vrijdag 18 juli 2014

vakantie 1-27/06/'14

Dinsdag, 3 juli '14
Oostende(BE) - Duinkerke(FR) - Dover(EN)

We nemen een douchen en slaan nog wat proviand in voor we vertrekken. We verlaten voor half tien de haven en ontbijten onder zeil. De wind is vlageris en moeten af en toe de motor bijzetten. We willen zo ver mogelijk geraken voordat de stroom keert. In de namiddag krijgen we nog een extra natuur-douche over ons heen... Om 15.40 komen we toe in Duinkerke en besluiten hier even te rusten en wachten op het keren van de stroom. Net voor zeven uur 's avonds, varen we verder en doelen op Calais. De wind trekt aan en we gaan goed vooruit. We besluiten door te varen naar Dover. Mijn ogen houden het niet meer en ik leg me even neer, terwijl mijn solozeiler en onze stuurautomaat, George, verder zeilen. In de "traffic lane" ziet Geert op de plotter, dat we in aanvaringskoers varen met een vrachtschip... we gaan te snel en moeten de zeilen reven om snelheid te minderen. Daarbij heeft hij mijn hulp nodig. Ik kruip uit men slaapzak en ervaar meteen buiten dat het stevig waait en een woelig watertje onder ons beweegt. We passeren zonder problemen het vrachtschip. Het is nog een stevig tochtje tot aan de aanloop van de haven van Dover. Ook het binnenvaren in het donker is best "tricky", ook al heb je het reeds in het daglicht gedaan en gezien... Er zijn zoveel achtergrondlichten, dat het moeilijk is om de havenlichten eruit te halen. Gelukkig is de plotter hier een goede hulp. Om 01.20 of 00.20LT(local time) liggen we vast. Good Night.