Donderdag, 9 -> vrijdag, 17 maart '17
Het zijn voor ons even bewogen dagen/momenten geweest hier...
Nadat we afgelopen woensdag en donderdag Zensation alleen achter hadden gelaten, voor een snelle en leuke transit door het Panamakanaal, aan boord van Yemaya, als linehandlers, kwamen we reeds in de namiddag toe op de ankerplek van 'La Playita'.
Toen we de ankerplek naderden, zagen we Zensation vol fenders (stootkussens) hangen en een andere boot, SY Adriana, vlakbij liggen. Deze was gekrabt(v/h anker losgekomen) en had ons huis geraakt. Doordat hij geprobeerd had om met zijn boot van Zensation weg te geraken is hij met zijn schroef in onze ankerketting ⛓ verstrengeld geraakt, deze was wél vijf keer rond zijn schroef gedraaid 😱
Tja, we liggen weer op getijdenwater. Van maanden in de Caraïben een maximum verschil van 50cm te ervaren, is er hier zen verschil tussen de vier & vijf meter. Tja, dat vraagt een ander ankerattidude en moet dit ingecalculeerd worden. De meeste hebben te weinig ankerketting liggen en als er dan een windshift komt of het getij en stroming veranderen, komt hun anker los en drijft de boot weg... Het zou hier 'dagelijkse kost' zijn!
De Spaanse solozeiler was blijkbaar al uren aan het proberen onder water, maar kreeg onze ankerketting er niet van afgedraaid! Duikers had hij al meerdere malen gebeld, maar die kwamen niet opdagen.
Mike (SY Galactic) zit ondertussen al uren op Zensation om haar te beschermen tegen meer klappen van Adriana. Hij had de klap van de botsing gehoord en was ter hulp gesneld. Hij had alle fenders uitgehangen, extra ankerketting gedropt, een extra anker ⚓️ uitgegooid om de spanning van onze ankerketting te halen, enz... Hopeloos had hij op de marifoon op kanaal 72 (cruiserskanaal van de baai) opgeroepen, maar alle cruisers waren naar een bijeenkomst/lezing over de Pacific, alsook onze Nederlandse vrienden van Acapella & Jonas. Die iets na ons arriveren en allen mee naar een oplossing proberen te zoeken.
Geert gaat meteen het water in, maar na 5' is zijn duikfles leeg. Andere fles zoeken in de baai en opnieuw proberen. Ondertussen helpen Deep & Frits om met een dikke stalen buis de schroefas vanbinnen in de boot te bewegen en te draaien, zodat Geert onder water de ketting eraf kan draaien. Vol schrammen van de pokken en de andere dingen van het onderwaterschip van Adriana, komt hij weer boven water, hij heeft onze ketting bevrijd!
En dan komt het gerompslomp en de schade opmeten:
Preekstoel is aan bakboordzijde (linkerkant) gebogen, de linkerzij reling heeft een trek gehad en enkele rolletjes van aan de reling zijn kapot, alsook de rubbere stootrand aan BB-zijde is op verschillende plaatsen eruit getrokken... De romp is ok en vertoont geen enkele kras. Oef! Ankerketting gechecked, maar ziet er OK uit.
Wat een thuiskomst 👎🏼
De Spanjaard was enkel met zijn schade bezig en wou meteen vertrekken!!!
Het communiceren verliep moeizaam m.b.v. 'Google Translate', want de man spreekt alleen Spaans. Kopies van zijn paspoort, boots- & verzekeringspapieren worden gemaakt. Deze laatste bleek vervallen, maar zijn nieuwe documenten zouden nog onderweg zijn en wél betaald en in orde, volgens hem. Toch wil hij het liever cash en onderling regelen.
Onze verzekering werd meteen op de hoogte gebracht, met een nachtelijk telefoontje als gevolg van de zes uur tijdsverschil met België.
Meer dan 24u is het wachten op een professionele om de schade op te meten en kostenberaming te doen. Het was wachten op iemand die telkens zijn kat stuurde 😏
De Spanjaard zijn keerkoppeling is stuk en van dag één (vrijdag) probeert een technieker dit op te lossen, terwijl onze vakman ons telkens weer in de steek liet en we dus geen offerte konden voorleggen om hem te laten betalen voor de schade, alvorens hij er als een haas vandoor zou gaan!
De vakman kwam zaterdag eindelijk opdagen en zo kon de officiële offerte afgeleverd worden. Deze omvatte enkel het herstellen van de preekstoel: het gebogen stuk eruit slijpen, nieuw stuk inox buis, lassen, polijsten en werkuren. De rubber heeft Geert er weer ingeduwd, de wieltjes kosten slechts enkele centen en de perslucht van de duiktank...tja,... We willen niet het onderste uit de kan halen. Ongelukken gebeuren nu eenmaal, het kan iedereen overkomen en niemand doet dit express. Ten slotte komen we elkaar misschien weer ergens tegen op deze kleine aardbol.
De Spanjaard zou ons zondag cash betalen...
Op aanraden van het havenpersoneel hadden we het accefietje gemeld bij de havenpolitie en die zou de schade komen opmeten en Adriana bezoeken, als het tegen maandagmiddag niet opgelost en betaald zou zijn.
Zondag: Géén Spanjaard gezien!
Maandag: 's Morgens komt hij netjes de centjes afleveren 👍
Gelukkig... geen politie nodig! Alsook geen verzekering, die trouwens niet de bevoegdheid of de mogelijkheid heeft om te checken of de tegenpartij al dan niet verzekerd is!
Het gebogen stuk inox wordt voorlopig teruggeplooid en de werken gaan we ergens anders laten uitvoeren. In Panama werken ze met de kwaliteit 304 inox en we willen 316, die beter is van kwaliteit.
Zensation haar preekstoel is even verbouwd en ze lijdt cosmetische schade, maar voor de rest is ze ok en wij ook. We kunnen gewoon varen ⛵️
Toch is het fijn dat de onderhandelingen goed zijn afgelopen. We kunnen weer herademen en de angst dat hij er vandoor gaat laten varen...
De aankomst van Bella Ciao op de Pacific wordt gevierd met een feestmaal bereidt door Mallika & mezelf. De drie boten zijn het Panamakanaal door. Joepie!!!
Janny, is speciaal van Nederland overgekomen om dit met haar schoonfamilie te mogen beleven.
Alsook Peter, een bevriende KLM-piloot van Reinhilde & Frits, komt de transit even mee vieren, alvorens hij weer de Boeing 777 veilig terugvliegt naar Nederland.
Er heerst hier weer een actief 'cruisersnetje' met activiteiten. Iedereen probeert elkaar te helpen waar nodig en zo kunnen ook wij op hulp en steun rekenen.
De 'Pizza'-avond is een groot succes met weer vele nieuwe gezichten.
Acapella & Jonas worden uitgezwaaid voor hun tocht naar de Markiezen, met een tussenstop van enkele dagen op Las Perlas.
De Galactic-crew wordt uitgebreid bedankt en in de watten gelegd tijdens een borrel aan boord. Zonder hen had ons huis véél meer schade opgelopen!
De rest van de dagen besteden we aan busritjes naar de Mall (shoppingcenter met supermarkt), de oude stad, de verse vismarkt 'Mercado Marisco',... De proviand wordt verder aangevuld, geïnventariseerd en opgeborgen.
Tegen vrijdag zijn alle boten weer bevoorraad.
Tijd om wat te ontspannen, het onderwaterschip proper te maken en de onderwater wereld te gaan ontdekken. Een week of langer gaan we dit proberen waar te maken op het archipel van de eilandengroep 'Las Perlas', die zich hier in de Golf van Panama bevind.