Dag 12: Zondag, 21 -> maandag, 22 mei '17 _ 17.00
LT(local time= UTC -7)
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 167 NM
Gemiddelde snelheid: 6,95kn
Knopen wind: 20 kn
Positie: 15°21'S 107°40'W
Koers: 250°
Afstand tot bestemming: 1636 NM
Dagen rijgen aan elkaar, alsook de nachten. Ze zijn kort:
twaalf uur licht, twaalf uur donker. Een dag is zo om: wat koken, eten, lezen,
klussen, afwassen, poetsen, koken, eten, lezen, slapen, wacht lopen, enz...
De papieren overzeiler bestaat uit twee kaarten. Ja, de
Grote/Stille Oceaan is te groot, telt namelijk één derde van de oppervlakte van
de wereld! Het feit is dat de bestemming waar we naar toe varen niet op de
eerste kaart staat en daarom dus een tweede nodig is. Om de 24u plotten we onze
positie op de kaart en zo zien we toch dagelijks onze positie langzaam over het
grote oppervlak verschuiven. Het logboek wordt om de vier uur ingevuld. Hierin
noteren we: uur, positie, koers, snelheid, wind, barometer, zeilvoering of
motoruren en bijzonderheden zoals: visvangst, dolfijnen, walvissen,...
Op maandag, 22 mei '17 om 00.47u zie ik de nog af te leggen
mijlen verschijnen: 1750 NM. We zijn halfweg! Joepie, joehoe, wouw... geweldig!
Ssst... the Captain slaapt. Binnen een dikke tien minuten begint zijn wacht en
kunnen we samen al even een vreugdedansje maken. Straks kunnen we een
halfweg-feestje houden ;-)
Eerst maar eens even het nieuwe logboek zoeken, want na twee
jaar en meer dan 12 000 mijlen later zijn we op onze laatste bladzijde, nr 100,
aan het schrijven.
In de ochtend krijgt the Captain als welkom ontvangst in de
kuip meteen twee giga golven over hem heen! Meteen is hij gedoopt en lijkt hij
deel te nemen aan de 'Volvo Ocean Race'!
Golven, golven en golven...waarom zijn ze niet allemaal
hetzelfde?! Waarom maken ze ons het leven aan boord zo moeilijk? Een 'dikke',
zoals we ze noemen, botst met alle geweld wild tegen onze dame aan en laat zijn
spetters op ons los. Constant zoeken we ons evenwicht en balanceren we bij elke
beweging, een real 'workout' op onze vibrerende 14m lange 'Power Plate'. Een
vaste kadans zit er niet in en wanneer we denken het ritme vast te hebben,
brengt een andere golf ons weer van de kaart. Fitness Zensation laat ons hard
werken ;-)
Kan iemand de boot stoppen of effe stilleggen aub. De
pannenkoeken vliegen bijna uit de pan...
Mayday mayday mayday! SOS SOS SOS! Heeeeeeeeeeelp!!! Wie
komt ons in the Pacific evacueren met enkele tubes pannenkoeken-kandijsiroop
van Candico aub? De laatste tube wordt geopend en een sirooptekening verschijnt
op de banaanpannekoeken... njammie ;-) Maar hoe gaan we het straks redden als
de laatste siroopdruppels eruit gewrongen worden?!
De windrichting veranderd en dit vraagt om een nieuwe
zeilvoering, nml.: vlinderen: voorzeil uitbomen naar bakboord, grootzeil aan
stuurboord.
Toch is de koers niet ideaal en na enkele uren zetten we
beide zeilen weer naar SB. De wind shift nog een beetje en de zeilen worden
weer uitvlinderd. De golven komen meer langs achteren nu en geven meer comfort.
Tijdens de middag toast the Captain met een pintje op ons
eerste helft. Dat de tweede helft ook zo spoedig mag verlopen. Cheers!
Dolfijnen met vele dolfijnenjongen naast hen komen mee feesten
en brengen weer extra vreugde om ons heen.