woensdag 24 mei 2017

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 13

Dag 13: Maandag, 22 - dinsdag, 23 mei '17 _ 17.00 LT(local time= UTC -7)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 172 NM
Gemiddelde snelheid: 7,16kn
Knopen wind: 21,5 kn
Positie: 16°01'S 110°33'W
Koers: 245°
Afstand tot bestemming: 1465 NM

Zensation surft de achteropkomende golven af en tikt dan snelheden aan van tussen de 10 & 13 knopen, wouw! We LOVE surfgolven <3 Ze stuwen ons extra vooruit.
The Captain ervaart bij het maken van boerenomeleten dat achter het kombuis staan niet zo eenvoudig is. Hij houdt nog net de eieren in de pan en schotelt me trots het ontbijt voor ;-)
Een muziekje wordt opgezet en we zingen uit volle borst mee met onze favorieten en proberen het ritme te volgen... Heerlijk...
Onze dame surft heerlijk verder en zorgt voor een record (zie hier boven)!
Paaseiland ligt 720 zeemijl onder ons. Dat is niet zo ver voor een stopje. Een plaats die meermaals over onze tongen is gegaan. Zij het niet dat het over weinig of zelfs géén goede ankerplaatsen beschikt, waardoor je niet of slechts alleen van boord kan, terwijl de ander ankerwatch houdt (volgens andere zeilers lukt het maar 1/10 van de cruisers die er komen). Jammer, want die imposante beelden hadden we graag in 't 'echt' gaan bewonderen. 

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 12

Dag 12: Zondag, 21 -> maandag, 22 mei '17 _ 17.00 LT(local time= UTC -7)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 167 NM
Gemiddelde snelheid: 6,95kn
Knopen wind: 20 kn
Positie: 15°21'S 107°40'W
Koers: 250°
Afstand tot bestemming: 1636 NM

Dagen rijgen aan elkaar, alsook de nachten. Ze zijn kort: twaalf uur licht, twaalf uur donker. Een dag is zo om: wat koken, eten, lezen, klussen, afwassen, poetsen, koken, eten, lezen, slapen, wacht lopen, enz...
De papieren overzeiler bestaat uit twee kaarten. Ja, de Grote/Stille Oceaan is te groot, telt namelijk één derde van de oppervlakte van de wereld! Het feit is dat de bestemming waar we naar toe varen niet op de eerste kaart staat en daarom dus een tweede nodig is. Om de 24u plotten we onze positie op de kaart en zo zien we toch dagelijks onze positie langzaam over het grote oppervlak verschuiven. Het logboek wordt om de vier uur ingevuld. Hierin noteren we: uur, positie, koers, snelheid, wind, barometer, zeilvoering of motoruren en bijzonderheden zoals: visvangst, dolfijnen, walvissen,...
Op maandag, 22 mei '17 om 00.47u zie ik de nog af te leggen mijlen verschijnen: 1750 NM. We zijn halfweg! Joepie, joehoe, wouw... geweldig! Ssst... the Captain slaapt. Binnen een dikke tien minuten begint zijn wacht en kunnen we samen al even een vreugdedansje maken. Straks kunnen we een halfweg-feestje houden ;-)
Eerst maar eens even het nieuwe logboek zoeken, want na twee jaar en meer dan 12 000 mijlen later zijn we op onze laatste bladzijde, nr 100, aan het schrijven.
In de ochtend krijgt the Captain als welkom ontvangst in de kuip meteen twee giga golven over hem heen! Meteen is hij gedoopt en lijkt hij deel te nemen aan de 'Volvo Ocean Race'!
Golven, golven en golven...waarom zijn ze niet allemaal hetzelfde?! Waarom maken ze ons het leven aan boord zo moeilijk? Een 'dikke', zoals we ze noemen, botst met alle geweld wild tegen onze dame aan en laat zijn spetters op ons los. Constant zoeken we ons evenwicht en balanceren we bij elke beweging, een real 'workout' op onze vibrerende 14m lange 'Power Plate'. Een vaste kadans zit er niet in en wanneer we denken het ritme vast te hebben, brengt een andere golf ons weer van de kaart. Fitness Zensation laat ons hard werken ;-)
Kan iemand de boot stoppen of effe stilleggen aub. De pannenkoeken vliegen bijna uit de pan...
Mayday mayday mayday! SOS SOS SOS! Heeeeeeeeeeelp!!! Wie komt ons in the Pacific evacueren met enkele tubes pannenkoeken-kandijsiroop van Candico aub? De laatste tube wordt geopend en een sirooptekening verschijnt op de banaanpannekoeken... njammie ;-) Maar hoe gaan we het straks redden als de laatste siroopdruppels eruit gewrongen worden?!
De windrichting veranderd en dit vraagt om een nieuwe zeilvoering, nml.: vlinderen: voorzeil uitbomen naar bakboord, grootzeil aan stuurboord. 
Toch is de koers niet ideaal en na enkele uren zetten we beide zeilen weer naar SB. De wind shift nog een beetje en de zeilen worden weer uitvlinderd. De golven komen meer langs achteren nu en geven meer comfort.
Tijdens de middag toast the Captain met een pintje op ons eerste helft. Dat de tweede helft ook zo spoedig mag verlopen. Cheers!

Dolfijnen met vele dolfijnenjongen naast hen komen mee feesten en brengen weer extra vreugde om ons heen.