maandag 20 maart 2017

Panama, La Playita_Amador

Dinsdag, 7 maart '17

Tijdens een feestelijk pannenkoekenontbijt evalueren we onze doortocht door het wereldberoemde Panamakanaal.
Wat is er nu zo anders of spannends aan?
Sluizen kennen wij Belgen & Nederlanders en hebben deze in onze landen al meerdere malen genomen. Voor vele nationaliteiten is het nieuw, onbekend en angstaanjagend. En voor velen is het 'chinees' wat er gaat gebeuren. Er gaan dan ook heel wat 'horrorverhalen' rond over boten die tegen de ruwe sluismuren knallen... En ja, jammergenoeg gebeurt dit al wél eens in de realiteit, zelfs enkele dagen na onze transit zijn vrienden van ons er getuigen van 😱
Het 'nestelen' met andere boten, als een pakketje binnen- & buitenvaren in & uit de sluis, de middelste boot die het groepje voortvaart en in het midden van de sluis moet houden en de ruimte tussen de muren en de boten, de 'apenvuistjes' die gegooid worden en lange lijnen die bovenaan op de kade om de bolders worden hangen, is anders dan in een sluis in Nederland of België.
Daar vaar je individueel de sluis in en hang je als eerste boot naast de sluismuur je lijnen om een ladder, bolder of door een ring, die ergens op je hoogte zich in de muur bevinden. Er komen ook wél boten naast je liggen, maar pas als je zelf vastligt tegen de muur. Dan maak je je aan elkaar vast (bijliggen noemen we dit) en de boot tegen de muur heeft de controle over de lijnen en de andere boten bewegen mee. Wanneer de sluisdeuren openen, maak je je weer van elkaar los en vaart individueel uit de sluis.
We hadden een schitterende crew die weet hoe je een lijn moet vastmaken, vieren of aantrekken en 'Jadean' heeft ons 'pakketje' veilig z'n beheerst door het sluizentraject gevoerd.
De catering was de zwaarste job van dit alles. Voortdurend iedereeen voorzien van natjes & droogjes, maaltijden bereiden, afwassen,... en dan tussendoor nog even mee linehandler spelen en fotograaf! Mallika was hierbij een fantastische hulp en iedereen heeft zijn buikje goed rondgegeten. Het leek wél een 5* cruise 😋😉
Ondertussen hebben de mannen al een wijze bedacht om de sluizen nog efficiënter te maken en nog meer geld in het laatje te laten brengen. Nou, zet maar door, altijd goed om de scheepskast te spijzen 🤑

Mallika & Deep moeten weer naar hun boot, SY Yemaya en nemen de bus naar Colón.
De oude banden hebben we niet meer nodig. Neen, we gaan ze niet om nostalgische redenen aan boord houden... The Captain wilde ze niet van thuis meenemen, waar ze voor het grijpen lagen, maar heeft er hier 3US$/stuk voor moeten betalen! Ze hebben Zensation haar romp beschermd en nu mogen ze weg. Met een dinghy vol gaat hij er als een 'bandenboer' vandoor. Zou hij dan toch deze sector missen?!

Voilà de boot is weer opgeruimd en we liggen aan de Pacific kant. Tijd om Panama City te gaan exploreren.
Met Lode trekken we erop uit. De taxichauffeur brengt ons naar de oude stad, 'Casco Viejo' en zegt uitdrukkelijk om geen straat er buiten te bewandelen. De grens tussen de 'Maffia' wijk en de oude stad is duidelijk merkbaar!
Prachtige gerestaureerde koloniale gebouwen met balkonnetjes vullen de straten, alsook ververvallen, met onderstutting van de gevels en balkonnetjes. Werklieden doen hun best om ook deze in hun oude glorie te herstellen.
Opvallend zijn de Kuna-indianen die hier volop aanwezig zijn in het straatbeeld. Hun 'mola's' kan je ook hier kopen. Maar hier hebben ze het slimmer en praktischer aangepakt, nml. Mola's die prijken op tassen, petten, kussens, enz...
Langs de kust zien we de skyline van glazen en metalen blinkende torenhoge gebouwen. Het 'Trumph' hotel valt op met zijn gebogen architectuur van een zeil.
Deze skyline wordt vaak vergeleken met die van Miami of New York.
Bij Mercado 'Marisco', de verse vismarkt, vieren we onze doortocht met verse ceviche en levend voorgestelde langoesten 🦐 Wat een overheerlijk feestmaal 😋

We borrelen na tijdens een 'weerzien' (sinds Curacao) meeting met de 'Acapella'- & 'Jonas'-crew en toosten op onze doortocht en op ons komende 'Pacific'-avontuur, waar we elkaar vaarwater volgen en waarschijnlijk elkaar weer treffen.

Rugzakken en koffers worden gevuld. Morgen verlaten we ons bootje, Lode gaat nog een dagje op hotel en vliegt donderdag weer naar huis en wij zullen met SY Yemaya als linehandlers opnieuw twee dagen door de sluizen en het kanaal varen ....