Vrijdag, 29 juli '16
'Carriacou-Regatta'
Deze mail kan woorden en uitleg bevatten die voor sommige (niet zeilers onder jullie) als 'chinees' klinken ;-)
The Captain heeft weinig geslapen, dat is traditioneel voor een wedstrijd...een beetje de gezonde spanning! Snel dinghiet hij nog naar de kant om naar de handicap-waarde te gaan kijken, maar de lijst is er nog steeds niet...ze konden hem niet afprinten! Tja, dat zien we dan wél bij de uitslag zeker...of ook niet!
Ons Dinghietje maken we vast aan de ankerketting en droppen de volledige 60M lengte ervan. Hopelijk passen ze op elkaar en zijn ze er straks nog bij onze terugkeer!
De 'Carriacou-Regatta' heeft voor de 51ste keer plaats en Zensation en haar crew neemt deel aan de 'double-handed'-race (=slechts twee crewleden toegestaan/boot). We starten om 08.05 in de reeks 'Fun' en zijn met negen boten in deze klasse(komt ons bekend voor(zie Heineken-Regatta)).
Het aftellen is begonnen en ik sta aan het stuurwiel...de start vind ik zenuwslopend, gelukkig zijn we maar met negen, maar je wil een goede start nemen, als eerste weg zijn en niemand raken...mijn hart klopt bijna uit mijn borst en mijn benen voelen wiebelig. Wat moet ik doen? Naar waar stuur ik? Is dit goed? Slechts enkele seconden na het startschot glijdt onze dame tussen het startschip en de -boei. We zijn als vierde weg en zetten meteen de derde in onze vuile wind (=onze zeilen nemen hun wind af). Na het ronden van de eerste eilandjes/rotsen hangen we op de tweede plaats. De trip naar de noordkant van het eiland gaat goed en we ronden de punt net voor nummer één! Joehoe, we hangen eerst! Maar Uproar van onze vrienden hangt in ons kielzog en bij de opkruisrakken halen ze het van ons, doordat we moeten wijken voor een wrak en groot rif...jammer. De oostkant gaat goed. Maar de derde haalt ons beetje bij beetje in en zit ons op de hielen tijdens het vlinderend (=voor de windse koers: zeilen elk aan een kant gezet, zoals de vleugels van een vlinder) stuk langs de zuidkust. De boom (=buis die het voorzeil op zijn plaats houdt) wordt weggenomen en we gaan de bocht om richting Tyrell Bay en we verliezen onze tweede plaats. Maar we zijn er nog niet! De laatste lijn naar de start varen we een SUPER goede 'aan-de-windse'- rak recht tussen het finish-schip en -boei, terwijl de andere het niet haalt en nog overstag moet gaan... Als tweede gaan we over de finish, vier minuten achter onze vrienden van Uproar en een minuut voor de derde! Dat was spannend! Wat zal de uitslag worden met de berekeningen van de handicap en gecorrigeerde tijd?!
The Captian is blij met de gevaren race en trots op zijn co-schipper en onze dame. Ze blonk weer uit en was helemaal in haar sas. En wij maakten geen ruzie en dus heeft ons huwelijk de regatta overleefd ;-) Het was een mooie dag en leuke ervaring. De wind zat goed en het zonnetje was er bij en we hebben ook wat kunnen genieten en zien van de kust en enkele mooie zustereilandjes, die we graag willen verkennen.
Als welkom krijgen we een verfrissende squall over ons heen, terwijl we ons klaar maken om water te gaan tanken. De steiger ligt echter aan beide kanten vol en dus hopen we dat er nog meer water uit de lucht valt, als we ons regen-opvangzeil weer hebben hangen.
We vissen de ankerketting op en hangen onze dame er aan vast. Regenzeil ophangen, zwemmetje, lunchen en even uitblazen...
De regen blijft afwisselend komen en al snel hebben we wat water opgevangen. Dan maar een handwasje doen en profiteren van de overvloedige naspoeling ;-)
De uitslag zou om 16u30 uitgehangen worden. Denken aan de Caraïbische manier van werken, tijd, afspraken, enz... Gaan we tegen 17u al maar naar de plaats, maar er is nog niks. Twee uur en half later en enkel drankjes op, is er nog geen lijst te zien... Dan maar naar een ander restaurant, waar de lijst ook zou opgehangen worden, om te dineren...ook daar nog niks! Daar verschijnen er enkele mannen van de organisatie. Ze zetten zich aan een tafeltje en drinken en praten wat. Na het te vragen, komen ze enkel minuten later met de lijsten naar onze tafel. 'Le moment suprême!' Tromgeroffel graag ;-)
Uitslag Race : handicap!!! (= wordt berekend afhankelijk van bootlengte, mast, zeilen, kiel, gewicht, enz...) CSA rating (=profesionele meeting van het schip en handicap die je dan krijgt, die voor wedstrijden geldig is( deze hebben we in St. Maarten laten uitvoeren voor Heineken Regatta 350€))
Zensation haar handicap/CSA rating = 0,834. Voor deze race kreeg ze een 0,900!!! Hoe komen daaraan (900 op lijst)?!
Captain is NIET happy :-( met deze handicap en uitslag! Klopt niet!!! Met CSA rating, zouden we 159,02 (zie foto's lijsten van de wedstrijduitslag voor meer duidelijkheid) gecorrigeerde tijd hebben en 'eerst' i.p.v. vierde eindigen in 'Fun' klasse en tweede in de 'Cruisers' klasse, waarin we normaal moesten zitten met onze CSA rating. Organisatie is op z'n Caraïbisch... Ze kunnen hier nog héél wat leren van de Nederlandse, Belgische en Engelse organisaties.
De organisators worden om uitleg gevraagd, eerst vriendelijk, daarna wat feller door Russ, die wél blij is met hun/Uproar's overwinning, maar ook als echte wedstrijdzeiler ziet dat onze handicap niet klopt en het voor ons wil laten rechttrekken. Eén van de organisatoren heeft hem op zijn teen getrapt, door te zeggen dat we allen te traag gevaren hebben ten opzichte van ons boot-kunnen! Hallo, we zijn allemaal met 'Caravans' onderweg volgeladen met ons héél hebben en houden!
De commissie gaat misschien onze handicap berekening herbekijken... We zullen zien. Wél of geen podiumplaats? Zensation is a WINNER zowiezo!!!
And...we had fun and our friends from Uproar won!
En zaterdag en maandag, zal the Captain hen ondersteunen bij hen aan boord om nog twee overwinningen in de wacht te slepen ;-)
Greetz van het Zensation-team
Onze dame was weer geweldig en ikzelf kreeg een dikke kus en bank vooruit v/d leeraar, euh...mijn Captain :-))
P.S.: Dit wil nu niet zeggen dat ik graag race en aan meer wedstrijden zal deelnemen!