maandag 7 oktober 2019

Oversteek: Fiji, Musket Cove - Nieuw-Zeeland, ‘Bay of Islands’_Opua

Dag 5: Zondag, 6 oktober ‘19, 16u - Maandag, 7 oktober ‘19, 16u (UTC Fiji +12u = +10u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 178NM LOG/168NM OVG
Gemiddelde snelheid: 7kn
Gemiddelde knopen wind: 13kn
Positie: 29°53’07S 173°32’96E
Afstand tot bestemming: 322NM

We halen de lijn binnen, zonder vis... na het avondeten komen de vrolijkste dieren van de zee nog even met ons spelen. In de zonsondergang zien we de dolfijnen spelen met onze dame haar boeg. Daar doen we ‘t voor!
De hemel kleurt intens rood, oranje, geel,...
De nacht verloopt vlot en de squalls blijven uit onze buurt. Zensation loopt als een trein. We voelen ons alle drie in ons sas. We hebben een goede snelheid en het zeewater blijft buiten boord! Zo zeilen we graag...
We slapen heerlijk en de wachten gaan vlot. De vislijn gaat bij het eerste ochtendlijk weer het water in!
Het is toch wél een beetje blind-varen, zo zonder nieuwe gribfiles die we kunnen raadplegen en enkel vertrouwen op info die je doorgespeeld wordt door iemand.
The Captain wil toch nog ens een poging wagen met zijn oudere IPhone. Deze heeft de nieuwe IOS-update niet gehad. Maar van de week gaf ie weer om te ‘registreren’. Zou dit misschien lukken zonder ‘internet’, midden op zee? Hij geeft het nog een kans en... ja hoor, het lukt. We kunnen verbinding maken met de ‘Wipipe’-Iridium-statelliettelefoon! Mails komen binnen van een aantal boten om ons heen, die een dag voor ons vertrokken zijn. Een weerbericht wordt binnengehaald. We hebben connectie! Joepie!!!
Straks kan onze blogverzorger deze schrijfsels posten.
Ondertussen wordt de proviand bekeken en wat we er nog van gaan/kunnen maken. The Captain zet het mes in de pompoen en onze vingers duimen voor een vers visje. Aangezien onze vriezer het enkele weken geleden heeft begeven, zijn we met weinig vlees en kip vertrokken. Een blik ‘confit de canard’ houden we nog achter de hand voor onze laatste avond. We hebben nog kip & vis in blik. Verhongeren gaan we niet meteen doen, maar we verlangen wél naar een zelfgevangen visje, dat is toch alweer even geleden...
In de namiddag neemt de wind af. Iets over twee zakt de snelheid naar 4kn, dus motor aan en motorzeilen we verder. ‘Johns Corner’ komt dichterbij.

Net wanneer we afklokken komt er weer een beetje meer wind en gaat de motor uit.

Oversteek: Fiji, Musket Cove - Nieuw-Zeeland, ‘Bay of Islands’_Opua

Dag 4: Zaterdag, 5 oktober ‘19, 16u - Zondag, 6 oktober ‘19, 16u (UTC Fiji +12u = +10u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 176NM LOG/168NM over de grond (1kn stroom tegen!)
Gemiddelde snelheid: 7kn
Gemiddelde knopen wind: 8-10kn
13u gemotorzeild!
Positie: 27°07’33S 173°06’41E
Afstand tot bestemming: 487NM

Heerlijk varen zonder opspattende of verloren gelopen golven. De zeebenen heb ik eindelijk weer gevonden en het leven aan boord van ons dobberend schuin hangend huisje is weer aangenaam.
De Fijivlag wordt eindelijk gestreken. Veel blijft er niet van over... bij vertrek was het te ruig en ze heeft duidelijk geleden onder de zware omstandigheden van de afgelopen dagen. Toch heeft het goedkope upgepimte Chinese Fijivlaggetje het goed gedaan en hebben we er slechts 1 versleten.
De natuurelementen om ons heen worden rustiger en rustiger. Iets na middernacht zakt de wind & snelheid verder in. Het water is spiegelglad. Onder een fel maansikkeltje & sterrenhemel motorsailen we verder. Belangrijk is om de snelheid van minimum 6,5kn aan te houden, questie van voor het front ons einddoel te halen.
‘s Morgens is het zonnetje weer van de partij. We voelen ons goed. De vislijn hangt voor de eerste keer deze trip uit. De omstandigheden zijn comfortabel en we hebben zin om een verse vis aan de haak te slaan en op ons menu te zetten. Elke dag zagen we reeds vogels. Dus laat de vis maar bijten.
Het mooie weer is het ideale moment om even de zoute natte kleding te spoelen met zoet water en op te hangen.
De luiken staan open, zoadat alles goed kan verluchten en de bilge wordt droog gedept. Ondanks de zon is er een fris windje, we merken dat we meer zuidelijk varen & de koudere temperaturen bereiken. Ingeduffeld met een fleecevest, lange broek, sokken en nu & dan nog zeillaarzen, genieten we van de droge kuip en de frisse zeelucht. Een Chai Latte & warme choco met nog wat JD-wafeltjes (voor the Captain) warmen ons extra op. We duiken ook nog een pak Belgische chocolade-zeevruchten op uit de koelkast. Tja, we mogen onszelf nu & dan wél verwennen. Zeker na de afgelopen zware dagen & tegenslagen. Het beste eten of extra lekkere dingen zijn gekocht of bewaard voor oversteek. Waarom? Niet altijd zijn de omstandigheden goed of heb je geen trek, of is er te veel eten,... Maar ja, beter te veel dan te weinig en lekkers dat je troost kan brengen, toch?!
Na 13u motorzeilen, kunnen we ons brompotje uitzetten en weer genieten van de geluiden van wind & water. Al heel de dag zien we een Squall-lijn rechts (west) van ons. We zien de lijnen van regen van de wolken naar de zee lopen. Er komt er geen enkele dichterbij. We zijn blij met het waterig zonnetje, links (oost) van ons zien we een blauwe hemel met meer zonneschijn.
De dag vliegt voorbij...