vrijdag 15 januari 2016

La Gomera, San Sebastián 2(ES_Canarische)

Woensdag, 13 januari '16


Met een nauwe, droge keel en iets scherps erin, wordt ik wakker. Het zal toch niet waar zijn, hé! Yep...ik heb het zitten! Wie bij de hond slaapt krijgt z'n vlooien! Ik dacht nochtans gespaard te blijven en was al fier dat ik niet ziek vanuit België was terug gekomen...maar ja, niet aan te doen. Met ons vertrek in het vooruitzicht kan ik dit wél missen!!! 
De steiger heeft zich gisterenavond nog goed gevuld met charterboten. Vele komen ons bekend voor en waren ook onze buren in Puerto de 
Mogán, maar de crew is telkens anders. Dit zorgt voor een wachtrij aan de douches, omdat ze allen met mondjes maat weer doorvaren.
Het is raar...waar is de tijd dat wij ook zo reisden/charterden of zelfs met Tifara en nu met Zensation van haven naar haven, of van plaats naar plaats varen. Nog zelden blijven we ergens slechts één nacht. En nu, nu blijven we ook nog, dus we hebben tijd en hoeven niet in de rij te gaan staan.
Dan werken we ons nog maar wat in het zweet alvorens we de sanitaire blok voor ons alleen hebben, want onze douche in de natte cel vooraan, is 'buiten gebruik', wegens wateroverlast! Hi, hi, hi,...de vloer staat vol met 8L flessen drinkwater ;-)
Borden en glazen verdwijnen uit de keukenkasten en handige diepere borden/kommen en drinkbekers komen in de plaats. De rest is niet zo praktisch onderweg en gaat dus niet gebruikt worden. Nog even een handwasje en alles te drogen hangen.
The Captain klust aan het toilet achteraan. Kalkaanzetting wordt onder handen gepakt en een vlotte doorvoer is het resultaat. Nog enkele andere 'kunst & vliegwerk' klusjes komen aan bod. En zo is het alweer middag, als we gewassen en gestreken naar de stad trekken en langs een drukkerij passeren om een overzeiler te laten afdrukken...maniana zijn de prints klaar. Bij de apotheek kopen we enkele extra medicatie. Weg met die 'beestjes'!
Tijd om uitgebreid te lunchen, nou ja, eerder 'lang' door de goede WiFi ;-)
Weer aan boord worden nog wat 'to-do'-ertjes afgevinkt en ook de 'grabbag'(pak-zak, die waterdicht is) wordt extra gecontroleerd op vulling en voorzien van onze paspoorten. Safety First, hé. 
Wat te doen als? We overlopen samen alle scenario's en ook de taken en wacht-lijst. Tijdens de nacht is het vier uur op(wachtlopen), acht uur af(rust, waarvan vier uur oproepbaar) en tijdens de dag is het drie uur op en zes uur af(drie uur oproepbaar). Rita heeft dit nog voor ons uitgedokterd en een apo-time-moment erin gelast, zodat we met drie samen zijn en dan de afgelopen en de komende uren kunnen bespreken i.v.m. het weer, zeilvoering, enz...
Extra jerrycans diesel worden gevuld en aan boord gezet en de nieuwe fender krijgt ook vulling aan het benzinestation.
Een avondwandeling naar de stad om onze benen te strekken en naar de festiviteiten te gaan kijken. Wat zou er vanavond te doen zijn? We zagen vanmiddag de opbouw van een podium op het kerkplein. Jonge dames in prachtige kleding oefenen op de catwalk...het is blijkbaar pas voor morgen... 
Aan boord toveren we nog een dessertenbuffet op tafel met een pudding-proeverij. Deze wordt NIET in de koelkast bewaard. Handig voor onderweg. Vanmorgen hadden we ook yoghurt geproefd. Alweer enkele producten die zijn 'goed' bevonden en op de 'nog-te-kopen'-proviandlijst verschijnen.
Voor het slapen gaan krijgen we nog een mail van onze 'aan wal-weerman', Guy: 'we kunnen morgen reeds vertrekken'
Heum, we zijn moe en zullen het morgen wél bekijken...