dinsdag 21 maart 2017

Panama, gastenblog door Lode

Zaterdag, 4 -> Donderdag, 9 maart '17

Woensdagnamiddag, 1 maart: aan het werk, een appje uit Panama van Zensation: 'Wij liggen te wachten in Portobelo voor onze transit door het Panamakanaal, die gepland is voor maandag, 6 maart. Zin?'
Dan begint het te kriebelen, dit wil ik inderdaad wel!
Collega`s steunen dit (gekke) idee: Wij nemen je wachtdienst volgende week wel over....
Even kijken naar tickets: KLM vliegt rechtstreeks naar Panama city.
Zou ik gaan??
Donderdag hak ik de knoop door: ik ga! Na nog wat zoeken vind ik een goedkoper ticket via New York op zaterdag. Ik ga naar Panama!!!
Gok een beetje maar ETA Club Nautico te Colon moet rond 22.00 zijn zaterdagavond., 4 maart. Zaterdagmorgen begint het avontuur in Zaventem, extra drugscontrole (ben ik zo verdacht?) maar uiteindelijk vlot via New York geland in Panama City.
Maar nu: hoe leg ik die taxichauffeur in het Spaans uit waar ik naar toe moet. Gelukkig heb ik wat afgeprint van google maps en na wat handen en voeten werk, vertrek ik naar Colón.
Taxirit 's avonds door Colón is erg bijzonder: 2x wegversperring en controle door militairen, veel mensen op straat maar duidelijk ook echte armoede, de taxichauffeur wordt duidelijk ook nerveus maar uiteindelijk vinden we de jachtclub, de bewaker laat ons door de poort en om exact 22.01 zie ik Cindy en Geert zitten op het terras.......
Na zoveel maanden is het erg leuk om hen terug te zien. Onder het genot van een pintje hoor ik dat de doortocht 1 dag vroeger zal zijn. 
Na een wiebelende nacht (het waait hier), is er de volgende dag nog wat te doen voor de doortocht 's avonds kan beginnen.
Tito moet nog touwen en extra bescherming(nml.: oude banden) voor Zensation brengen en dit gaat duidelijk op het lokale ritme.... (even wennen na de hectiek in België).
Maar uiteindelijk anker op en naar de ankerplaats, 'the Flats'.
Daar krijgen we een leuke loods aan boord, we gaan langszij met nog 2 andere jachten en met drie tezamen gaan we net na zonsondergang de eerste van de 3 'Gatún' sluizen in.
Best werken die sluizen: een soort van reuze jacuzzi en bijna 30m omhoog in 3 trappen en met drie schepen aan elkaar die in het midden van de sluis moeten blijven dobberen in deze omstandigheden.
Uiteindelijk gaat ook de laatste 'Gatún' sluis open en zijn we op het 'Gatún meer'.
Aan de mooring overnachten we tot morgen de nieuwe loods aan boord komt.
Na het lekkere eten en wat rode wijn gaat mijn lichtje uit......
De volgende morgen worden we gewekt door de brulapen en met een fantastisch ontbijt gaan we weer verder. Je vaart hier door het oerwoud. Onze loods begint aan zijn quiz met vragen over het kanaal, maar verder is het gewoon genieten van het fantastische uitzicht en het zalige weer.
Na wat oponthoud door een giga gasboot en één die zichzelf had vastgezogen in de sluis, komen we aan de eerste van de 3 sluizen naar de Pacific, de 'Pedro Miguel' sluis.
Het US navy vrachtschip waarmee we de sluis delen heeft duidelijk geen haast (heeft ook maar 4 feet over in de breedte) zodat het best lang duurt voor uiteindelijk de laatste sluisdeuren opengaan.....
Maar daar is dan de Pacific! Ik voel de extatie waarmee Zensation en haar crew aan een nieuw deel van hun reis gaan beginnen. Zalig! (en champagne natuurlijk) 
De volgende morgen op anker in La Playita merk ik weer hoe zalig reizen per zeilboot is: een mooie baai, een volledig vrij uitzicht, de zon die opkomt....Ik wil dit eigenlijk ook wel weer!
Na een uitstapje naar de oude stad van Panama City waar we een zalige lunch met kreeft hebben, en een gezellige avond terug in de baai met collega zeilers, is het woensdagmorgen helaas al veel te snel tijd om weer afscheid te nemen. Cindy en Geert gaan terug naar Colón per bus, maar nu als line-handlers voor de volgende doorvaart van SY Yemaya. Ik ga nog een dagje chillen aan het hotelzwembad. Donderdag terugvlucht en vrijdag roept mijn plicht  voor het werk...
Bedankt voor deze zalige dagen aan boord van Zensation, het was eigenlijk een luxe cruise (zeker ook culinair) doorheen het Panamakanaal.
Het was absoluut de moeite waard!!!!!

Lode