Zaterdag, 25 februari -> zaterdag, 4 maart '17
Panama is het meest zuidelijk gelegen land van Centraal-/Midden-Amerika. Ten noorden van het land ligt de Caraïbische Zee en ten zuiden de Grote Oceaan(Pacific) en de Golf van Panama. Op het smalste punt ligt het Panamakanaal (hierover later meer) dat de twee Amerika's scheidt. Zo ligt het westelijk deel in Noord-Amerika en het oostelijk deel in Zuid-Amerika. De kustlijn is meer dan 2 500km lang. Bergtoppen en -kammen zijn over het hele land zichtbaar en het oerwoud/regenwoud is nooit ver af.
Wij bevinden ons nog steeds aan de noordkant van het land en dus in de Caraïbische zee. De afwezige wind verplicht ons om op motor 20NM terug te varen naar de leuke baai van Portobelo. Colón/Cristóbal is niet de gezelligste plaats om te liggen door de grote industriehaven die heel wat lawaai en licht produceert, alsook de passerende zeemonsters die heel wat hekgolven met zich meebrengen en ons huisje lekker heen & weer doen schommelen. In grote delen in deze stad is rondwandelen niet echt veilig. Met de taxi reden we door straten waar het leek of de gebouwen gebombardeerd waren. Is dit oorlogsgebied? Vele bendes zijn hier actief! Het lijkt een heel andere wereld.
Waar we wél kunnen komen is de 482-hectare grote 'free-zone'(Tax vrij), waar enorme winkels zijn gevestigd vooral voor groothandel en 'Colón 2000' aan de cruiseterminal, vlakbij Club Nautico, met restaurants, winkeltjes en de supermarkt '99'.
Portobelo is een vissersdorp en heeft een grote diepe natuurlijke baai die vroeger heel belangrijk was voor scheepvaart, het was namelijk de grootste Spaanse haven in Centraal-Amerika. Van hieruit vervoerden de Spanjaarden met de 'zilvervloot' goud, zilver en smaragden vanuit de Spaanse kolonies in Amerika naar hun thuisland Spanje, via de zogenaamde 'Galeiroute'. De drie forten werden meermaals aangevallen, gebombardeerd en veroverd door de Britse vloot. De overblijfselen ervan trekken heel wat toeristen. Alsook de San Felipe kerk met de 'Zwarte Christus' is hier een bezienswaardigheid. Hoe het ooit begon is niet met zekerheid te zeggen. Het verhaal gaat dat ergens in 1600 in heel Panama de pest heerste, totdat er aan de kust van Portobelo een zwart Christusbeeld aanspoelde. De pest was in deze stad opslag verdwenen. Al snel verspreide het nieuws zich rond dit mirakel door heel Panama en het bedevaartsoort en de eerste pelgrims werden geboren. Jaarlijks vindt er een groot feest plaats van de 'Zwarte Christus', nml.: op 21 oktober. Ze beginnen een week van te voren met opbouwen van mega veel eet-en drinktentjes en ondertussen zijn ze ook aan het feesten. De Balboa- en Atlas- (lokale biermerken) tentjes vullen het straatbeeld zo ver je kan zien en die staan er nu ook met Carnaval 🍻
In de baai is het gezellig liggen, behalve in het weekend want dan varen de watertaxi-bootjes in volle vaart af en aan met toeristen tussen de stad en Playa Blanca. Vandaag, zaterdag, start het vijfdaagse durende Caranavalfeest & -parades. De crew en catamarans van Bella Ciao & Yemaya zijn meegevaren naar hier en ook Passion Rebelle dropt haar anker hier voor enkele dagen. De baai ligt voller dan enkele dagen terug. Iedereen heeft zin in Carnaval 🎉
De Carnavalsparade laat jammergenoeg op zich wachten en betekend niet veel. Luide muziek, dronken mensen en weinig carnavalsfeer of prachtige kostuums. Het is onduidelijk wat, waar en wanneer plaatsvind. Na cruisersmidnight (21u) is ons lampje uit en geven we het wachten op. De volgende dagen genieten we van cruisersbijeenkomsten, lekker eten en de lay-back atmosfeer. We maken dinghyritjes naar Playa Blanca om brulapen 🐒te spotten die zich liever niet laten zien, bezoeken de forten die tot UNESCO Werelderfgoed horen en stoppen een kleerkastje vol met 'Chateau 'karton' Clos' (drinkbare wijn in brik)🍷😜
Elke avond worden we getrakteerd op een vuurwerk-spektakel 🎇
Soms is het ook spannend in de baai en raakt er een schip los van zijn anker en drijft dan rakelings langs de andere geankerde boten. Meermaals zien we eentje ronddrijven en bieden we hulp! Akelig, dit wil je niet meemaken en al zeker niet tegen je boot aankrijgen 😱
Een leuker evenement zijn enkele dolfijnen even die even langskomen zwemmen in de baai.
Ondertussen is the Captain weer druk in de weer met het schoonmaken van de teak en het nabehandelen ervan met bijenwas. Het resultaat na enkele dagen hard werken is 'PRACHTIG'. Met behulp van de buurvrouw Reinhilde en haar naaimachine, kan ik de dekbedovertrekken herstellen en een tweede leven inblazen. Makkelijker dan met de hand te naaien.
De transit door het kanaal komt dichterbij. Na bijna dagelijks het secretariaat van de transitplanning op te bellen en steeds een vriendelijke Engels sprekende man aan de lijn te krijgen, blijkt 6 maart in orde voor de doorvaart van Zensation. Maar, plots komen we een linehandler te kort! Elke boot moet verplicht vier linehandlers aan boord hebben, die de lijnen in de sluizen hanteren en begeleiden + de kapitein, Geert + een advisor/pilote, die je wordt toegewezen en die zorgt voor een veilige doorvaart en de commando's uitdeelt.
Al bijna een jaar waren deze vier plekken volgeboekt... door omstandigheden werden deze jammergenoeg geannuleerd. Geen probleem, we hadden meteen genoeg kandidaten onder onze cruisersvrienden en zouden met vijf boten elkaar helpen en beurtelings de transit maken. Daar vielen een week voor transit twee boten van af, wegens onvoorziene omstandigheden en zo kwamen we een persoon te kort en de tijd drong. Een linehandler kan je ook inhuren, maar een vreemde aan boord zagen we niet zo zitten en zo kwam de oproep naar onze cruisersvrienden op het thuisfront om deze 'unieke' doorvaart samen te beleven. En zo geschiede, dat op minder dan vierentwintig uur een kandidaat zich aanmeld en zijn vliegticket boekt.
ONGELOOFLIJK! Wat leuk 👍🏼
Lode van SY La Luna (leerden hem met zijn gezin en hun boot kennen in Porto in augustus '15 en waren samen met hen in de Caraïben) komt zaterdag, 4 maart toe.
En dan gaat het plots in een treinversnelling... vrijdag wordt de transitplanner weer opgebeld en krijgen we de kans om i.p.v. maandag, 6 maart, reeds op zondag, 5 maart aan de transit te beginnen. Hier gaan we op in en zo varen we zaterdagmorgen, 4 maart weer naar Colón/Cristóbal 'Club Nautico'.
Hier doen we de laatste shopping voor de transit en verwelkomen Lode 's avonds aan boord.
Morgen is de grote dag! We kijken er naar uit!!!