Dag 20: Maandag, 29 -> dinsdag, 30 mei '17 _ 17.00
LT(local time= UTC -9)
Resultaten na 25u:
Afgelegde afstand: 124 NM
Gemiddelde snelheid: 4,96 kn
Knopen wind: van 12 naar 5 naar 2 kn!
Positie: 19°43'S 127°51'W
Koers: 230°
Afstand tot bestemming: 462 NM
De zon haar werkdagje zit er alweer op, ze neemt afscheid
met een prachtige zonsondergang. De kleuren om ons heen veranderen, de lucht
wordt licht rozig-blauw en het water krijgt een diepblauw-paarse tint. Nog even
en het is donker.
Tijdens mijn wacht shift te wind meer en meer, zeilen
klapperen en voortdurend moet er worden bijgestuurd. Hier en daar zijn er
wolken/sqaulls naast ons, hier zit meestal wind in die de snelheid even
opdrijven. Voor ik te kooi ga, beslissen we om een andere zeilvoering te proberen.
Het dek- & navigatielichten gaan aan, reddingsvesten & leeflines aan en
dan beginnen we eraan: het melkmeisje afbreken, voor- & grootzeil aan SB
zetten. Na een dik half uur is de klus geklaard. Met de koers op ruime wind
hopen we sneller te gaan en meer mijlen te maken.
The Captain offert zijn rust op voor mijn ingekorte rust
(zeilvoering veranderen) en neemt genoegen met hazenslaapjes in de kuip tijdens
zijn verlengde wacht. Extra luxe en rust voor mij. Wat een schatje x.
Bij het eerste daglicht wordt meteen de spinnaker gezet.
Hopende zo voldoende mijlen te maken om de windstilte voor te blijven. In de
rechterhoek zien we een winkelhaak in de spinnaker, de hoek is gelukkig
voorzien van vier lagen van het dunne lichte parachute-stof. Een stuk spinnakertape
wordt eroverheen geplakt als oplapmiddel, zo kan ie weer een tijdje dienst
doen.
Alweer draaien we de klok een uurtje terug: van 12u naar 11u
= UTC -9 = -11u tijdsverschil met BE.
Zensation klieft soepel door het water met een snelheid
tussen de 6 à 7knopen. Joepie! Hey, wat gebeurt er nu?! Een wind shift, hé naar
waar? Noordoost, dat is niet voorspeld! En dan... géén wind meer...
Motor aan dan maar. De andere shift zal zo wél komen... Na
een uur nog steeds hetzelfde, na twee uur ook. Nou, als we echt verder moeten
op motor moet de schroef proper gemaakt worden, want of we nu 1200 toeren of
meer of minder draaien, we gaan even snel, euh...traag. Dit wil zeggen: het
water in! Hier zo in die Grote Oceaan met 4000m diepte?! Door 'bij te liggen'
liggen we stil en dobberen we.
Palmen, snorkel en duikbril op en daar gaat the Captain...
het water in. Grote dikke pokken hebben aanslag gemaakt op de schroef, een
mosselbank is er niks tegen! Het onderwaterschip zelf ziet er goed en
pokkenvrij uit, enkel op de waterlijn groeien dezelfde schelpjes als die we na
de Atlantische Oceaan-oversteek aantroffen. Géén vis, walvis, dolfijn of haai
te zien in het heldere blauwe blauwe blauwe water. Met een plamuurmes worden de
pokken op de schroef te lijf gegaan, maar het is niet makkelijk al snorkelend.
Dan maar de duikfles bovenhalen. Oeps, die is al leeg! Terug snorkel op dan.
Geert houdt zich vast aan een touw en duikt telkens onder de boot. Zensation
gaat soms wild te keer door de golven die onder haar door kabbelen, op &
neer plonst ze op het wateroppervlak en klotst met haar spiegel (kont) bruut op
de massa. Daar onder zit ergens Geert, als die de boot maar niet op zijn hoofd
krijgt! Na enkele keren naar adem te komen snakken is hij er weer. Pfff, klaar.
Zijn linkerhand staat vol kleine sneetjes van zich vast & tegen te houden
en de scherpe pokken te raken. Effe ontsmetten.
Zo, de motor & schroef draaien weer soepel.
Job well done! Laat de wind maar komen. AUB, please, pretty please!