zondag 26 november 2017

Frans Polynesië: Tuamotus, Tikehau - Rangiroa

Maandag, 20 & dinsdag, 21 november ‘17 (UTC -10u = -11u tijdsverschil met BE(UTC +1u)!) 

Resultaten na 16u:
Afgelegde afstand: 84NM
Gemiddelde snelheid: 6,6kn
Knopen wind: 17-20kn

Om 17u verlaten we, met 1,5kn stroming mee, de atol Tikehau. Langs de oceaankant passeren we het dorp en proberen nog even het signaal van de masten en satteliet te ontvangen... whatsapp-jes gaan weg & komen binnen. 
Klaar voor onze nachtelijke tocht, die we omwille van de tijd en wind tussen de atols plannen, i.p.v. er boven langs. Deze tocht is langer, maar we hebben tijd tot morgenvroeg, anders liggen we toch maar wat te dobberen.
De wind is sterker dan voorspelt, 17 tot 20kn i.p.v. de slechts voorspelde 12kn.
Het is een opkruistraject. Het is een Sqaully-night meet véél weerlichten. Deze keer zijn de bliksems dichterbij en verdwijnt al het elektronisch materiaal in de oven! 
The Captain zeilt ‘s nacht non-stop, heel de nacht is het vechten tegen de squalls, proberen ze te omzeilen en opkruisen tussen de atols. Hij is een fantastische solo-zeiler, terwijl ik me probeer in dromenland te begeven. Af en toe mag ik bijsturen om te helpen bij het reven. Aangezien zijn andere co-skipper George (=stuurautomaat), hier niet zo handig in is, hi, hi, hi,...
Bij het eerste dachtlicht arriveren we aan de ‘Avatoru’ pas van het atol “Rangiroa”. 
Ze ziet er rustig uit en dolfijnen 🐬🐬🐬 dansen om ons heen terwijl ze ons er naar toe begeleiden. 
Op de kade staan vele mensen die proberen een visje aan hun haak te slaan. Met een extra knoopje stroom kado varen we het atol binnen. Enkele uren vroeger dan gepland, maar zonder enig probleem. We varen 6mijl verder het atol in richting het volgende dorp & pas ‘Tiputa’.
We laten het anker vallen tussen tien andere boten, voor een paalwoningen resort.

Een croissantje 🥐 als ontbijt nuttigen en dan even een tukkie doen 😴💤💤💤

Frans Polynesië: Tuamotus, Tikehau

Donderdag, 16 - maandag, 20 november ‘17 (UTC -10u = -11u tijdsverschil met BE(UTC +1u)!) 

Voor de tweede maal bezoeken we de Tuamotus Archipel met 77 atollen, waarvan er enkele nu op de planning staan. Het blijft toch raar om te bedenken dat je eens door de pas van een atol, zomaar boven een ingezakte vulkaan vaart... de lagoon die je treft met haar intense blauwe kleurenpracht achter een smalle beschermende koraalrand met verschillende motu’s (=eilandjes) die slechts door een hoa (= een smal ondiep kanaal tussen motu’s) van elkaar gescheiden worden, is een natuurlijk wonder. Een schat van rijkdom aan vissen, haaien, koraal en ander levende wezens die in de lagoon, maar vooral in een pas aanwezig zijn. De bewoners van een atol, Paumoto genoemd, worden als harde mensen aanzien omdat ze overleven op een harde bijna onvruchtbare koraalbodem waar bijna niks op groeit. Ze proberen zichzelf te voorzien met een weinig aan groenten & fruit (indien de grond het toelaat), opgevangen regenwater als drinkwater en wat visvangst (vooral buiten de lagoon, aangezien de meeste lagoonvissen drager zijn van de ciguaterra-ziekte). Copra (=kokosvruchtvlees) en parelkwekerijen zijn de enige grondstoffen die een atol levert en iets opbrengen 💲
Tikehau is een bijna ovaalvormig atol, dat vergeleken wordt met de vorm van een ‘zwarte parel’ en meet zo'n 19 bij 27 km. De eilanden hebben samen een landoppervlakte van ongeveer 20 km² en telde enkele jaren geleden slechts 407 inwoners.
Tikehau werd in 1816 ontdekt door de Russische ontdekkingsreiziger Otto von Kotzebue. In 1987 ondernam Jacques-Yves Cousteau een expeditie naar het atol. Volgens hem is de natuurlijke onderwater fauna één van de meest fantastische in de wereld: verschillende haaiensoorten (waaronder ook de zilver-haai), vissen, zeeschildpadden,... net voor de pas, aan de oceaanzijde, bevinden zich enkele tunnels waarvoor deze wezens allen liggen te wachten op een lekkere prooi 🦈🐠🦑🐢🐟🦈 Hier liggen dan ook dagelijks bootjes met duikers. Wij houden het bij snorkelen in de lagoon 😉
Sinds 1977 is er een vliegveld. Er is een luxe hotelresort te vinden met paalwoningen in het water en nog enkele andere bescheidenere verblijfplaatsen. 
Het dorp Tuherahera, ligt zuidwest in het atol. Er is slecht een betonde weg & parallel weg, de rest is koraal en zand, toch rijden er auto’s, scooters & fietsers.
Hierlangs wandelen naar het vliegveld en enkele pensions. Langs de weg en in de tuinen bloeien: bougainville, hibiscus en Tahiti bloem, de broodvrucht- & palmbomen zorgen voor schaduw. We passeren tal van Kerken van verschillende godsdiensten: Mormonen, Katholieken, Protestanten; een buurtwinkeltje en een bakker, die dagelijks om 16u verse baguetten 🥖🥖, op reservatie, uit zijn oven tovert. Bakker ‘Felix’ is zo vriendelijk om ons alsnog ééntje te verkopen, bij aankomst. Voor de volgende dagen staan we reeds op z’n lijstje. Op zaterdag bakt hij speciaal kokosbrood. Nou, daar willen we best een kwartiertje extra voor wachten en een gezellig babbeltje slaan met zijn vrouw en enkele klanten. Zo komen we te weten dat alle parelboerderijen verdwenenen zijn, omwille van de waterkwaliteit. Het water van de lagoon is té warm en draagt daardoor organismen die ongunstig zijn voor het kweken van een A-categorie parel. Copra daarentegen is hier goed vertegenwoordigd, dat zien we ook aan het vele kokosvruchtvlees dat in de tuinen ligt te drogen.
We wandelen tot het einde van de weg waar we aan een ‘hoa’ aankomen. Eindeloze roze zandstranden van fijn verpulverd koraal verblinden ons. Bij aankomst zagen we reeds langs de oceaankant de roze kleur schitteren in de zon. Hier kan je rustig in ondiep water dobberen en zonnebaden op een zandbankje.
Zensation ligt alleen voor het dorp. Stilte & water om haar heen. Al is het water woelig door de windgolven. Ze danst op en neer... In de kuip genieten we van een nog warm stukje vers kokosbrood... Njammie. Reeds enkele malen hadden we een voorverpakte versie ervan in onze handen gehad, in een supermarkt in Tahiti. Blij dat we gewacht hebben op het ‘vers van de pers’ exemplaar 😋
Het plan om verder de lagoon in te varen naar ‘Île d’Eden’ een boerderij die door een handvol families van de ‘kerk van het Nieuwe Testament’ georganiseerd wordt, laten we varen. 

Zondagmorgen varen we naar de pas met het plan diezelfde avonds buiten varen voor nachtelijke tocht naar Rangiroa. De planning komt niet helemaal goed uit i.v.m. Mijlen, vaaruren en doodtij: te weinig uren licht en komt niet overeen met het doodtij om de pas binnen te varen. Dus dan maar ‘s nachts varen en enkele uren wachten, zodat we met daglicht een atol kunnen invaren.

Bij de Tuheiava pas is de ankerplaats véél rustiger dan in het dorp, er zijn hier heel wat minder windgolven. Het water is hier prachtig mooi. Nog enkele boten liggen hier en we besluiten om toch nog een nachtje blijven. De volgende dag vertrekken alle andere boten en trekken we erop uit: snorkelen en wandelen op de motu’s en met onze voeten in de waters van de hoa’s. Op het strand vinden we dode papegaaivissen met een koordje om hun staart! Waarom zou dat zijn? Er staan enkele stokken in het water met netten tussen =visvallen. Zouden ze daar de vissen aanhangen om anderen te lokken? We willen het aan de visser vragen die op de motu woont, maar hij is nergens te bespeuren... het blijft voorlopig dus een ?
Een aftakelend parelboerderijhuisje in water, een kale boom vol vogels die ook steeds op vissen jagen op het wateroppervlak en een plekje zoeken op onze dame haar preekstoel en zeereling... kleine zwarte vogels met een wit koppie. Is het een meeuwensoort? Ze lijken op een kokmeeuw, maar dan met het tegenovergestelde kleurenpalet. Dat is ons uitzicht. Vanavond verlaten we dit prachtige plekje en varen we de nacht in naar een nieuw 360º-view.



Frans Polynesië: Genootschapseilanden, Tahiti, Taina -Tuamotus, Tikehua

Woensdag, 15 - donderdag, 16 november ‘17 (UTC -10u = -11u tijdsverschil met BE(UTC +1u)!) 

Resultaat na 31u:
Afgelegde afstand: 175NM
Gemiddelde snelheid: 7,5kn
Knopen wind: 17kn


Klaar om de watersportwinkels, drukke autowegen inclusief stank & geluid, goede gratis WiFi & supermarkten tot ziens te zeggen...
Om 5u30 gaat het anker op en de ketting blinkt nog steeds: geen aangroei en geen spikkeltje roest, dus blijf ook ik sproeten-vrij!
Even later varen we de pas bij Taina buiten. Zelfs in deze vroegte zijn er reeds surfers actief op de rollende golven 🏄🏽
De zeilen worden gehesen en the Captain is blij dat zijn ‘racezeilen’ er weer opstaan. Zeker omdat de komende trips véél aan-de-windse-koersen zullen inhouden en daar zijn de laminaatzeilen beter voor geschikt om onze dame extra hoogte en snelheid te geven ⛵️
Jammergenoeg is de vreugde van korte duur: de plotter doet weer raar en piept als waarschuwing dat AIS-signaal weg is, alsook de koers(-lijn).
Met een windsnelheid van 17kn lopen we een gemiddelde van 7,5kn, soms zelfs meer. Aan de hand van de weer-/windvoorspellingen is het plan om zoveel mogelijk mijlen maken tijdens de dag, aangezien de wind ‘s nachts zou afnemen. En, beter te vroeg bij de pas dan te laat. Het is altijd even rekenen wanneer we met doodtij aan een pas zijn. Toch fijn wanneer je rustige golven hebt in de pas, belangrijk om geen stroom tegen wind te hebben, want dan zijn er meestal flinke staande golven.
De vislijn hangt reeds enkele uren werkloos achter ons aan te slepen, tot net voor zonsondergang de lijn begint af te rollen. Yeah, beet! Een tonijntje. Niet te groot, maar groot genoeg om enkele mooie filets van te snijden en enkele maaltijden mee te bereiden.
In de loop van de nacht passeren we langs een ander atol en zien een lichtje van een bootje. De sterren zijn van de partij, alsook wolken en... bliksemschichten. Ze zijn nog ver van ons, maar het is toch akelig. Dit is de eerste keer dat we er tijdens het varen mee geconfronteerd worden. Gelukkig blijven de weerlichten ver van ons ⚡️
The Captain kan niet goed de slaap vatten en neemt veel uren van me over en gunt mij de rust. Wat een schatteke is mijn Lovertje 💖
De dagen zijn toch net iets langer in de zomer, we hebben bijna 14u daglicht, wat fijn is meegenomen tijdens onze overnachtse tochtjes.
Bij het eerste daglicht, zien we het eiland al van ver.  Ook al zijn de kruinen van de bomen, ongeveer 9m zichtbaar, het hoogste punt op de platte koraalring.
Dolfijnen 🐬🐬🐬 begeleiden ons naar de pas. Als extra kado krijgen we nog enkele squalls over ons neergestort. Tussen twee squalls door varen we de Tuheiava pas in. Het is een uur voor hoogwater en het water in de pas ziet er rustig uit. Met 1,5 kn stroming mee varen we probleemloos het atol binnen.
De roze koerslijn op de plotter leidt ons naar het dorp, Tuherahera, 6mijl verder. Na een uurtje arriveren we in het dorp en kunnen we nog net een gigantische bommie (die op Navionics op een andere plaats staat aangeduid) voor ons ontwijken! Snel snel in achteruit... Oef... rktrktrkttuk... de ankerketting rolt af. We zijn er: atol Tikehau in de Ruamotus Archipel. 
Roze zandstranden & wuivende palmbomen lachen ons toe.
Toch weer anders dan dramatisch vulkanisch dichtbegroeide groen gebergte...

175NM