zondag 14 mei 2017

Oversteek South Pacific: Ecuador, Bahía de Caráquez -> Frans Polynesië, Gambier: dag 2

Dag 2: Donderdag, 11   -> vrijdag, 12 mei '17 _ 17.00 LT(local time= UTC -6) 

Resultaten na 25u:
Afgelegde afstand: 164 NM
Gemiddelde snelheid: 6,5 kn
Knopen wind: 12kn
Positie: 02°04'S 084°44'W
Koers: 247°
Afstand tot bestemming: 3215 NM


Na een mooie zeildag met een zacht windje, neemt de wind toe na zonsondergang. De zeilen worden gereefd en Zensation is in haar element. De snelheid stijgt van 4,5 á 5kn naar 6 á 7. Leuk! Zo maken we mijlen!
De maan is vannacht onze vriend en ze glinsterd op het wateroppervlak.
Een lichtje achter ons houdt me in z'n greep, tijdens mijn eerstewacht. Komt het dichter bij? Wat is het? Piraten of een kleine vissersboot? Het komt dichter ja, nog dichter. Zal ik the Captain wekken? Nog even afwachten... Het gaat verder weg. Toch?! Ja, nog verder, nog... en dan is het plots weg en mag ik gaan slapen. 
Tijdens mijn tweede wacht is er lichtje voor ons. Neen, niet weer! Het gaat naar de zijkant en verder weg. Met de verlichting van de maan en de zon kan ik met de verrekijker de contouren van een vissersboot vaststellen. Hij vaart verder weg.
De eerste tijdlijn is gekruist, de klok wordt een uur terug gedraaid: UTC -6, d.w.z.: 8u tijdsverschil me het thuisfront (UTC +2). Een extra uurtje voor we vanavond onze dagprestaties afklokken.
Voor het ontbijt hebben we een extra gast: een 'red footie', familie van de Jan van Genten met hun blauwe voeten. Onze opstapper heeft zich een plekje vooraan op de preekstoel eigen gemaakt en vliegt regelmatig weg voor een visje te vangen en zijn vleugels te strekken, om daarna weer te komen uitrusten op z'n teake stoel! Hij is zelfredzaam en proper. Zijn behoeften doet hij tijdens zijn vluchtjes naast de boot, die door de wind dan alsnog in de kuip belanden! Arch... 'Hij mag blijven, maar moet zijn manieren houden!' Zegt the Captain terwijl hij met een emmer zeewater het bewijs wegspoelt ;-)
Na enige tijd komt zijn/haar vriend(in) aangevlogen en zo zitten ze gezellig naast elkaar op de preekstoel!