zondag 1 juli 2018

Frans Polynesië: Genootschapseilanden: dag-/nachttrip: Maupiti - Maupihaa


Dinsdag, 26 - woensdag, 27 juni ‘18  (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Totaal trip:
Resultaten na 21u:
Afgelegde afstand: 109 NM
Gemiddelde snelheid:  5 kn
Gemiddeld knopen wind: 11kn

14u20 Als laatste in de rij varen we achter Acapella & Bella Ciao richting de pas, uitgezwaaid door Janas, die nog in Maupiti blijft.
De pas ziet er rustig uit, een beetje kabbelend water en met 1kn stroom mee varen we rustig naar buiten.
Er staat niet veel wind en met de wind die ruim inkomt, klinkt er telkens een vervelend kabaal van de klapperende zeilen, telkens een zijdelingse golf onze dame uit haar ritme duwt. De lijn hangt uit en al snel horen we de elastiek schieten, maar de beet is eraf!
Na de grote late lunch, blijft het hongergevoel bij ons beiden uit en slaan we het avondeten over. Ik ga al vroeg te kooi, maar slapen lukt niet goed, door het geluid van de klapperende zeilen. The Captain probeert het ook, maar na twee uur zit hij alweer in de kuip. Hij neemt het grootste deel van de wacht op hem en geeft de voorkeur aan de kuipbanken, waar het geluid toch een beetje overstemd wordt door wind & golven. De bijna volle maan zorgt voor veel licht en goede zichtbaarheid. Onze vrienden varen links van ons.
De wind zakt verder in en bij het eerste daglicht zetten we spinnaker. Zo kunnen we blijven zeilen en hoeft de motor niet aan. Gedaan met klapperende zeilen, rust en stabieler zeilen. Yeah! De spinnaker staat net, we zijn hem nog volop aan het trimmen, wannneer de vislijn afrolt. Nog voor we kunnen reageren is de beet gelost! Jammer...
We komen dichter, de afgelegde mijlen tellen op. Vogels, vogels en nog meer vogels voor ons. We varen er midden in, maar... geen vis aan de haken!
Ondertussen is er een boot ons groepje voorbij gegaan, maar die vaart voorbij Maupihaa. Tegen dat we land in zicht hebben, zien we nog een boot achter ons. Via VHF staan we met z’n allen in contact met elkaar en geven de situatie in de pas aan elkaar door.
Bella Ciao komt als eerste toe, met Zensation achter hen aan. Aan beide kanten van de pas staat een witte marker op het rif. Het water kabbelt een beetje en met twee knopen stroom tegen varen we de lagoon in. De pas is smal en het water is kraakhelder, waardoor we de stijle koraalmuur naast ons steil de diepte zien ingaan! Op Navionics miswijst de roze stippellijn enkele meters te ver naar bakboord! Maar doordat de weersomstandigheden & het zicht goed zijn, is het helemaal duidelijk, ook al zijn de rode of groene boeien enkele jaren geleden door een cycloon verdwenen. Drie trossen van drie kleine visboeien aan elkaar, fungeren als geïmproviseerde vervangers. De eerste tros moeten we bakboord laten en tussen de andere twee moeten we doorvaren.
Op de motu naast ons wemelt het van honderden krijsende vogels, kleine zeemeeuwen. Ze cirkelen om ons heen, de atol krioelt van de vogels. Wouw!
Ik sta op de punt voor de oog-navigatie en staar in het turquoise water, er zijn maar weinig bommies of koraalplateaus, de weg naar het ‘zogezegde’ dorpje verloopt vlot. Hier en daar zien we een donkere spot in het water, dus hangen we de ankerbollen aan de ankerketting. Meteen worden we begroet door enkele kleine zwartepuntrifhaaien. Al snel volgt Acapella.
Voor ons ligt de grote motu ‘Maupihaa’ (met dezelfde naam als het eiland) met kilometers wit zandstrand. Van de ene kant van de motu naar de andere is bijna 4NM (=7,2 km)!
En zo dobberen onze dames weer op een ‘Robinson’- plekje. Laat de ‘Bounty’ maar komen... lekker ;-)

Frans Polynesië: Genootschapseilanden: Maupiti


Dinsdag, 19 - 26 juni ‘18  (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

‘Maupiti’
Is één van de meest westelijk gelegen eilanden van de Genootschapseilanden en ligt slecht 27NM ten westen van Bora Bora. Het is een van de kleinste eilanden van de Genootschapseilanden, met een oppervlakte van 12km². Rondom ligt er weg van 10km omheen het eiland en er wonen ongeveer 1250 mensen.
Vanuit de lucht lijkt het op een mini versie van Bora Bora. Het wordt vergeleken met haar grotere zustereiland, als ongetemd & onbedorven, zoals haar grote zus was voor het ‘toeristisch’ werd. Maupiti, kun je vanop Bora Bora bereiken per boot of het vliegtuig. Een totaal andere omgeving en een reis terug in de tijd...
Het bergachtige eiland wordt omringt door een grote appelblauwzeegroene lagoon, die op vele plaatsen te ondiep is voor de 2m diepe kiel van onze dame. Op de koraalring bevinden zich vijf motu’s.
Op Maupiti vind je een postkantoor, gemeentehuis, drie winkeltjes, een bakker, een school, enkele snacks, 16 kleine pensions (verspreid op het eiland & de motu’s) en een vliegveld. Er is geen bank of een mogelijkheid om geld af te halen.
Het mythische eiland van de eerste ontdekkingsreizigers, werd in 1722 ontdekt door de Nederlandse navigator Jacob Roggeveen.
‘Vaitu’, was de eerste naam dat het eiland kreeg, daarna werd het veranderd naar ‘Maurua’ en uiteindelijk naar ‘Maupiti’, wat «Twee Bergen» betekent.
Voor het postkantoor en de Mairie van het dorpje ‘Vaiea’ ligt een drijvende steiger waar we de bijboten kunnen achterlaten. We wandelen een stuk naar links en een stuk naar rechts. Maupiti werd in 1997 door een cycloon getroffen, hierdoor treffen we veelal nog vrij nieuwe huizen aan en bijna geen ruïnes.
Bij de bakker krijgen we te horen dat de oven stuk is en hij voorlopig geen baguettes kan bakken... maar, hij heeft wél elke ochtend verse croissants, pain au chocolat en krenten-/rozijnenkoeken. Dat is zeker niet slecht, toch?!
Onderweg komen we een verkeersleider tegen die ons waarschuwt voor een peloton wielrenners die in aantocht zijn... De Heiva festiviteiten zijn hier blijkbaar reeds vorige donderdag geopend en van start gegaan. De eerste weken staan er sportwedstrijden op het programma. Vanmorgen supporterden we reeds voor de vele Va’a die voorbij kwamen roeien, eerst de mannenploeg, daarna de damesploeg.
Een sirene klinkt en we zetten ons langs de zijkant van de weg. Een klein groepje van ongeveer tien sportievelingen komen voorbij gestoven, even later ook enkele dames. De ene heeft een meer professionele fiets dan de andere. Nou, de verkeersleider heeft duidelijk nog geen Europese wielerwedstrijd langs zijn neus zien voorbij stuiven, hi, hi, hi,...
Op het ‘Heiva’ terrein treffen héél wat supporters die achter de verspreid zijn over de vele hutjes die ook hier met natuurlijke materialen zijn vervaardigd en versierd. Telkens wanneer de sirene klinkt stormen ze met zijn allen de snacks uit en stormen naar de straat, waar ze achter nadars de longen uit hun lijf schreeuwen. De sfeer zit erin en we maken praatjes met enkele locals.
Onderweg ontdekken, we enkele kleine winkeltjes met blik- & droogvoer, de bakker, een ijsjeskraam en waterkraantjes. Deze laatste staan verspreid langs de weg. Ze lijken heel modern doordat er een kast met digitaalscherm & toetsenbord omheen gebouwd is, maar deze werken niet en de meeste zijn reeds ingedeukt of kapot geslagen... de kranen doen het zonder al deze moderne snufjes, gewoon aan het kraantje draaien. Fijn om te weten dat we zoetwater à volenté kunnen nemen!
Bij één van de huizen zien we een man die een houten boot aan het vervaardigen is. Met trots verteld hij over zijn beroep en dat hij de boot op vier weken klaar heeft, het kan ook op drie weken, als hij meer uren per dag werkt ;-).
Kopra & noni-productie zijn belangrijke inkomsten bronnen voor de locals.
Achter het rif, aan de oceaankant zien we de zeilen van Bella Ciao aan de horizon verschijnen. Een dag later zijn het de zeilen van Acapella. Iedereen is rustig door de pas naar binnen kunnen varen. Daar klinken we tijdens een sundowner, met onze voetjes in het zand, op de motu ‘Tuanai’ voor ons. Toch bijzonder om hier met vier Nederlandstalige (wij als Vlamingen) bij elkaar te liggen in deze prachtige lagoon met uitzicht op het pittoreske eiland, paradijselijke motu’s met lange zandstranden & de betoverende lagoon met haar ontelbare tinten blauw. Gaande weg onze reis hebben we elkaar ontmoet en toevallig zijn we nu hier met z’n allen samen, allen onderweg richting het westen... Er wordt een VHF-kanaal afgesproken en er worden enkele activiteiten georganiseerd, waarbij ieder kan aan deelnemen indien ie daar zin in heeft. Een beurtelingse bakkersdienst wordt afgesproken en bestellingen worden aan de afhaler van dienst doorgegeven, zo hoeft er maar één iemand vroeg uit de veren, want op=op!
Tot tweemaal toe gaan we de reuze manta’s opzoeken. Bella Ciao ligt naast de manta-snelweg, elke ochtend passeren ze met z’n tien-tal langs hen heen, op weg naar het poetsstation. Een ‘cleaning station’ bevindt zich meestal aan een koraalrots, waar manta’s naartoe gaan om zich schoon te laten scrubben door visjes. Vanuit de bijboten spotten we de grote donkerende bewegende vlekken. Sensationtje aan ons ankertje leggen, snorkels aan en de manta’s achterna zwemmen. Het elegante dier gaat plots over een heel ondiep blok koraal, poetsvisjes (zoals bvb.: remora’s) komen tevoorschijn uit het koraal en gaan onder hem mee. Enkele rondjes omheen het koraal zwemmen en een tijdje later zwemt hij weer netjes boven dezelfde koraalblok en zet de poetsvisjes terug af. Helemaal proper verdwijnt hij terug in dieper water. Prachtig toch! Bij de ene poetstation is het water al wat helderder dan het andere, rondzwevende zandkorrels beperken soms het zicht om klare foto’s & filmpjes te maken. Soms treffen we een manta alleen, dan komt er eentje bij en nog eentje en nog eentje... Toch een bijzondere ervaring om hen van zo dichtbij in hun territorium te mogen observeren. We genieten!
In de namiddag beklimmen we de Mount ‘Te Uru Faatiu’ van 385m. Een fikse wandeling bergopwaarts. De kuiten branden en vooral het laatste stuk is meer klimmen dan wandelen: er hangen op verschillende steile plekken klimtouwen, waaraan we ons kunnen optrekken en vasthouden. Zeker geen overbodige luxe! Voor deze inspanning krijgen we een onbetaalbare beloning, namelijk een 360º prachtig uitzicht. We kunnen heel het eiland, het vliegveld & de lagoon bewonderen. Wat een adembenemend plaatje. De pas tussen de twee motu’s is een postkaart waardige ‘view’, alhoewel dat het beeld van onze vier dobberende dames op een lijn er zeker niet moet voor onderdoen. De ondieptes in de lagoon kleuren duidelijk in het turquoise water en de golven schuimen op het rif. Echt geweldig! In de verte zien we de contouren van Bora Bora, The Captain kapt een kokosnoot en we putten nieuwe energie uit het verse kokoswater. De weg weer terug naar beneden is vooral voor de knieën een extra belasting. Na een zwemmetje, voelen de spieren wat beter aan, al zijn zowel de lichtjes van de boten als de crewleden die avond extra vroeg uit.
Op zondag brengen the Captain & ik een bezoek aan de katholieke kerk. Dit is onze laatste kans om in Frans Polynesië nogmaals het gezang te aanhoren en de mooie klederdracht te aanschouwen. De misdienst wordt half in ‘t Frans, half in ‘t Tahitiaans voorgedragen. Op een scherm worden de teksten geprojecteerd, ook hier blijft de moderne technologie niet uit, hi, hi, hi,... Het zangkoor maakt de dienst speciaal en de mooie klanken zijn de hoofdzaak van de dienst. Tot drie keer toe worden we gekust! Twee maal door iedereen, voor & na de hostie en nog een keer na de dienst, bij het verlaten van de kerk, door de twee priesters (of wat het ook zijn...). Dat is wél vreemd en onwennig voor ons. Ook al is het zondag, toch wordt er een beetje geklust: een nieuwe bronzen kraagbus voor het bakboord stuurwiel wordt afgevijld en gemonteerd, in het achteronder regelt the Captain de stuurwielen bij. Zo nu zijn ze beiden (stuurboord kant werd enkele weken geleden reeds vervangen) voorzien van een nieuwe kraagbus.
Wat wordt er zoal onder cruisers besproken: weer, boot, technische bootdingen, problemen, vissen, enz... Hierdoor ontstaan er spontaan weer enkele workshops. De stukken wahoo werden aan iedereen die toekwam verdeeld en door iedereen gesmaakt, maar zelf één vangen en kunnen uitdelen, willen ze ook doen! The Captain hersteld al zijn flubbertjes, sommige inktvissen krijgen een nieuw kleedje aan, nieuwe lijn of haak. Laat de vissen maar komen! Het zelfgemaakte vissysteem met zijn plankje en elastiek wordt uitgebreid bestudeerd door onze vrienden. Tijdens een potluck worden foto’s & filmpjes uitgewisseld en kijken we naar een prachtige presentatie ervan, gemaakt door Ellen (SY Acapella).
Maandagochtend is er een ‘meteo’- & ‘bestemmingen’-vergadering. Waar gaan we heen en wanneer kan het?
De ene is er reeds over uit, de andere nog niet... ieder gaat waar & wanneer ie wil.
Het plan om dinsdag of woensdag te vertrekken, ligt op tafel.
Als slot wandelen we op maandag met z’n allen rond het eiland, langs de egale 10km weg. Enkel om het ‘Tereia’ strand te bezoeken gaat de weg bergop. Het is een mooi strand met een lange tong die tot ver in de lagoon reikt. Van hieruit zou je tot aan de overkant naar Motu ‘Auira’ wandelen, terwijl pijlstaartroggen om je benen zwemmen. Onze waterschoenen blijven in de rugzak en we zetten onze wandeling om het eiland verder. Op enkele plaatsen zien we nog overblijfselen van sites van enkele Marae. Een huis omgeven door een muur vervaardigd uit koraal & schelpen, trekt onze aandacht. Door een gaatje gluren we de tuin in en maken enkele foto’s. Voor 2000CFP (=€18) kan je dit excentrieke huis & tuin bezoeken. We zijn tevreden met enkele ‘geniepige’ foto’s ;-).
Op het ‘Heiva’ plein zoeken we wat verkoeling in de schaduw met een fris drankje. Na drie uur zijn we weer bij af. Onderweg hebben we met z’n allen samen een grote kam bananen gekocht, deze wordt per scooter afgeleverd aan het dinghydok. Wat een service.
Elke avond gaan we nog even aan wal, vlak bij het dinghydok, op het plein voor het gemeentehuis, zijn er elke avond repetitie van zang en dans van volwassenen & kinderen. Meermaals gaan we een kijkje nemen en krijg ik zelf instructies om mijn heupen zoals een ‘hulahula’- meisje te laten bewegen. Op het ‘Heiva’-plein gaan we dineren in één van de vele tentjes.
Dinsdagmorgen is het alle ‘hens aan dek’, drie van de vier boten vertrekken rond 14u richting ‘Maupihaa’. Het Zensation-kapsalon opent haar deuren op de wal, Ellen haar kapsel wordt even bijgeknipt, hopelijk zijn we hierna nog vrienden!
De bestelde groenten & fruit (komkommers, kleine groene paprika’s, aubergines & mango’s zijn een dag van tevoren besteld) van de lokale telers worden opgehaald. En dan komen we te weten dat er nog een tweede bakker op het eiland is, waarvan de oven nog wél werkt en dagelijks stokbroden bakt... te laat, want ze worden telkens om 5u geleverd en om 6u zouden ze reeds op zijn! We hebben croissants voor de komende nachttocht, honger hoeven we althans niet te leiden.
De afgelopen dagen hebben we met steradent alle waterleidingen gespoeld en de watertank volledig laten leeglopen. The Captain sjouwt de hele ochtend vers zoetwater aan boord m.b.v. twee jerrycans van 25L. Na 9x over en weer te lopen, is de 400L watertank vol en de twee jerrycans als extra voor een wasje ofzo.
Nog even relaxen tijdens een lekkere lunch in één van de ‘Heiva’ tentjes, waar ze de aller lekkerste tartaar van tonijn serveren!
We maken gebruik van de laatste internet- & telefoonsignalen, met veel geduld halen we de laatste weerberichten binnen en krijgen we eindelijk ons document (CICS 029) ‘aankondiging van aankomst’ voor de ‘Cook Eilanden’. Maar we durven niet te klagen over de langzame, steeds wegvallende E (=EDGE) verbinding. Hier is ie toch aanwezig, op onze volgende bestemming, het atol ‘Maupihaa’ is er niks! Dus wanneer & waar we weer online zijn of internetconnectie vinden is een ‘?’. De satteliettelefoon gaat weer aan.
Au revoir aan de aardige bewoners, prachtige natuur met helder blauw water, bloemen, overweldigende vegetatie en dit paradijselijke plekje op de aardbol. Maupiti: klein & pittoreske, het heeft ons hart gestolen!

Frans Polynesië: Genootschapseilanden: Bora Bora - Maupiti

Dinsdag, 19 juni ‘18  (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

We zijn weer weg... au revoir aan de goed gevulde supermarkten en ‘iets’ beter internet. Wanneer we weer een stad met deze faciliteiten treffen of er arriveren is nog een ‘?’.
Het weer om naar ‘Maupiti’ te varen is gunstig. Vooral de deining & wind zijn zéér belangrijk voor het doorvaren van de pas. De ‘Onoiau’ pas, is de de enige pas, ze is 40m breed, 10m diep & twee mijl lang. Over deze pas gaan er onder de cruisers heel wat horrorverhalen rond! Ook de pilot schrijft er over. De pas zou namelijk bij een deining uit het zuiden of zuid-westen ontoegankelijk zijn. Dit zou komen doordat de pas aan de zuidkant van het eiland ligt en er een enorme hoeveelheid water door deze smalle lange pas in & uit gaat. Er kan een stroming staan van 8 tot 9 knopen. Dit samen met een deining uit het zuiden of zuid-westen, zouden hoge brekende golven veroorzaken die over het rif rollen, waardoor de smalle doorgang moeilijk zichtbaar wordt, ook al is ze bebakend met rode & groene boeien. Nou, we zullen er eerst maar eens even naar toe varen en dan de situatie inschatten.
Eens we de lagoon en pas van Bora Bora verlaten, krijgen we grote windgolven en voelen we de wind.
Er staat meer wind dan voorspeld, met ruime wind vliegen we in sneltempo met een gemiddelde van 7 knopen richting Maupiti. De geschilderde onderkant doet zijn werk. De golven botsen langszij tegen onze dame, waardoor ze wordt verstoort in haar koers & ritme. De vislijn hangt uit en al snel horen we de elastiek van ons zelfgemaakt vissysteem, tegen de beugel kletsen. Beet... voor we het weten ligt er een lange smalle vis met scherpe tandjes in de kuip: een wahoo! Onze eerst Wahoo. Een uurtje later gaat de andere vislijn... nog een wahoo. Nou, dat wordt weer een feestje straks.
Voor ons vertrek kregen we nog extra info over de pas van de Sarayu- & Starlet-crew, die er reeds geweest zijn en er nu ook liggen. Op AIS zien we Sarayu buiten varen en via VHF vernemen we hoe de pas op het moment is. Geen probleem! Nou, dat klinkt goed.
We naderen als eerste de pas. Ze ligt tussen de mooie palmrijke Motu’s ‘Tiapaa & Pitiahe’. Het voorzeil wordt ingerold, de motor wordt gestart, het grootzeil is gereefd en staat bij als stabiliteit. The Captain navigeert onze dame tussen de rode & groene boei, links & rechts van ons donderen & breken de golven op het rif. Meteen als we tussen de boeien zijn, is het water in de pas rustig, enkele rafelingetjes en slechts 1 knoop stroom tegen. Nou, dat is een eitje. Meteen melden we het nieuws aan Jonas, die achter ons aan komt.
We zijn binnen! Wat een entree met zulke adembenemende setting naast een ‘gevreesde’ pas. Meteen worden we overdonderd door de intense blauwe kleurenschakeringen van de lagoon en het contrast van het groene bergachtige  landschap. We zijn verkocht.
Met het tipje grootzeil zeilen we met 5kn snelheid verder de lagoon in naar het dorp ‘Vaiea’. Samen met Jonas droppen we het anker.
We worden verwelkomt door Jennifer & Marc van Starlet. Ze hebben op ons gewacht om ons nog extra info te geven. We nemen afscheid, ze halen anker op en verlaten Maupiti...