vrijdag 15 januari 2016

oversteek Atlantische Oceaan dag 1


Dag 1_Vrijdag, 15 januari '16: 20u00 UTC
Afgelegde afstand : 136NM
Gemiddelde snelheid: 5,6
Knopen wind: afwisselend: eerst 7 en minder, daarna tussen 10-15
Positie : 25°46' N 017°46'W

Donderdagmorgen bekijkt the Captain meteen de weerkaarten. We zouden inderdaad vandaag kunnen vertrekken. Doen we dit? Zien we dit zitten? Wat moeten we nog doen?
We zien het alle drie zitten, om vanavond los te gooien. Ons gepland cocoon-dagje en laatste feestavond in San Sebastián wordt van de baan geveegd.
Met de proviandlijst op zak en onze twee boodschappenkarren gaan we de laatste, verse voeding inslaan. Groenten en fruit zijn prioriteit en ingrediënten voor een paëlla voor vrijdagavond. Het aanbod hier op La Gomera is eerder beperkt, maar we passen ons aan...het zal er niet op beteren, gedurende de komende bunker-plaatsen. What you see, is what you get! En gelukkig hebben we al wat gebunkerd in Gran Canaria. Op andere blogs en van onze cruise-vrienden die reeds in de Caraïben vertoeven vernemen we dat het aanbod daar nog kleiner is en vooral ook duurder en krijgen we de raad extra in te slaan. Nou, alles zit bijna vol en er zal wél wat over zijn, denken we. Maar alles mag ook op, want voor de Heiniken-regatta mag ons meisje niet te veel wegen, want the Captain zou graag in de prijzen varen ;-)
Met een koortsig lijf en een rood aangelopen hoofd probeer ik alles een plekje te geven onder de vloer en in de groenten- en fruitbakjes onder de midscheepse slaapbank. Alle overige flessen alcohol worden uit de koelkast verwijderd. Ik ga voor 'Nul-tolerantie' of 'balansdagen'(zoals An&Ivan SY Vaguebond het noemen). Maar ik heb twee tegensprekers! Ja, dat is zo met twee mannen aan boord, moet ik 'echt' wél mijn 'vrouwtje' staan ;-)
Bij goed weer en goede vooruitzichten, pleiten de mannen voor één drankje tijdens 'apo-time'! We zullen zien...
We nemen ook vandaag extra tijd voor de lunch, zodat we iedereen op de hoogte kunnen stellen van het vervroegde vertrek en nog de laatste weerbeelden kunnen binnen halen en bekijken.
Om iets over 17u gooien we los...hier gaan we dan...voor de komende x-aantal dagen...
Hoe gaan we dit ervaren? Wanneer gaan we weer land zien? Of beter aan land komen in Martinique...
We proberen jullie op de hoogte te houden en de schrijfsels zullen van de ene dag 17u, tot de volgende dag 17u, onze 24u omvatten. Soms 25u, als we de klok een uurtje hebben terug gedraaid, wat we elke 15°Westerlengte moeten doen.
Dus dag 1 is van donderdag, 14 januari 17u tot vrijdag, 15 januari 17u.
Gunter zal bij de positie ook datum en uur UTC bijzetten.
Dus hier begint ons avontuur:
Na het losgooien worden de zeilen gezet en varen we aan de wind. Er is niet veel wind, maar we gaan vooruit. Ik kruip vooraan in onze kooi en hoop me morgen wat beter te voelen. De mannen gaan mij sparen vannacht en mijn wacht overnemen, wat ik ten zeerste apprecieer, want ik gloei en voel me beroert.
Als vervanging op de Modeshow van San Sebastián, krijgen de mannen een knapper spektakel van dolfijnen te zien. Er is er één bij die drie keer na elkaar hoog en ver springt en bijna in het gangboord beland. The Captain noemt hem 'flying dolphin'!
De wind wijzigt en met ruime koers zeilen we rustig door. Tijdens zijn wacht ziet Geert nog twee maal een dolfijnenshow.
Selfie doet het redelijk goed, af en toe is ze nog dronken en vaart ze niet héél precies, maar the Captain begint haar graag te zien.
De zee is rustig en af en toe neemt de wind wat toe of af. De motor wordt twee keer aangezet en in het totaal zal hij samen met George een dikke drie uur werken.

Een fruitslaatje zorgt voor extra vitamientjes als start van mijn dag. Ik voel me nog slappekes en neem een aspirine C in alvorens ik weer onder de dons te kruip. De zon houdt ons gezelschap achter sluimerwolkjes en na de middag verschijn ik ook weer op het toneel.
Ook dan spotten we eindelijk onze Franse buren, die een uurtje voor ons vertrokken waren in La Gomera, richting Brazilië. The Captain glundert als we ze inhalen! Tijdens het bereiden van de lunch horen we de vismolen afgaan! Joepie, verse vis voor bij ons slaatje, maar de vis lost...dan maar een blikje tonijn openen...
Een lekker slaatje met tonijn, selder, tomaat, komkommer, sjalot en avocado zorgt voor een goede opkikker. Ik neem voor enkele uren de wacht terwijl mijn mannen onder zeil gaan.
Met apo-time om 16u zijn ze weer paraat en hebben ze hun alcoholisch drankje verdiend ;-)
Onze eerste 24u zijn goed en rustig verlopen. Ik voel me al ietsjes beter, maar samen met mijn ventje zorgen we nog voor een heus 'bas'-koor aan boord. Hoesten, hoesten en nog eens hoesten!
Op de vraag of ze nu de modeshow prefereerden boven de dolfijnenshow, kreeg ik het antwoord: 'met de steltenlopers naar de flippershow gaan kijken!' Ga daar weken mee op zee...;-)





La Gomera, San Sebastián 3(ES_Canarische)

Vertrekken hier, vanuit La Gomera, San Sebastian, binnen enkele uren, richting Martinique in de Caraïben. Zullen dus tss 18 á 21 dagen onbereikbaar zijn, hopen daartegen er te zijn of een beetje later...

Gunter zal op onze blog dagelijks onze positie posten en hoe het met ons gaat en de geschreven blog(indien ik hem geschreven heb...)
Proviand is gebunkerd. We zijn er klaar voor en het weer ook. 
Véél liefs en we horen elkaar weer als we a/d overkant zijn 🌞😘
SY Zensation en haar crew: Cindy&Geert en Johan

La Gomera, San Sebastián 2(ES_Canarische)

Woensdag, 13 januari '16


Met een nauwe, droge keel en iets scherps erin, wordt ik wakker. Het zal toch niet waar zijn, hé! Yep...ik heb het zitten! Wie bij de hond slaapt krijgt z'n vlooien! Ik dacht nochtans gespaard te blijven en was al fier dat ik niet ziek vanuit België was terug gekomen...maar ja, niet aan te doen. Met ons vertrek in het vooruitzicht kan ik dit wél missen!!! 
De steiger heeft zich gisterenavond nog goed gevuld met charterboten. Vele komen ons bekend voor en waren ook onze buren in Puerto de 
Mogán, maar de crew is telkens anders. Dit zorgt voor een wachtrij aan de douches, omdat ze allen met mondjes maat weer doorvaren.
Het is raar...waar is de tijd dat wij ook zo reisden/charterden of zelfs met Tifara en nu met Zensation van haven naar haven, of van plaats naar plaats varen. Nog zelden blijven we ergens slechts één nacht. En nu, nu blijven we ook nog, dus we hebben tijd en hoeven niet in de rij te gaan staan.
Dan werken we ons nog maar wat in het zweet alvorens we de sanitaire blok voor ons alleen hebben, want onze douche in de natte cel vooraan, is 'buiten gebruik', wegens wateroverlast! Hi, hi, hi,...de vloer staat vol met 8L flessen drinkwater ;-)
Borden en glazen verdwijnen uit de keukenkasten en handige diepere borden/kommen en drinkbekers komen in de plaats. De rest is niet zo praktisch onderweg en gaat dus niet gebruikt worden. Nog even een handwasje en alles te drogen hangen.
The Captain klust aan het toilet achteraan. Kalkaanzetting wordt onder handen gepakt en een vlotte doorvoer is het resultaat. Nog enkele andere 'kunst & vliegwerk' klusjes komen aan bod. En zo is het alweer middag, als we gewassen en gestreken naar de stad trekken en langs een drukkerij passeren om een overzeiler te laten afdrukken...maniana zijn de prints klaar. Bij de apotheek kopen we enkele extra medicatie. Weg met die 'beestjes'!
Tijd om uitgebreid te lunchen, nou ja, eerder 'lang' door de goede WiFi ;-)
Weer aan boord worden nog wat 'to-do'-ertjes afgevinkt en ook de 'grabbag'(pak-zak, die waterdicht is) wordt extra gecontroleerd op vulling en voorzien van onze paspoorten. Safety First, hé. 
Wat te doen als? We overlopen samen alle scenario's en ook de taken en wacht-lijst. Tijdens de nacht is het vier uur op(wachtlopen), acht uur af(rust, waarvan vier uur oproepbaar) en tijdens de dag is het drie uur op en zes uur af(drie uur oproepbaar). Rita heeft dit nog voor ons uitgedokterd en een apo-time-moment erin gelast, zodat we met drie samen zijn en dan de afgelopen en de komende uren kunnen bespreken i.v.m. het weer, zeilvoering, enz...
Extra jerrycans diesel worden gevuld en aan boord gezet en de nieuwe fender krijgt ook vulling aan het benzinestation.
Een avondwandeling naar de stad om onze benen te strekken en naar de festiviteiten te gaan kijken. Wat zou er vanavond te doen zijn? We zagen vanmiddag de opbouw van een podium op het kerkplein. Jonge dames in prachtige kleding oefenen op de catwalk...het is blijkbaar pas voor morgen... 
Aan boord toveren we nog een dessertenbuffet op tafel met een pudding-proeverij. Deze wordt NIET in de koelkast bewaard. Handig voor onderweg. Vanmorgen hadden we ook yoghurt geproefd. Alweer enkele producten die zijn 'goed' bevonden en op de 'nog-te-kopen'-proviandlijst verschijnen.
Voor het slapen gaan krijgen we nog een mail van onze 'aan wal-weerman', Guy: 'we kunnen morgen reeds vertrekken'
Heum, we zijn moe en zullen het morgen wél bekijken...