maandag 7 maart 2016

St. Maarten, Simpson Bay 12(Caraïben)

Zaterdag, 5 maart '16
Verslag 2e dag Heinekenregatta: geschreven door the Captain

Vandaag worden we niet gewekt door de regen, toch zijn we opnieuw iets over zes van de partij, na het gebruikelijke ontbijt maken we opnieuw Zensation zeilklaar en verlaten omstreeks 7u50 onze box en varen naar de brug om de lagune uit te varen. Rob van SY Twixx vervoegd ons als extra crew-member aan boord.
Vandaag krijgen we 2 wedstrijden up en downwind voor onze kiezen, de eerste een 7-tal mijl en de tweede een 15-tal mijl. Onder leiding van Uwe verlopen de starts weer goed en zijn we er twee keer goed bij, tijdens de kruisrakken verliezen we telkens wat terrein te opzichte van de top drie en tijdens de downwind-rakken is er steeds te weinig wind om terrein terug te pakken op de top drie, dus opnieuw blijken dezelfde drie tegenstanders een maatje te groot te zijn en finishen we telkens op een 4e plaats op respectievelijk 45 sec. en 1min20sec. van de 3e plaats. Na de wedstrijd varen we om 15u opnieuw door de brug de lagune in en verder naar onze box, om daar aangekomen weer iets lekker te eten en wat na te praten. Tegen 17u zakken weer af naar Bar Lagoonies voor de Happy Hour. Later op de avond varen we per watertaxi naar de overkant om eens te gaan kijken op de Heineken party die plaats vind op de beach in Simpson Bay.


St. Maarten, Simpson Bay 11(Caraïben)

Vrijdag, 4 maart '16
Verslag dag 1 Heinekenregatta: geschreven door the Captain

Op dag 1 bestaat de wedstrijd uit een rondje rond het eiland in wijzerszin, de start is voorzien ten noorden van Simpson Bay en de afstand is ongeveer 31mijl + het nodige opkruiswerk. Opnieuw worden we in de vroege morgen gewekt door een verfrissend regenbuitje en zijn we dus opnieuw vroeg uit de veren, de ene al wat frisser dan de andere. We worden opnieuw van brood en een stevig ontbijt voorzien en verlaten tijdig onze box en varen door de brug de lagune uit om het startschip op te zoeken. Uwe neemt opnieuw de strategie bij de start voor zich, een 2-tal minuten voor de start worden we echter een beetje in de tang genomen door enkele tegenstanders waardoor we niet tijdig kunnen terugdraaien en we onze start een beetje missen. We proberen terug een beetje aan te sluiten tijdens het eerste halfwindse rak wat aardig lijkt te lukken, eens voorbij Pointe Plum beginnen we aan een zwaar en lang kruisrak door Anguilla Channel tot Eastern Point met een wind tussen de 20 en 30 knopen en ook nog een flinke deining tegen. Na een uurtje hebben we ons terug geknokt tot een 4e plaats, maar zijn de eerste drie tegenstanders gaan vliegen. Na nog een halfwindse-rak en een spi-rak finishen we ook als 4e, na de handicapberekening blijven we 4e op 4,5 minuut van de 3e plaats na 4u en 40mijl wedstrijd, wat we allen een bevredigend resultaat vinden. Er wordt een meerboei opgezocht in Simpson Bay om opnieuw even te zwemmen in het azuurblauwe water en een verfrissende douche te nemen. Om 15u varen we de lagune weer binnen door de brug en zoeken we onze box weer op. We worden door Eric voorzien van heerlijke croques met kaas en ham om onze eerste honger te stillen. Nadien wordt de drang naar Happy Hour bij Lagoonies alweer te sterk, later op de avond gaan we te voet op zoek om nog iets te eten om dan alweer terug te keren naar Lagoonies voor een laatste drankje.

St. Maarten, Simpson Bay 10(Caraïben)

Donderdag, 3 maart '16
Verslag Gill Commodore Cup: geschreven door the Captain 

Zensation en haar crew wordt rond 6u in de morgen gewekt door een regenbuitje, perfecte timing voor de crew om zich voor te bereiden voor de eerste wedstrijddag. Kurt en ikzelf varen met de dinghy naar de overkant van de lagune en gaan op zoek naar brood, wanneer we terug zijn zorgt Eric voor een stevig ontbijt. Na het ontbijt maken we met zen allen Zensation wedstrijdklaar. Omstreeks 7u50 verlaten we onze box en varen we naar de brug, langswaar we de lagune kunnen verlaten en we verder varen naar onze startplaats ten NW van Sint Maarten. We zullen daar drie wedstrijdjes up en downwind moeten varen van ongeveer een 7-tal mijl, de start verloopt onder leiding van Uwe steeds feilloos, we zitten er telkens goed bij en varen ook telkens een bevredigende kruisrak naar de bovenboei, aangekomen bij de bovenboei moet de spinnaker erop en gaat er telkens wel iets fout waardoor we telkens onze bevredigende positie moeten prijsgeven uiteindelijk worden we 12e van de 14 deelnemers. Na de wedstrijd gaan we nog even voor anker in Simpson Bay voor zwemmetje en nadien nog een verfrissende douche, verder overlopen we met zen allen wat er zoal fout ging (lees, alles wat fout kon gaan, ging dan ook wel fout!) en zoeken hiervoor de nodige oplossingen, we besluiten dat het alweer een goede leerdag was en dat het morgen beter moet. Om 15u varen we terug door de brug de lagune in en meren af in onze box. We worden door Eric alweer aangenaam verrast, hij heeft op geen tijd alweer een pasta met tonijn op de tafel getoverd, super lekker. Dan is het tijd om naar Bar Lagoonies te begeven waar de Happy Hour reeds begonnen is, waar we ons moe maar voldaan in de rumpunch (door iemand onder ons ice tea genoemd) storten, samen nog een avondmaal nuttigen en nog wat na palaveren over de voorbije dag. Rond 19u nemen we een taxi naar Port De Plaisance waar de prijsuitrijking is voorzien, de prijsuitreiking loopt echter al ten einde en van de voorziene party lijkt niet veel in huis te komen, terug naar Lagoonies dan maar om nog wat vocht tot ons te nemen voor de volgende dag.

St. Maarten, Simpson Bay 9(Caraïben)


Woensdag, 2 maart '16
Trainingsdag: geschreven door the Captain

De mannen zijn allen geïnstalleerd op Zensation.
Extra bagage en gewicht zijn gestockeerd in de dinghy en bij de buren Sheryl & René van SY Gypsy Blues.
Om 8u30 nemen we de brug. Vandaag staat er een trainingsdag met de volledige crew op het programma, dus varen we een tour rond het eiland...
Na de training varen we weer de brug en de lagoon binnen en droppen we het anker en ankerketting bij onze ligplaats. Dit is extra gewicht dat we tijdens de wedstrijden niet moeten meeslepen.
Ook wordt ik de mast nog ingetrokken om de windmeter te gaan checken.
Daarna speel ik watertaxi om iedereen naar de Yacht Club te brengen. De dames zijn er al en iedereen ziet eruit als een verzopen kieken door de gigantische stortbui die over ons heen komt...
Met onze hele equipe gaan we dineren. Morgen begint onze wedstrijd. We kijken er naar uit!