Dinsdag, 15 november '16
Voor je hier aan begint, even een waarschuwing: Dit wordt een lange blog met veel Chinees!
Als je dacht dat in de afgelopen schrijfsels al wat Chinees stond i.v.m. de bootonderdelen, dan is deze eentje inclusief Japans, Russisch, Arabisch en braille ;-) Het wordt wat technisch, maar 'k ga het proberen in 'mensentaal' weer te geven.
's Morgens bij opkomende zon, oogt de SUPER maan prachtig!
The Captain vertrekt al vroeg met de dynamo in de rugzak. Een tijdje later is ie er weer. Na enkele zaken en mensen die Nederlands, Engels of Papimento's spreken, is de dynamo door een local uitgemeten/getest en goed bevonden.
Dat is opluchtend nieuws of niet? Wat is het dan wél? Ergens een slecht contact, draadje los? Waar moet je het gaan zoeken? Of misschien een zekering gesprongen? De bootsmap met alle technische beschrijvingen en dergelijke wordt bestudeerd, alsook de bedradingen.
Blue Spirit komt afscheid nemen en René buigt zich mee over het euvel, steekt zijn hoofd ook tussen de bedrading en in de kleine motorruimte.
Allerlei mogelijkheden worden uitgeprobeerd, getest en onderzocht.
Rudy (SY Sea Ya) komt ook afscheid nemen, maar blijft ook plakken en meehelpen. Drie mannen, inclusief blote torso's proberen samen de oorzaak te ontdekken. Mijn taak: motor starten, toerental opdraaien en weer uitzetten. Brigitte en ik kunnen terwijl nog wat kletsen.
Rudy heeft nog een extra dynamo ergens bij hem aan boord. Na een zoektocht wordt deze bij Zensation gemonteerd. Hierdoor wordt er ontdekt dat onze dynamo bij een hoger toerental een te hoge spanning geeft en met de dynamo van Rudy is alles normaal. Tweede oorzaak: de diodebrug, waarschijnlijk heeft de te hoge spanning van de dynamo de diodebrug beschadigd waardoor de servicebatterijen niet meer geladen werden.
Zo na enkele uren weten we eindelijk wat er aan de hand is en kan de zoektocht naar een nieuwe dynamo en diodebrug gestart worden.
Blue Spirit & Sea Ya kunnen alsnog zoals gepland tijdig vertrekken voor hun vijf daagse tocht naar St. Maarten. Tot ziens, goede vaart en extra bedankt voor jullie hulp xxx
Met onze kapotte dynamo in de wagen rijden we langs verschillende zaken. Worden steeds weer doorverwezen naar een andere zaak of iemand anders. De watersportwinkel gaat proberen om rechtstreeks bij Yanmar een dynamo te bestellen en geeft ons nog een adres door van iemand die misschien zowel de diodebrug als de dynamo kan herstellen. Al snel hebben we de man, Sam, gevonden. Hij wil het proberen en wil ook de diodebrug zien. Weer naar Zensation en even demonteren en weer naar Sam. Ondertussen is hij al aan de dynamo bezig, maar hij heeft niet het juiste plaatje/stukje voor de regelaar. Hij stuurt één van de werknemers met onze onderdelen naar weer ergens anders.
Even de benen strekken en onszelf trakteren op een ijsje & milkshake zorgt voor ontspanning. Duimen maar dat Sam zijn toverkunsten kan toepassen en uitwerken op de onderdelen!
Weer bij Sam, is er nog geen magie gebeurd. Morgen gaat hij nog naar iemand anders en ondertussen wil hij opzoeken of ie het kan bestellen en hoe lang de levertijd zal zijn... Onze dynamo gaat weer mee, zodat we toch de motor kunnen starten, indien dit nodig zou zijn, wanneer de wind draait...
Het verbaast ons en vinden het ongelooflijk dat iedereen probeert te helpen, ook al kunnen ze je niet verder helpen, geven ze tips of gaan bij anderen horen of sturen je naar een volgende kanshebber...en zo gaat het door en blijven we hopen.
Wat een dag! Moe van het klussen, proberen, nadenken, rondrijden, enz...
De huurwagen hebben we jammergenoeg niet kunnen gebruiken voor leuke geplande trips en snorkeluitstapjes, maar hij kwam wél van pas voor ons probleem en zoeken naar onderdelen of oplossingen.
Fingers crossed dat het snel opgelost is ;-)
Voilá breek jullie hoofdje er niet over en grijp vooral niet naar woordenboeken. Hi, hi, hi... ;-)