Dag 16: Donderdag, 25 -> vrijdag, 26 mei '17 _ 17.00
LT(local time= UTC -8)
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 152 NM
Gemiddelde snelheid: 6,3 kn
Knopen wind: 14 kn
Positie: 18°13'S 118°34'W
Koers: 279°
Afstand tot bestemming: 986 NM
De plotter wordt uitgezet voor de nacht, zodat het irritante
waarschuwingspiepje de andere niet wakker houdt. Geen maan, wél sterren die een
aangename wacht met ons houden.
's Ochtends wordt de plotter weer aangezet en wonder boven
wonder...geen getuut meer! Maar de kompaskoers, diepte, snelheid, log en
windsnelheid zijn weg van het scherm en we hebben geen AIS. Alle gegevens die
van de andere meetinstrumenten komen worden niet meer weergegeven op de
plotter, dat wordt dus nog even uitvogelen!
Naar aanleiding van instructies van onze walkapitein, moeten
we meer west varen om wind te blijven hebben en daarom gijpen we, maar de koers
is niet wat we moeten hebben, dus na een uurtje gijpen we weer. De wind neemt
af en we zetten de spinnaker. Ook al varen we niet de ideale koerslijn, we gaan
vooruit en het zijn de mijlen die tellen, ook al moeten we er nu wat meer doen,
door een omweggetje, alles beter dan te liggen dobberen.
KNAL!!! Na vijf uur intensief gebruik, knakt de
spinnakerschoot bij de bek van de spinnakerboom, helemaal doorgeschavield! Wouw
en vanmorgen was de lijn nog tip top.
Ondertussen is er meer wind gekomen en kunnen we het groot-
& voorzeil weer uitvlinderen. De oppeppertjes die we ontvangen via
satteliettelefoon geven ons weer moed en motiveren ons, alsook de laatste
duizend mijl tot Gambier. Daar heffen we één pintje op waarvan ik ook een
slokje neem ;-)
Een paar keer per dag sop ik even de bilge droog, het is
'dweilen met de kraan open', want het blijft, bij elke beweging van onze dame,
uit de gaten sijpelen...
Gelukkig is Robinson Crusoe aan boord, die zijn baardgroei
dagelijks langer wordt, het uiterlijk van die 'nieuwe' man doet mijn mondhoeken
naar boven krullen. Wat zou the Captain daarvan denken... :-))
P.S.: we zien ze minder vliegen de vis-watervliegtuigskes,
maar ze zijn er nog wél! Aantal doden op het dek: 2