maandag 8 juni 2015

Brest(FR)

Zaterdag, 6 juni '15

My B-day! Voor ik mijn kroontje opzet, stop ik de twee wasmachines van de haven vol, neem ik een douche en swanjeer men kapsel. Voilá, je suis pret!
Ik geniet van 't zonnetje terwijl ik op de bank wacht op de droge was en op the captain. Hij is om een baguette, maar wanneer de was- en droogmachine hun werk hebben gedaan,  is er nog geen baguette of captain te zien... Misschien komt hij hier wel aan met een enorm kado/verrassing voor mij!
Tuuuuut...neen, neen, hoor! Na drie gesloten bakkers en kilometers(volgens hem), stappen en klimmen richting stad, komt hij toe met slechts een baguette :-(
De kuiptafel wordt gedekt, de bimini open gezet en we toosten met roze champagne op het nieuwe cijfer. Happy B-day to me! Fantastische,  bubbelende start van 'mijn' dag :-)
De stad lonkt en we trekken erop uit. Het zicht vanaf het kasteel op de haven en de "Rade de Brest" is super. In de stad rijdt de tram in het midden door een mooie aangelegde boulevard met winkels. Als je naar beneden kijkt, lijkt het wel op San  Francisco met die tram en de helling. We zijn bijna berggeiten van al dat klimmen en dalen van de afgelopen weken ;-) Buiten Heist-op-den-Heuvel (Heist), zijn wij ni veel gewoon, hé.
Gisteren had ik reeds een restaurant voor vanavond uitgekozen. Maar we hebben nog zoveel meer keuzes gezien vandaag... Dat maakt het er niet makkelijker op. Maar, ik blijf bij mijn eerste keuze: een deluxe hamburger-restaurant aan de haven, waar mini-hamburgers op de kaart bij tapas staan. Ze zien er schattig uit en smaken naar meer. Als hoofd-gerecht-hamburger kies ik er één met een tartaar van zalm en the captain één van steak tartaar. Dit alles in een zelfgemaakt broodje met groenten en frietjes. Ja, ja, normaal staat een hamburger pas op het einde van mijn verlof op het menu. Maar ja, zolang ga ik nu niet wachten en de bikini-momenten moeten nog komen en zullen ook wél blijven ;-) Trouwens, het was toch een gezonde(re) versie, hé en een kei goeie keuze 4 my Birthday! En als toetje  neem ik er een aardbeien-milkshake bovenop en krijg ik er extra versiering en een mini-donut bij voor mijn verjaardag ;-) En mijn lovertje lepelt gretig aan zen coupe créme. 
Een geslaagde dag met felicitaties via kaartjes, mails, sms, whatsapp, Skype en FaceTime. Toch fijn dat we allemaal zo bereikbaar zijn en contact kunnen hebben met elkaar. Tnxxx voor de fijne dag.

Nog even een prachtige tekst die alles zegt (staat op mijn verjaardagskaart):
'Om te onthouden op je verjaardag en iedere dag'

In plaats van te wachten op een speciale gelegenheid, 
Kan je ook iedere dag vieren wat een kostbaar geschenk dit leven is.
Respecteer het, koester het en leef elk moment ten volle. 
De belangrijke dingen in dit leven zijn niet de rijkdom en roem.
Die zijn maar tijdelijk.
Echt geluk komt van binnenuit als we dankbaar zijn voor alles 
waarmee we gezegend zijn - in het besef dat we niet nog meer nodig hebben.
                          
                                                                                       Jason Blume