vrijdag 10 november 2017

Frans Polynesië, Genootschapseilanden, Tahiti, Taravao - Papeete - Faa'a

Zaterdag, 26 augustus - maandag, 6 september ‘17 (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(UTC +2u)! 

De dagen vliegen voorbij. Onze dame wordt klaargemaakt voor haar vakantie in de Marina en we verkennen, tussen de werken door, de omgeving.
Het weer is slechter geworden... en zoals ons vooraf reeds, verteld werd, regent het hier inderdaad véél meer dan in Papeete & Taina. Taravao ligt aan de landtong tussen Tahiti-Nui & Tahiti-Iti en de wolken blijven boven het gebergte hangen om dagelijks hun vocht op ons neer te storten ☁️🌧
En zo moeten we het dus stellen met grijs, regenachtig, koud (alé: frisser) weer... Lopen op sandalen & slippers door de plassen, bezorgt ons natte tenen & koude voeten en zo krijgt het lichaam helemaal koud. Brrr... waar is de zon?!
Voor de rest liggen we hier prima, het is een orkaan-hol, de beste beschutte baai van het eiland!

Na drie dagen en na reeds verschillende keren om ons anker heen te hebben gedraaid, merk ik plots s' avonds dat er iets niet klopt... Die boot lag toch niet naast ons?! Het anker heeft gekrabd... in het donker halen we het anker op en herankeren. Pas de volgend ochtend, bij daglicht, zien we dat we wél heel dicht bij de kant en de ondiepte waren gekomen... We hebben geluk gehad, ook dat we geen andere boot hebben geraakt 😱 We kunnen niet begrijpen wat er is fout gegaan: zwaar anker, genoeg ketting, stevig modder als ankergrond en niet eens zoveel wind! Zo zie je maar dat de 1u regel niet altijd klopt... we zijn blij met de goede afloop. 

Donderdag, 31 augustus, varen we met hoog water de Marina in. De haveningang is maar net 2m, angstig houden we de dieptemeter in de gaten die zakt naar 1m90! Gelukkig blijft de kiel niet vaststeken. Zensation haar brede heupen worden tussen de buurvrouwen geperst en met meerlijnen achteraan wordt ze stevig vastgelegd. Met behulp van een loopplank kunnen we langs de preekstoel vooraan van de boot. 

Elk droog moment wordt afgewacht om snel snel de zeilen af te tuigen, droog te kunnen opplooien en wegleggen. Koelkasten & vriezer worden leeg- & schoongemaakt. Slechts één van hen laten we aanstaan. Het interieur wordt extra onder handen genomen met azijn, alsook vergieten met zout worden in emmers en kookpotten geplaatst om vocht & schimmel te bestrijden. Alle kranen worden dichtgedraaid. 
The Captain verzorgt de motor, de buitenkant en ons Dinghietje. De buitenboordmotor krijgt een veilige plaats in de garage, uit het zicht voor eventuele dieven 😳

De reistassen staan klaar voor onze reis naar België. De laatste zonnetraaltjes blijven uit, we verbleken met de minuut, niemand zal straks geloven dat we de zon achterna varen... of toch, maar dat ze ☀️ ons meermaals ontglipt 😉 Ondertussen zijn we reeds geacclimatiseerd voor het weer in België 🤣😂🤣

Maandag, 6 september. We hebben een wagen gehuurd om naar het vliegveld te rijden (ongeveer 1u rijden). Ideaal om nog even een korte eilandtour te maken en halt te houden in Papeete. Bij ‘Les Roulottes’ steken we nog een vers tonijntje achter onze kiezen en dan zoeken we naar een dorstlesser.
Het is maandag = ‘Black Monday’(= alle bieren aan 50%) in brouwerij/café/brasserie “Les 3 Brasseurs”. Tijd om even van het Tahitiaans gebrouwen bier te proeven. We maken kennis met de locals Rosaline & Luca. Verrast zijn we als ze enkele uren later in de luchthaven, van Faa’a, verschijnen met schelpenkettingen. Ongelooflijk: die gastvrijheid, vrijgevigheid en vriendelijkheid blijft ons verbazen. Zo spontaan... de schelpenkettingen 🐚🐚🐚  zijn om uit te delen aan familie & vrienden. Een Frans Polynesische traditie, die ‘geluk’ brengt.

Belgium here we come 🇧🇪




Frans Polynesië, Genootschapseilanden, Tahiti, Taina - Paaroa - Taravao

Vrijdag, 25 zaterdag, 26 augustus (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(UTC +2u)!

Ons vertrek is gepland net voor de middag, nog even tanken en weg. Vooraf even gecheckt bij de tanksteiger naar de openingsuren. 
Daar gaan we dan, anker op en richting de tanksteiger, we halen het net: volgens onze klok is het 4’ voor 12u. Dit is buiten de tankbediende gerekend die reeds zijn middagpauze (=12-13u) is gestart en ons wegjaagd! We mogen zelfs niet aan de tanksteiger blijven liggen voor een uurtje... er ontstaat een hevige discussie en de havenverantwoordelijke komt zich er mee bemoeien! Wegens veiligheidsregels mogen we NIET aan de tanksteiger blijven liggen! Wat dan? Anker weer droppen?! Pfff...daar hebben we geen zin in. Dan nemen we maar even een vrije mooring... Even later komt de havenmeester langsvaren. Hij heeft begrip voor onze uitleg en we mogen blijven liggen aan de mooring tot we toestemming krijgen om te gaan tanken ⛽️ Ondertussen koelt the Captain wat af... hij kan er niet van over dat dit gebeurt 😡
De Marifoon staat op kanaal 9 en om 13u komt er leven in de brouwerij. Zoals het hoort en overdreven vriendelijk, roepen we de Marina op en krijgen we toestemming om naar de tanksteiger te varen. Even later zijn onze tanken gevuld met diesel, aan bijna 50% korting, tax-free (document te verkrijgen bij de douane en is 6mnd geldig, daarna kan je een nieuwe halen). Dat is een mooie deal! Over de voorgaande situatie wordt niet meer gesproken, iedereen is uiterst vriendelijk en doet zijn werk.
Veel te laat verlaten we Taina. Aan de grotten, 'Paaroa' houden we een tussenstop voor de nacht. Er liggen binnen het rif nog vele koraalriffen en bommies. Pas de volgende ochtend laat het zonlicht ze extra duidelijk zien. Het plan om nog een extra nacht te blijven laten we varen. Het weer, de wind gaat veranderen en dan liggen we hier niet beschut.  
Dus anker op naar Taravao, Port  'Phaeton' Bay, aan Marina Taravao. In de baai blijven we enkele dagen op anker liggen, tot we volgende week naar de ligplaats in de Marina verhuizen. Zensation blijft hier dan twee maanden alleen op vakantie 😉