zondag 28 mei 2017

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 17

Dag 17: Vrijdag, 26 -> zaterdag, 27 mei '17 _ 17.00 LT(local time= UTC -8)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 143 NM
Gemiddelde snelheid: 5,9 kn
Knopen wind:  12 kn
Positie: 17°56'S 121°03'W
Koers: 260°
Afstand tot bestemming: 859 NM

Het eerste sikkeltje van de nieuwe man komt even piepen, alsook sterren tussen de vele wolken. De lucht wordt helderder en de sterren fonkelen heviger naarmate de nacht vordert.
Bij het ontwaken worden alle zeilvoeringen uit de kast gehaald. Wind, we willen meer wind en sneller varen. The Captain doet er alles aan om de streefdatum te halen. Te veel extra mijlen, door verder zuid of noord te varen, willen we niet maken, als het effe kan. Uiteindelijk houden we het bij het 'melkmeisje' (= kotterfok en voorzeil uitgeboomd naast elkaar), die ons een voordewindse koers met een aanneembare snelheid en koers oplevert.
Net voor het afklokken van deze dag krijgen we een squall over ons heen en zien we massa's wolken die ons insluiten... dat beloofd voor de avond en nacht die volgt :-(
De wind valt volledig weg en de motor gaat aan. Hopelijk blijft er nog wat wind over voor de komende dagen, want we hebben niet voldoende brandstof om de resterende mijlen te overbruggen en we zijn ten slotte met een zeilboot onderweg!

P.S.: 1 dode vliegende vis... en nog steeds een stinkende vishanddoek.

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 16

Dag 16: Donderdag, 25 -> vrijdag, 26 mei '17 _ 17.00 LT(local time= UTC -8)

Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 152 NM
Gemiddelde snelheid: 6,3 kn
Knopen wind: 14 kn
Positie: 18°13'S 118°34'W
Koers: 279°
Afstand tot bestemming: 986 NM

De plotter wordt uitgezet voor de nacht, zodat het irritante waarschuwingspiepje de andere niet wakker houdt. Geen maan, wél sterren die een aangename wacht met ons houden.
's Ochtends wordt de plotter weer aangezet en wonder boven wonder...geen getuut meer! Maar de kompaskoers, diepte, snelheid, log en windsnelheid zijn weg van het scherm en we hebben geen AIS. Alle gegevens die van de andere meetinstrumenten komen worden niet meer weergegeven op de plotter, dat wordt dus nog even uitvogelen!
Naar aanleiding van instructies van onze walkapitein, moeten we meer west varen om wind te blijven hebben en daarom gijpen we, maar de koers is niet wat we moeten hebben, dus na een uurtje gijpen we weer. De wind neemt af en we zetten de spinnaker. Ook al varen we niet de ideale koerslijn, we gaan vooruit en het zijn de mijlen die tellen, ook al moeten we er nu wat meer doen, door een omweggetje, alles beter dan te liggen dobberen.
KNAL!!! Na vijf uur intensief gebruik, knakt de spinnakerschoot bij de bek van de spinnakerboom, helemaal doorgeschavield! Wouw en vanmorgen was de lijn nog tip top.
Ondertussen is er meer wind gekomen en kunnen we het groot- & voorzeil weer uitvlinderen. De oppeppertjes die we ontvangen via satteliettelefoon geven ons weer moed en motiveren ons, alsook de laatste duizend mijl tot Gambier. Daar heffen we één pintje op waarvan ik ook een slokje neem ;-)
Een paar keer per dag sop ik even de bilge droog, het is 'dweilen met de kraan open', want het blijft, bij elke beweging van onze dame, uit de gaten sijpelen...
Gelukkig is Robinson Crusoe aan boord, die zijn baardgroei dagelijks langer wordt, het uiterlijk van die 'nieuwe' man doet mijn mondhoeken naar boven krullen. Wat zou the Captain daarvan denken... :-))

P.S.: we zien ze minder vliegen de vis-watervliegtuigskes, maar ze zijn er nog wél! Aantal doden op het dek: 2