeurt op lichtjes. De maan is bijna vol, de sterren fonkelen, maar geen wit, groen of rood lichtje te zien...
Tegen 23u30 ziet the Captain een AIS signaal op de plotter, het is een Nederlands MSSI-nr, het zijn onze vrienden Acapella!
Hoe bijzonder, 900km van elkaar vertrokken, op een verschillend punt, 2000km af te leggen (zij vanuit Fiji, wij vanuit Tonga) en elkaar hier ergens op de oceaan treffen! We hebben dagelijks contact met ze gehad via sms op de iridium satelliettelefoon. Zo plotten we elke dag elkaars positie, beiden kapiteins hadden deze namiddag een punt gezet waar we elkaar zouden kruisen, en kijk... het is zo!
Om middernacht zijn we slechts enkele mijlen van elkaar verwijderd, de lucht is heiig naar het mistige toe, in de verte zien we een flauw wit lichtje: dat is Acapella. 
Ik probeer hen op te roepen via VHF en dan klinkt Ellen haar stem! Wat een fijn gevoel, dicht bij elkaar te zijn & elkaar te kunnen horen, we evalueren ff de ervaringen van de trip en praten wat bij... Wat ontbreekt hier op de oceaan is een ‘drijvende feeststeiger’, zoals de aperitiefsteiger in Wemeldinge (Zeeland, NL). We hadden misschien ook een bootdrift samen kunnen doen met deze goede weersomstandigheden, even wat anders dan een dinghydrift. Ons gezamelijk bubbelfeestje zullen we even moeten uitstellen, zij varen naar ‘Whangarei’, wij naar ‘Opua’, 60 mijl van elkaar. Nou, een fantastisch moment om elkaar zo toch even te ‘ontmoeten’. Nog enkele uren en we zijn er.
Ondertussen verschijnt er nog een AIS signaal voor ons en achter ons zien we een flauw lichtje. Het wordt nog druk... We hebben er weet van dat er minstens 20 boten vanuit Fiji, minstens 10 uit Neiafu & 4 Ha’apai, Tonga en nog een aantal van Nukualofa, Tonga & Minerva Reef vertrokken zijn. Dagen zagen of hoorden we niemand en nu komt het hier allemaal samen. Benieuwd met hoeveel we straks aan de lange drijvende  Q-steiger gaan liggen in ‘Opua’ en hoeveel er die dag nog aankomen. De komende dagen zullen de officials het druk hebben, iedereen probeert ten laatste de 26ste oktober binnen te zijn, voor het front passeert! 
De wachten lopen weer volop, terwijl één van de twee lekker onder de dons in bed ligt.
Nu & dan kunnen we weer even zeilen, dan weer motoren.
Het wordt licht en de contouren van Nieuw Zeeland verschijnen aan de horizon. Om 6u30 roep ik ‘Maritime New Zealand Radio’ op. Na enkele vragen over de boot, passagiers,  callsign, geplande aankomsttijd & -plaats, zijn ze in Nieuw Zeeland officieel op de hoogte dat we in aantocht zijn. Enkele weken geleden hadden we reeds een document van ‘advance notice’ doorgemaild (verplicht min. 48u voor aankomst), dus onze komst is nu zeker. 
Een landschap van verschillende groene begroeide rotsformaties heten ons welkom. We varen de ‘Bay of Islands’ in langs allerlei eilanden, via het ‘Veronica’ kanaal naar Opua-Marina.
Om 9u 45 meren we af aan de drijvende Q-steiger in ‘Opua’. 

We made it! 

Trip: Tonga: Ha’apia: Lifuka, Pangai - Nieuw-Zeeland: Noordereiland, Opua

Dag 6: Maandag, 22 oktober ‘18, 13u45 - dinsdag, 23 oktober ‘18, 13u45
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 134NM
Gemiddelde snelheid: 5,58kn
Gemiddelde knopen wind: 8kn
Afstand tot bestemming: 115NM
Positie: 33°29’78S 175°15’76E

Het is een mooie zonnige dag met een blauwe hemel, de temperatuur onder de buiskap steigt een graad, naar 18°C. De zonnecrème wordt weer uitgehaald, maar de lange broek, fleece trui, sokken & schoenen blijven aan!
Naar mate de dag vordert, wordt de zee nog rustiger & vlakker. We zeilen van de Oosterschelde naar het Veerse meer ;-). 
Om 20u verdwijnt het zonnetje en laat een prachtige roodoranje gloed na. De maan staat al eventjes te trappelen om het van haar over te nemen. 
We zeilen met een gemiddelde van 6kn met een licht windje en een knik in de schoot. 
De lucht maakt de kuip, het dek en kussens vochtig. We vertoeven beide binnen. De ene op de slaapbank in de salon onder de dons en diegene die van wacht neemt de achterkajuit met fleecedekens voor z’n rekening. 
Om 1u30 is de wind op en met de motor bij, motorsailen we enkele uren, tot de wind recht op de neus komt en het voorzeil wordt ingedraaid. 
Tijdens mijn tweede wacht, komt er weer wat wind. Na 4,5u motor, kan ik het voorzeil weer uitrollen, en de motor uitzetten. Zensation laat zich door haar zeilen voortbewegen. Het wordt licht en de zon is meteen van de partij. Het beloofd weer een mooie dag te worden. 
Ondertussen worden er al wat voorbereidingen voor onze aankomst getroffen. De mijlen & uren tellen af. De vriezer staat reeds sinds gisteren uit en is leeg. De laatste verse groenten & fruit worden verwerkt in: soep, fruitlassie (fruit met yoghurt drank (Indisch)), fruitsmoothie, slaatje,... of we het allemaal opgegeten krijgen voor we arriveren is nog de vraag! De hele trip hebben we veel meer gegeten dan anders. Na de vorige oversteken staan we telkens wat scherper, dat zal deze keer niet het geval zijn 😜! Het is ook zo’n zonde om eten weg te gooien. Zeker nu ik net nog een artikel gelezen heb over ‘foodwaste’ in het maandblad ‘National Geografic’. Ironisch, niet waar?!
Net wanneer we afklokken is de wind weer op en gaat de motor aan om te motorsailen. Deze windstiltes zaten in de weersvoorspellingen, we wisten dat het ging komen en hadden het verwacht. Maar alles beter dan een front met 50 kn wind over ons heen krijgen! 
Nou, we hebben nog een dag & nacht voor de boeg, een mooi vooruitzicht, we kijken er naar uit en zijn vooral benieuwd naar het inklaren. Gaan ze ons nog eten & drinken afnemen of onze mooie verzameling schelpen? De documenten zijn reeds allen ingevuld om het proces te bespoedigen. Fingers crossed dat we lieve begripvolle ambtenaren treffen.