woensdag 25 mei 2016

Îles des Saintes, Terre de Haut(Caraïben)

Maandag, 23 mei '16

Wanneer de eerste lading mensen door een ferry wordt gedropt, zijn ook wij reeds in de hoofdstraat aanwezig. Lokale dames bieden uit een rieten mandje de plaatselijke zoete lekkernij aan: 'Tourment d'Amour'. Een gebak met krokante buitenkant en een zachte vulling van coco's, guave, banaan of ananas. Alleen voor de romantische naam zou je het al kopen. En dat deed ik ook, enkele dagen geleden in Deshaies. Geproefd en lekker bevonden (met coco's). Qua constructie is het vergelijkbaar met een mattentaartje...mmm...krijg ik daar ineens zin in ;-)
Een golfkar, daar wil ik wél een keer mee rondtoeren, maar de prijs is drie maal zoveel als een scooter. Met z'n vier zou dat een mooie prijs zijn, maar we zijn slechts met z'n twee. Dus ons vervoermiddel vandaag is een scooter. Met zijn twee op de tweewieler beginnen we aan een eilandtour. Eerst bergop naar het fort van Napoleon, dat we bezoeken en weer wijzer worden over het eiland, de geschiedenis van vroeger tot nu, de oorlogsschepen en vloot en replica's hiervan in schaalmodel, de belangrijke strijd tussen Engeland en Frankrijk om deze eilanden, gedroogd kroraal en -vissen, tentoonstelling van kunstenaars, enz...
Met behulp van een plan berijden we de enkele wegen van het eiland en bezoeken de stranden en baaien, waaronder de 'Pompierre Baai'. Dit is de populairste baai van het eiland, niet alleen bij zonnekloppers, maar ook bij enkele stieren, geiten en hun lammen en kippen en hun kuikens die hier rustig tussen iedereen doorlopen op het strand!
Heel de dag door komen we steeds dezelfde mensen tegen op hun scooter of golfkar...grappig :-) Het eiland is niet groot, slechts 4,7m2 en die enkele wegen die er zijn worden druk bereden en zijn uiterst smal, waardoor er vaak vaart moet geminderd worden bij het passeren van een tegenligger. Een golfkar en scooter kunnen rijdend elkaar nog net kruisen, maar een gewone wagen is een probleem, hi, hi, hi,...
Vele postkaart- en panoramische uitzichten prikkelen op verschillende locaties onze netvliezen en eisen een stop om bij stil te staan en vast te leggen met de camera.
Op het einde van de dag leveren we de tweewieler weer in.