zaterdag 19 maart 2016

St. Maarten, Marigot Bay - BVI's, Virgin Gorda (Caraïben)

Dinsdag, 15 & woensdag, 16 maart '16

We hebben besloten om Anguilla links te laten liggen, letterlijk rechts ;-) en meteen door te varen in een nachttocht naar de BVI's, om dit met daglicht te kunnen aandoen.
Ook SY Twixx heeft om 16u de Simpson Bay lagoon verlaten, hebben we op AIS gezien en tijdens het varen zien we ze op de plotter een zestal mijl voor ons varen, maar enkele uren later zijn ze plots verdwenen.
Ik ben moe en ga al voor 20u naar bed, maar kan de slaap niet vatten. We varen een comfortabele ruime windje-koers. Maar de gijp die Geert telkens maakt houdt me allert, door de piepende Walder en de overkomende zeilen.
The Captain wil niet rusten en blijft dus varen. Uiteindelijk val ik toch even in slaap en is het reeds licht als ik weer in de kuip verschijn. Geert zijn ogen vallen af en toe dicht, maar hij wil niet gaan liggen.
We heisen reeds de vlag van de BVI's en wanneer ik dit sta te fotograferen, komen er dolfijnen naar ons toe gezwommen...prachtig. Het is een grote soort en zijn met niet zo veel en blijven slechts even bij ons.
Het water wordt steeds blauwer en blauwer en eilanden zijn in zicht.
Om iets voor acht uur probeer ik via VHF kanaal 16 om Twixx op te roepen, maar we krijgen geen contact. Een duidelijke plaats van aankomst of inklaren hebben we niet afgesproken, we zien elkaar wel ergens...één van de...
Aan 'Virgin Gorda', letterlijk vertaald: 'de vette maagd', Columbus vond dat het eiland leek op een zwangere vrouw die op haar rug ligt, vandaar de naam, varen we een rif binnen. Ook al is het koraalrif voor een stuk bebakend, het blijft goed opletten...spannend.
Na 14u varen en 77NM te hebben afgelegd, droppen we het anker in blau, blauw, blauw en nog eens blauw water...vijftig tinten blauw is er niks tegen ;-)