zaterdag 3 maart 2018

: Dag 3: Frans Polynesië: Gambier Archipel - Australeilanden

Donderdag, 1 - vrijdag, 2 maart ‘18_17u30 (UTC -10u = -11u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Afgelegde afstand: 106 NM
Vaaruren: 25u -> klok verzet= 1u extra
Gemiddelde snelheid: 4,24kn
Gemiddelde knopen wind: 8 kn
Positie: 26°29'S 139°36'W
Afstand tot bestemming (Rapa Iti): 261NM

Nog voor het laatste tipje van de zon onder de horizon verdwijnt, staat de maan reeds te trappelen om haar licht over ons te laten schijnen. Heerlijk zo zeilen enkele dagen voor & na volle maan, zo wordt het niet echt donker. Het blijft verbazingwekkend hoeveel we kunnen zien met deze heldere, bijna wolkenloze, nachten...fantastisch!
We varen een andere tijdszone in en dus wordt de klok verzet: 20u wordt 19u
(UTC -10u = -11u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!).
Zo krijgen we extra uurtje tijd om mijlen te maken.
Het is alweer een rustige nacht, ook al is de zee wat rommeliger en brengt elke onstabiele golfbeweging onze dame even uit balans, zodat de zeilen klapperen. Selfie is sinds ons vertrek uit Gambier non-stop aan ‘t sturen en laat zich niet van de wijs brengen. Na elke gijp, trekken we even aan haar besturingstouwtjes (onderste touw= naar links; bovenste touw= naar rechts) en neemt ze de controle weer netjes over. Leuk zo’n touwtje trek aan boord, alleen hangt er geen kadootje aan, hi, hi, hi :-)
Reeds vroeg in de ochtend hebben we beet, maar hij lost weer! Alles hangt er nog aan, dus gaat de nepinktvis met haak weer het water in. Komop vis doorbijten nu!
Om 7u30 zetten we de spinnaker op. Selfie & George slaan hun handen in elkaar en besturen samen Zensation. Het lukt hen niet zo goed, de wind is onstabiel en we geven Selfie vrijaf, zodat George het volledige roer in handen neemt.
Ondertussen varen we ‘Engeland’ binnen! Ja, gek, hé dat de grote plas water verdeelt wordt onder verschillende beheerders.
We duimen dat de wind blijft... hij shift en we gijpen. De koers is niet gunstig, dus spinnaker opbergen en weer uitvlinderen. Hopelijk kunnen we zo nog even doorgaan. 


Dag 2: Frans Polynesië: Gambier Archipel - Australeilanden

Dag 2: Frans Polynesië: Gambier Archipel - Australeilanden

Woensdag, 28 februari - donderdag, 1 maart ‘18_17u30(UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Afgelegde afstand: 106 NM
Vaaruren: 24u
Gemiddelde snelheid: 4,3 kn
Gemiddelde knopen wind: 9 kn
Positie: 25°12'S 138°17'W
Afstand tot bestemming (Rapa Iti): 356NM

Aan boord is het rustig. Nu & dan is er een beetje meer wind en staan de zeilen vol en stabiel. Hierdoor kunnen we al eens een uiltje vangen.
De volle maan schijnt hevig en lacht ons tegemoet. Bijna geen wolkje aan de lucht om haar goed humeur en prachtig voorkomen te verstoren.
De nachtrusten gaan al wat beter. Tegen de ochtend brengt the Captian alles in gereedheid om spinnaker te zetten.
07.15, ik ben aan’t wakker worden en hoor de vislijn gaan: beet!
Meteen leg ik alle nodige materialen klaar: visnet, baseballknuppel, mes, vodka, haak, handschoenen, handdoek, saloondeuren openen, het weghalen van de reling achteraan en kussen leggen (voor the Captain om op te zitten voor de zwemtrap waar hij probeert de lijn binnen te halen). The Captain verkleind de zeilen en zet de motor in achteruit. We minderen vaart.
Al snel is duidelijk dat we iets groots aan de lijn hebben! Het gevecht tussen vis en the Captain begint. Langzaam beetje bij beetje probeert hij de lijn in te halen. Maar de vis gaat telkens weer met een deel aan de haal.
Inhalen, oprollen en dan rolt er weer een stuk af... Zo gaat het steeds weer, langzaamaan winnen we terrein en wordt de bussel lijn op de vismolen weer dikker. Telkens trekt de vis naar de diepte, dat is het gedrag van een geelvintonijn zijn.
We zijn al meer dan drie uur bezig. Ik houdt de snelheid in de gaten en zet motor steeds een tikje in achteruit tot de snelheid 0.0 is, zo telkens weer opnieuw. Wordt die vis nu niet moe?!
Eindelijk zien we de visaas en onze vangst dichterbij komen, gele vinnen steken af in het blauwe water. Yeah, het is een geelvintonijn! Eindelijk, daar dromen we al lang van. Maar wat een kanjer en hij geeft zich nog steeds niet gewonnen!
De vislijn draait onder het voorste spoeltje wanneer hij weer met de lijn gaat zwemmen. We zien het gebeuren en grijpen meteen in, maar te laat, voor we de nylonlijn er weer over kunnen leggen, breekt ze op het wieltje af... weg visaas, weg geelvintonijn... wat een tegenvaller. Na 3u45’ zwoegen en twee blaren extra, hebben we niks! Van teleurstelling rollen er enkele lelijke woorden over onze lippen. Zo jammer... In ieder geval kunnen we wél stellen dat de dynemavislijn van de Noren héél sterk is en zijn dienst bewezen heeft. Anders had onze vangst waarschijnlijk al sneller het hazenpad kunnen kiezen. En dan die visstok, die kan ook wél wat hebben als je de buigingen zou zien die ie door het gewicht en de kracht eraan maakt, hij plooit bijna dubbel i.p.v. dat ie breekt! Dus het materiaal is alvast ‘goed bevonden’.
Het is 11u wat nu? Spinnaker zetten of vissen.
Het wordt: vissen! We willen die geelvintonijn! De twee vislijnen gaan weer het water in, de ene voorzien van een nieuw aas... ‘Fingers crossed’. Ik heb alvast héél wat recepten en bewaaropties voor zo’n lekker visje ;-)
The Captain zijn armen, ellebogen & schouders doen pijn. Het is niet niks om zo’n kracht proberen tegen te houden en met alle macht proberen binnen te halen. De volgende mag een iets kleiner en lichter exemplaar zijn!
Onze hoop en geduld wordt niet ingevuld, althans vandaag niet.
Ook het dagresultaat is niet ‘om naar huis te schrijven’. We hebben zomaar even 20NM verspeelt met het ‘proberen’ binnen te halen van een ‘visje’. Ach ja, gesport hebben we dan weer wél gedaan.
Hopelijk morgen meer geluk!

Dag 1: Frans Polynesië: Gambier Archipel - Australeilanden


Dinsdag, 27 - woensdag, 28 februari ‘18_17u30  (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Afgelegde afstand: 105 NM
Vaaruren: 24u
Gemiddelde snelheid: 4,3 kn
Gemiddelde knopen wind: 9 kn
Positie: 24°08'S 136°42'W
Afstand tot bestemming (Rapa Iti): 462NM

Toch een beetje plots ons vertrek... Zensation is niet vaarklaar. Er staat nog een berg afwas, de was moet nog van de drooglijn gehaald worden, opgeplooid en weggeborgen worden, enz...
Dit kan allemaal nog in het archipel gebeuren, we doen er nog twee uur over om langs de westkant het rif buiten te varen. Met enkel klusjes tussendoor is Zensation klaar voor de tocht naar de Austral Archipel.
Even buiten de Gambier Archipel zijn we reeds op zoek naar de voorspelde 12 knopen wind... we vinden er slechts 7!
Tja, alweer een voorspelling die niet klopt. Kunnen we ook eens niet gewoon,  zoals andere jachties vertellen, zeilen opzetten en de rest van de trip er niks meer aan hoeven te wijzigen? Zo’n trip hebben wij precies nog niet gehad!
Het voorzeil wordt uitgeboomd, grootzeil wordt naar de tegenovergestelde kant gezet en zo varen we uitgevlinderd de avond tegemoet.
Morgen is het volle maan, ze staat al klaar om de zon af te lossen en om ons gedurende de hele nacht te belichten. De wind is onstabiel en matig in kracht, Zensation haar snelheid zakt zelfs onder de 2kn. ‘k Zie en hoor dat the Captain het er moeilijk mee heeft. Hij knort en moppert, maar laat toch de motor uit...
Tijdens de eerste wacht krijgt hij ook nog een bui over zich heen, maar dat vindt hij niet erg, want ervoor krijgen we de wind uit de squall en lopen we plots 8 knopen! Yeah!
Het geklapper van de zeilen, wegens ‘te weinig’ wind, houdt ons uit onze slaap.

Zo modderen we de eerste vierentwintig uur door, met af & toe een gijp. Nu al weten we dat we, met zo’n laag daggemiddelde, zeker minimum vijf dagen nodig hebben om er te geraken en waarschijnlijk zelfs meer, maar ja, het weer hebben we niet in de hand. De deining is wat rommelig en onstabiel, zodra deze een vast patroon vertoont kunnen we de spinnaker zetten en extra mijlen maken met de lichte wind.


Frans Polynesië: Gambier Archipel: Mangareva, Rikitea


Maandag, 26 - dindsdag, 27 februari ‘17 (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Voor Rikitea liggen weer enkele boten, allen met een plastiek fles om hun ankerketting. Wat?! Ja, er zijn reeds drie boten die bezoek hadden van een knaagdier: een rat. Hoe kan die nu aan boord komen? Dat een rat kan zwemmen dat weten we, maar dat ie dat in zoutwater doet, kan the Captain niet geloven. Nou, het zal toch zo zijn en die vieze beestjes met hun knaagtanden die alle elektrische bedrading kunnen kapot knabbelen, hebben we liever niet op bezoek, dus ook aan onze ketting wordt een plastiek fles gehangen!
Ondertussen zijn er zeven jachties die ‘Dengue’ (knokelkoorts) hebben, een ziekte overgedragen door muggen. Dus extra inspuiten met deet en langere kleding aantrekken om lichaamsdelen te bestoppen, is een oplossing om proberen te vermijden geprikt te worden door een ziektedragende mug.
In het college is er een ‘beroepen-/studiekeuzedag’ voor de studenten. We gaan met enkele andere cruisers een kijkje nemen. Politie, brandweer, burgemeester, visser, elektricien, imker, tatoeïst, parelgriefeur, schelpengraveerder, enz... zijn allen aanwezig en staan open voor alle vragen van de leerlingen.
Regen, sqaulls, onweer drijven ons weer aan boord. Héél de avond hebben we donder & bliksemt om ons heen. De foto’s die vanuit de hemel gemaakt worden zijn om ‘U’ tegen te zeggen! WoW! Alle elektronische apparatuur verdwijnt in de oven en we hopen allen dat de bliksem geen van onze boten treft...
De volgende ochtend schijnt de zon en kan de natte was weer opgehangen worden. Internet is weer in gebruik en weerberichten worden gedownload. Het ene spreekt het andere tegen...
Er is een weervenster van 3,5 dag, we hebben minstens vier dagen nodig voor de afstand van 580NM, misschien wél vijf, als de wind minder is dan voorspelt wordt.
Wat doen we? Nu vertrekken of nog eens tien dagen of misschien zelfs langer wachten tot er een idealer weervenster komt? Hebben we haast? Neen, maar we willen toch naar de Austral Archipel en de Australeilanden: ‘Rapa Iti, Raivavae & Tubuai’ bezoeken. Eind maart zou onze uitlaatbuis geleverd worden in Tahiti. Dus willen daar ten laatste begin april zijn. Dus, ja, misschien toch een beetje tijdsdruk...
De kogel is door de kerk. We wagen het erop. Geen tijd om extra boodschappen te doen of de komst van het bevoorradingschip ‘Nuku Hau’ af te wachten (zou woensdag of donderdag toekomen in Mangareva). We hebben nog genoeg fruit & groenten en hopen op nog eens een zelfgevangen visje om de maaltijden te verrijken.
Dus snel nog enkele mensen dag zeggen, dinghy aftuigen, anker op en weg.
Zo verlaten we voor de tweede keer de 31 km² grootte Gambier Archipel.
Een archipel met een unieke geologie: één rif, omgeven door motu’s, geborgen in helderschoon water dat zich uitstekend leent voor de parelkwekerij. Niet voor niets dat hier ’s werelds meest glanzende en kleurrijke parels worden geproduceerd. Naast parels zijn er ook kerkjes en kloosters. De Gambiereilanden dienden namelijk in een ver verleden als het beginpunt voor het katholicisme. De archipel heeft in totaal 8 groene hoge eilanden, waarbij Mangareva als hoofdeiland dient. Hier zijn een aantal pensionnetjes te vinden waarbij ook trips naar een parelkwekerij en buureilanden kunnen worden geboekt. Wat hier precies te doen is? Proeven van het leven op een schitterende plaats die aanvoelt als het einde van de wereld. Genieten van een mix van bergen, Robinson eilanden, verlaten motu’s met wit zand of een rif met duizende vissen, alles op slechts enkele mijlen varen van elkaar en je denkt dat je je op een héél ander stukje op de wereld bevindt.
We hadden hier nog wél enkele andere motu’s en baaien kunnen bezoeken. Maar het is tijd om weer andere oorden te ontdekken. Met enkele Tahitiaanse zwarte parels rijker, stopt hier ons Gambier bezoek...

Frans Polynesië: Gambier Archipel: Taravai

Vrijdag, 23 - Maandag, 26 februari ‘18  (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Bij het wegvaren markeren we de koraalbom op Navionics, zodat we andere cruisers hiervoor kunnen waarschuwen!
Onderweg naar het dorp ‘Agonoko’ van Taravai (vier huizen en een kerk!), aan de oostkant van het eiland, krijgen we een squall over ons heen. Net op het verkeerde moment natuurlijk, zo zien we de koraalbommen niet en kunnen we de watertank niet bijvullen. Het regenopvangzeil hangt niet op omdat ik aan de preekstoel sta en omdat ook de ankerbak anders niet open of toe kan. En die hebben we binnen een dikke mijl wél nodig om te ankeren. Met de drie bakken in het gangboord, onder de bimini, proberen we wat regenwater op te vangen. Alle beetjes helpen, maar we hebben minstens tweehonderd liter nodig om de watertank weer te vullen.
Met ‘Open CPN’ volgen we onze track van vorig jaar. De regen is gestopt, de zon komt even piepen en een handje toesteken.
Voilà we zijn er en hebben vanaf hier een prachtig uitzicht op Mount Duff & Mokoto, de hoogste punten van het hoofdeiland Mangareva die tegenover ons liggen. Meteen wordt het regenopvangzeil opgesteld, want er komt zeker nog wél regen aan... althans hopen we. Al weken is het hier droog, op enkele druppels na of zien we het op andere eilanden of in andere baaien regen, net waar we ons op dat moment niet bevinden. Ja, terwijl we toch de zon liever zien, willen we af & toe wat regen voor de watertank.
Hier hebben we mooie herinneringen. In juni waren het Valérie & Hervé en zoontje Ariki die ons lieten kennismaken met de Frans Polynesische gastvrijheid. Het anker zat nog niet ingegraven of we werden reeds op de lunch gevraagd.
Hier kreeg ik ook mijn eerste bloem achter het oor gestoken en vernamen we meer van deze traditie & betekenis ervan (*zie hier onder voor meer info).
Nu is het onze beurt. De volgende morgen gaan we hen opzoeken, het is een fijn weerzien met hen met enkele kadootjes en een uitnodiging aan boord van onze dame. Meteen worden we overladen met fruit, kruiden, avocado’s en een boeket orchideeën.
Enkele uren later zitten ze op ons privé-terras met een aperitiefje en de zelfgemaakte pizza & pudding worden gesmaakt. De mannen gooien een vislijn in het water en vangen op enkele minuten tijd acht ‘jacks’. De lijn breekt jammergenoeg, maar we hebben een emmer vol voor de cruisers-BBQ bij hen op zondag.
Toch willen de mannen het de volgende ochtend nog even proberen. The Captain knutselt een nieuwe lijn met pluimpjes gemaakt van mika-folie. Hervé hangt zijn boot aan onze dame en zo vissen de mannen elk vanop hun boot, maar... geen beet...
Tegen de middag verzamelen we met z’n twintigen in de tuin de gastvrije bewoners. Ieder heeft wat lekkers meegebracht. De vissen liggen op de BBQ, er zijn worstjes, tonijn en varken. Het is één groot feest, met weer veel nieuwe gezichten & contacten en allerlei lekkers. Als dessert heb ik twee flan-taarten gebakken, mijn eerste experiment (gemakkelijk: doosje uit Carrefour met poeder, waar enkel melk moet toegevoegd worden, laten koken en dan afbakken in de oven) dat toch wél geslaagd is en de twee taarten met caramelsaus overleven het nog geen tien minuten! Om de calorieën onder controle te houden worden er wedstrijdjes volleybal & petanque gespeeld.
Tegen zonsondergang zoeken alle bijboten hun weg tussen de bommies naar hun drijvende huisjes.
Het blijft genieten van de rijkelijk fonkelende sterrenhemels op ankerplaatsen als deze, waar géén of slechts enkele lichtjes aan land deze beïnvloeden. Zelfs al is er maar weinig verlichting op het hoofdeiland Mangareva in het dorp Rikitea aanwezig, toch is de intensiteit van de Melkweg feller op andere, donkerdere plekken in het archipel, zoals hier bij Taravai.  
Op maandag brengen we tussen de squalls door de was aan land. De watertank loopt al snel over en enkele uren later, bij het ophalen van de was, nemen we afscheid van de liefste mensen van Gambier: Valérie, Hervé & zoon Ariki. Komen we nog terug? Als we nog niet kunnen doorvaren naar de Australeilanden wél, anders...
Nog enkele kadootjes & knuffels uitwisselen en dan anker op, naar Mangareva, om in Rikitea bij JoJo’s nieuwe weerberichten proberen te downloaden.


*Meer info:
Een bloem achter je oor

Sinds de aankomst in Frans Polynesië, in juni ‘17, zit er bijna dagelijks een ‘echte’ bloem achter mijn ‘linker’-oor, een hibiscus, frangipane of een ‘Tiaré de Tahiti’, afhankelijk van welke bloemenstruik zich op onze weg bevind. De eerste bloem, een rode hibiscus, kreeg ik van Hervé op Taravai, Gambier Archipel.
Op de eilanden van de Zuidelijke Stille Oceaan is het een traditie om een bloem achter het oor te dragen, zowel door vrouwen als mannen.
Bloemen staan symbool voor ‘feest, plezier en levensvreugde’. Rond de markt van Papeete maken vrouwen bloemenkronen & -kransen, die de Polynesiërs dragen bij speciale gelegenheden zoals huwelijken, of gewoon op een gezellige avond bij vrienden.
Bloemen liggen aan de basis van vele Polynesische legendes. De ‘tiare maohi’, die nu ‘tiare tahiti’ wordt genoemd, om het onderscheid te maken met het woord tiare dat 'bloem' in het algemeen betekent, zou geschapen zijn door de god Atea met de hulp van Tane, god van de schoonheid. Eeuwen geleden mochten alleen koningen en prinsen deze heilige bloem plukken. Later werd de tiare alleen gebruikt als symbool van ‘liefde’. Bij Polynesische huwelijken werden het huis en bed van het jonge paar 30 dagen lang met tiares versierd. Door de fijne geur van de tiare konden de jonggehuwden het geheim van de overvloed van de god Atea ontdekken.
De Tiare bloem is één van de symbolen van Tahiti. Zowel mannen als vrouwen houden ervan deze bloemen te dragen, ofwel als halsketting, als kroon of als versiering achter de oren.
Tegenwoordig is de tiare tahiti nog altijd een liefdessymbool: een bloem achter het linkeroor betekent dat iemands hart reeds werd veroverd. Wordt de bloem rechts gedragen, dan is er nog een kans... Mannen dragen ze ook, maar dan een gesloten exemplaar. Dan is er nog de ‘derde sekse’ (mahu of rae rae, mannen die zich gedragen en/of kleden als een vrouw). Eeuwen geleden al werden deze mensen beschouwd als een combinatie van de beste eigenschappen van een man en vrouw. Geen taboe hier rond, zoals ik reeds in een eerdere blog vermelde. Deze mensen hebben vaak ook een gezin met vrouw en kind(eren). Zij dragen de bloem vaak achterste voren.

Overal ter wereld dragen vrouwen bloemen in hun haar. Het is de oudste en meest natuurlijke versiering. Met hun geur en fragiele schoonheid kunnen bloemen eenvoudige kapsels veranderen in aanbiddelijke en zelfs adembenemende creaties. Maar ze zijn niet enkel mooi, ze hebben ook hun eigen verhaal.

De taal van bloemen gaat duizenden jaren terug. Elke beschaving heeft haar eigen betekenissen verbonden aan de tedere planten. In Europa werd de kunst van het dragen van bloemen erg populair in de tijd van koningin Victoria, in de late jaren 1800. Toen had elke bloem een betekenis uitgedrukt door de manier waarop ze gehouden, gegeven of in een vaas geplaatst werd. Alles was gecodeerd, tot zelfs de kleur van de vaas.

Enkele tientallen jaren later herontdekten de bloemenkinderen in de jaren ‘60 bloemen om hun verbondenheid met de natuur uit te drukken, als een symbool van liefde, onschuld en goddelijke schoonheid.

Vandaag de dag worden bloemen nog steeds gedragen voor huwelijken, voor traditionele lente- & oogstfeesten overal ter wereld, heren dragen rozen of anjers in hun borstzakje op feestelijke evenementen en wat zou een ‘prom night’ zijn zonder een bloemenboeketje rond de pols?

En zeg nu zelf, een bloem fleurt meteen de boel op en zo gaan de meeste Polynesiërs dagelijks kleurrijk, fleurig en geurend door het leven. Je wordt er spontaan vrolijk van!


De betekenis van enkele bloemen:

Tiare Tahiti: symbool van de liefde
Madeliefje: onschuld en zuiverheid
Gardenia: geheime liefde
Camelia: dankbaarheid
Gember: kracht
Tuberose: verboden pleziertjes
Hibiscus: fijne schoonheid, gevoeligheid
Rode roos: passie, liefde
Roze roos: vriendschap, bewondering, geluk
Abrikooskleurige roos: verlangen, bewondering, nederigheid
Witte roos: zuiverheid, geheimhouding, spirituele liefde

Frans Polynesië: Gambier Archipel: Rif ‘Tokorua’


Donderdag, 22 - vrijdag, 23 februari ‘18  (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)


3 mijl van de Robinson baai, ligt het westelijke punt van het buitenrif ‘Tokorua’. Deze plek stond op het verlanglijstje van the Captain. Met de uitstekende weersvoorspellingen & - omstandigheden, nml.: geen wind of deining of windgolven, is het het uitgelezen moment om deze onbeschutte ankerplaats te gaan bekijken. Het water in de lagoon is plat, het lijkt wel een zwembad waarin onze dame zich vol bewondering in spiegelt.
Het is nog vroeg als we er naartoe varen. Op ‘Navionics’ is alles in kaart gebracht en met een te volgen track op ‘Open CPN’ hoeven we niet te wachten op de zon die loodrecht boven ons staat.
Het is pas enige tijd, nadat we ons anker hebben ingegraven in een zandplek, dat we niet ver van ons een lichtere plek ontdekken, waarop we enkel golfjes zien breken. Is het een zandbank? Daar zijn we vanmorgen niet ver naast gepasseerd... even van dichterbij gaan kijken met ons ‘Sensation’-tje. Hey, dat is helemaal geen zandbank maar een heus koraalrif! Deze staat noch op Navionics, noch op Open CPN! Nou, stel je voor dat je daar op vaart! Dat we die niet gezien hebben vanmorgen... Nou, van geluk gesproken... Het blijft dus uitkijken geblazen met al de koraalriffen en de -patatten!!!
Om ons heen is het een helder aquarium vol nieuwsgierige vissen, zwart- & wittepuntrifhaaien. Wanneer we het water induikelen zijn de twee laatsten verdwenen. Het pas ontdekte koraalrif wordt ook onder water bekeken. Met ‘Sensation’ aan haar lijn achter ons aan, snorkelen we het rif rond.
Het donderende geluid van brekende golven is het ideale ‘zen’-geluid waarmee we in slaap vallen. Hier liggen we dan... aan het rif, in spiegelend plat water.

Frans Polynesië: Gambier Archipel: Taravai, Onemea Baai


Dinsdag, 20 - donderdag, 22 februari ‘18 (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC +1u)!)

Een mooie zeiltocht van 10 mijl brengt ons naar de ‘Onemea’ baai, die bijna volledig afgeschermt wordt door een rif. Daar slalommen we even langs en droppen dan het anker voor twee okergele stranden met palmbomen. Alweer een plaatje.
Maar de ‘STOP’-knop van de motor reageert niet, wanneer we deze indrukken en zo de motor willen uit zetten. Nou, even de handleiding erbij halen, want ergens moeten we de stroom kunnen onderbreken. Niks te vinden in de handleiding, dan maar even in de motorruimte kijken en de motor stilleggen met de mechanische afsluiting van de dieselpomp.
Mekkerende geiten op de bergflanken doorbreken de stilte.
Wanneer het donker wordt begint er een vissenjacht om Zensation. Plonsen in het water trekken onze aandacht. Een bonk tegen de romp vraagt om verlichting. Met een zaklamp zien we enkele vissen op de zwemtrap spartalen. De jacht gaat de hele nacht door met plonsend water en klopjes tegen de romp, die ons nu & dan even uit onze slaap halen.
De volgende ochtend zijn de mekkerende geiten reeds de bergen aan het beklimmen & afdalen.
We genieten van onze eigen ‘Robinson’ baai. Ongeveer dertig boten varen er rond in de 31 km² oppervlakte van de archipel en toch slagen we erin om telkens weer een plekje voor ons alleen te vinden! Althans voor even... een motorgeluid klinkt in de verte: een bijboot. Zeilers die in de baai hier naast liggen, die even een kijkje komen nemen. Daarna horen we stemmen: wandelaars die toekomen op het strand, vanuit de andere baai. Plots zijn onze twee stranden ingepalmd, onder de palmen .
Na het ontbijt gaan we even een kijkje nemen en iedereen begroeten die onze rust verstoort. En dan wordt het nog drukker: vissers en een boot met toeristen houden een lunchstop. We helpen één van de cruisers met het herstellen van een visnet en zien enkele kleine zwartpuntrifhaaien die nieuwsgierig tegen het strand aanzwemmen.
Het bedieningspaneel wordt uit elkaar gehaald en alle contacten worden behandeld met een anticorrosie product. Even de ‘STOP’-knop testen... en ja hoor, die doet het weer.
Tegen zonsondergang is iedereen weer teruggekeerd en is de baai weer van ons alleen. De wind is volledig zoek en het is zwoel. Een klopgeest klopt tegen de boeg: het is de visboei die de ankerketting moet vrijhouden van het koraal, die door de windstilte tegen de romp aanbonkt. Even vervangen door een fender en we kunnen weer genieten van de stilte om ons heen.
Geen spetterende plonzende vissenjacht deze nacht... zouden ze allemaal opgegeten zijn?!