zaterdag 5 oktober 2019

Oversteek: Fiji, Musket Cove - Nieuw-Zeeland, ‘Bay of Islands’_Opua

Dag 3: Vrijdag, 2 oktober ‘19, 16u - zaterdag, 5 oktober ‘19, 16u (UTC Fiji +12u = +10u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 158NM over de grond (1kn stroom tegen!)
Gemiddelde snelheid: 6,58kn
Gemiddelde knopen wind: 16kn
Positie: 24°22’23S 172°51’99E
Afstand tot bestemming: 654NM

Hunter Ridge ligt op onze route. Dit is een ‘plateau’ van 1000m diep dat ‘seamountain’ (zeebergen) bevat van 600 tot 800m. Een beetje de ‘Grand Canyon’ onderwater. We gaan hier van een diepte van 6000m naar 1000m en minder. De zee bots hier heftig langs alle kanten.
The Captain is op wacht, wanneer ik hem plots hoor roepen, gevolgd door een knal en emmers water die naar binnen donderen. Een venster van de buiskap ontploft! The Captain is tot op zijn lijf drijfnat en helemaal van zijn melk. Hij zag, naar eigen zeggen, een ‘berg’ water op hem afkomen. Wat een kracht dat die zomaar een plastiek raam eruit knalt. Nu, de ramen waren al zeker aan vervanging toe en eigenlijk de buiskap ook. Dus de plastiek is wél wat verhard & verzwakt. Maar toch blijft de inpakt van een golf indrukwekkend. De zetel is bedekt met lagen plastiek (vacuümzak eromheen), matrasovertrek en nog enkele handdoeken om de rond spattende druppels zeewater op te vangen, zodat de salon-slaapplek wat droog blijft.
Alsof dat nog niet genoeg is, vallen even later alle navigatieinstrumenten uit: geen AIS, positie/GPS, diepte, windmeter, snelheid, koers, automatische piloot... waarschijnlijk is er ergens een stroomonderbreking. Misschien ligt er kabel ergens in zeewater. Wat wil je met de massa’s zeewater die over ons zijn heen gekomen... Sea-talk communiceert dus niet meer met kaartplotter. De plotter/navigatiesysteem werkt nog en de interne positie ook. Sturen wordt overgedragen aan onze windvaansturing. ‘Selfie’ heeft even geen back up van haar vriend ‘George’ de automatisch piloot. Ze doet het zonder hem uitstekend!
Ondertussen neemt de wind af en wordt in de nacht de kotterfok naar beneden gehaald en wordt de genua uitgerold.
Bij het eerste daglicht gaat het bedieningspaneel aan de navigatietafel eruit, alsook worden de zekeringen van ‘Raymarine’ boordcomputer gecontroleerd. Er is er één doorgebrand. The Captain meet alles uit, koppelt een kabel af, vernieuwd een zekering en voilà, we hebben weer functionerende navigatie instrumenten en ‘George’ kan ‘Selfie’ weer bijstaan. AIS en de dieptemeter zijn nog afwezig, maar dat is geen ramp. Wij zien hierdoor geen andere boten op de plotter. De vraag is of het zenden nog wél werk en dus andere boten ons signaal nog wél oppikken? Extra rondkijken dus naar andere schepen.
Dan pakken we het volgende probleem aan: het venster van de buiskap. Transparante plastiek hebben we niet mee, maar een stuk van een oud dacron-zeil kunnen we als dichting gebruiken. Belangrijk is dat het water tegen houdt en het ons beschermt tegen de wind.
Dit wordt een groot hand-naai-project! Eerst zetten we een band van de boven- naar de onderkant van het open gat. Daarna plaatsen we het dacronzeil erover en naaien maar. The Captain zit langs de buitenkant op het dek en ik wring me onder de buiskap aan de kajuitingang. Van binnen naar buiten en omgekeerd, zo gaat de naald door het dikke materiaal. Teamwork dat véél tijd vraagt en vervelende lichaamshoudingen. Pauzes worden regelmatig ingelast, de Belgische Jules Destrooper wafeltjes (gekocht in NZ) geven the Captain weer energie en moed, het juiste comfortfood is belangrijk. Onze lijven kreunen van het naaiproject. Mijn ribben zijn gevoelig. Niet praktisch of makkelijk om op een hellend schip je evenwicht te bewaren, de juiste positie met de naald voor de naaisteek te vinden en kracht te zetten om door de lagen canvas, plastiek & dacron te steken... Het zonnetje kijkt toe... de schoonheidsprijs zal dit naaiproject niet winnen, maar we zitten weer droog ;-)

We sluiten een mooie zeildag af.