Dinsdag, 27 - woensdag, 28 februari ‘18_17u30 (UTC -9u = -10u tijdsverschil met BE(=UTC
+1u)!)
Afgelegde afstand: 105 NM
Vaaruren: 24u
Gemiddelde snelheid: 4,3 kn
Gemiddelde knopen wind: 9 kn
Positie: 24°08'S 136°42'W
Afstand tot bestemming (Rapa Iti): 462NM
Toch een beetje plots ons vertrek... Zensation is niet
vaarklaar. Er staat nog een berg afwas, de was moet nog van de drooglijn
gehaald worden, opgeplooid en weggeborgen worden, enz...
Dit kan allemaal nog in het archipel gebeuren, we doen er
nog twee uur over om langs de westkant het rif buiten te varen. Met enkel
klusjes tussendoor is Zensation klaar voor de tocht naar de Austral Archipel.
Even buiten de Gambier Archipel zijn we reeds op zoek naar
de voorspelde 12 knopen wind... we vinden er slechts 7!
Tja, alweer een voorspelling die niet klopt. Kunnen we ook
eens niet gewoon, zoals andere jachties
vertellen, zeilen opzetten en de rest van de trip er niks meer aan hoeven te
wijzigen? Zo’n trip hebben wij precies nog niet gehad!
Het voorzeil wordt uitgeboomd, grootzeil wordt naar de
tegenovergestelde kant gezet en zo varen we uitgevlinderd de avond tegemoet.
Morgen is het volle maan, ze staat al klaar om de zon af te
lossen en om ons gedurende de hele nacht te belichten. De wind is onstabiel en
matig in kracht, Zensation haar snelheid zakt zelfs onder de 2kn. ‘k Zie en
hoor dat the Captain het er moeilijk mee heeft. Hij knort en moppert, maar laat
toch de motor uit...
Tijdens de eerste wacht krijgt hij ook nog een bui over zich
heen, maar dat vindt hij niet erg, want ervoor krijgen we de wind uit de squall
en lopen we plots 8 knopen! Yeah!
Het geklapper van de zeilen, wegens ‘te weinig’ wind, houdt
ons uit onze slaap.
Zo modderen we de eerste vierentwintig uur door, met af
& toe een gijp. Nu al weten we dat we, met zo’n laag daggemiddelde, zeker
minimum vijf dagen nodig hebben om er te geraken en waarschijnlijk zelfs meer,
maar ja, het weer hebben we niet in de hand. De deining is wat rommelig en
onstabiel, zodra deze een vast patroon vertoont kunnen we de spinnaker zetten
en extra mijlen maken met de lichte wind.