zondag 17 januari 2016

Oversteek Atlantische Oceaan dag 3

Dag 3_ Zondag, 17 Januari 16  ' 20:00  UTC
Afgelegde afstand :  162NM
Gemiddelde snelheid :6,48Kn
Knopen wind : 15-20 Kn 
Positie : 22°08'N 020°50'W
Koers : 250°

Net voor een prachtige zonsondergang, doen we de spinnaker toe en bomen we het voorzeil uit met de spinnakerboom. Het was een warme, zonnige dag met een stralend blauwe hemel, waar we de maan al zien klaar staan om straks in het donker de taak van de zon over te nemen. Ook qua zeilen en afstand was het een schitterende dag waar we met drieën hebben van genoten.

Zoals dagelijks maken we om 8u en 20u contact met onze sateliettelefoon, iridium, en worden mails verzonden en ontvangen. Leuk om nieuws van het thuisfront te kunnen lezen en nieuwe weer-up-dates te ontvangen. (Voor wie ons mailt via iridium: gelieve telkens een nieuwe mail te maken, ook al is het antwoord op één, anders wordt de gehele data opnieuw binnengetrokken en we betalen per data! Tnxxx).

We hebben zin in een filmpje of serie en zetten de dvd-speler buiten, maar al snel haakt er een toeschouwer af, wegens dichtvallende luikjes...

Geert en ik zien nog een aflevering van Code 37, alvorens mijn wacht begint en hij gaat rusten.

Zoals verwacht is het een heldere nacht met veel sterren en een goed zicht. Toch koelt het snel af en is het vochtig. Ik kruip op het kussen in de kajuitingang, mijn beschut plekje en geniet van de schitterende sterrenhemel.

Op de marifoon hoor je soms rare geluiden:fluiten, zingen, raar taaltje onderling brabbelen en één die hijgt, die zal zeker op de loopband staan of net Del Teide beklommen hebben of zo...weet ik veel! Ook diergeluiden worden geïmiteerd, waarop dan iemand reageert en roept: 'go back to the jungle!' En dit allemaal op VHF kanaal 16! Het uitluister-kanaal en voor als je in nood bent!!!

Ik val bijna in slaap en hoor een motorgeluid...wordt dit nu ook geïmiteerd op de VHF of nadert er mij een bootje met piraten. Ik zie niks en hoor geen motor. Ik zet me terug op mijn plaats en...daar is het weer...ik luister en luister en dan...dan hoor ik dát het van onder mij komt, uit de achterkajuit...onze Cherrenstef is aan het ronken ;-)

Mijn vier uur wacht vliegen voorbij m.b.v. de kookwekker die me telkens weer wekt om even in het rond te kijken.

De wacht van de mannen verloopt ook goed en er is niks of niemand om ons heen. De wind is toegenomen en de deining is iets hoger. Johan heeft het ondanks zijn dikke zeiljas, lange broek en muts nog kou en heeft last van het vocht. Hij probeert in de zon al slapend op te warmen en terwijl zwemt er groep kleine dolfijnen voorbij...op vis-jacht...

We zetten de klok een uur terug: UTC -1

Sluimerwolkjes tekenen in de loop van de dag de hemel en het zonnetje is hierdoor minder sterk en warm.

Wanneer ik croques (toasties voor onze Nederlandse vrienden) maak voor de lunch, snijdt de Cherrenstef boven reeds de groenten voor het avondeten. Ja, in de combuis moet je nu wat meer evenwichts-oefeningen uitvoeren.

Plots horen we onze naam op de marifoon...het is een catamaran die een stuk achter ons is, die even een praatje wil maken. Ze zijn op weg naar Kaap Verdië. Wij gaan zoals eerst gepland er normaal nu niet stoppen. Er wordt afgesproken om foto's van elkaars boten te nemen en door te mailen. Misschien zien we hen nog op St. Maarten.

Na de lunch wordt het stoofpotje voor vanavond reeds bereid in de snelkookpan door de Cherrenstef en maken the Captain en ikzelf een gijp. Op deze koers is het rustiger zeilen en krijgen we zelfs een knoop stroming kado! Enig nadeel van het afkruisen is dat we meer mijlen afleggen, maar het is comfortabeler dan voor de wind te varen. Zensation glijdt weer heerlijk verder en wij luieren met zijn drieën verder.

Apo-time gaat aan me voorbij. Ik probeer nog even een dutje te doen en de vervelende kriebelhoest te lijf te gaan, terwijl de mannen onderling een biertje drinken en een praatje maken met de catamaran via de marifoon.

Het is bijna etenstijd en het begint hier alweer heerlijk te ruiken...