Maandag, 13 - donderdag, 16 februari '17
De wind is afgenomen, alsook de golven. De tocht van 27 mijl verloopt aangenaam. Onze vishaak hangt weer uit, een nieuwe vangst is welkom, maar liefst niet té groot 😉
We komen in steeds blauwer en helderder water met bounty-eilanden aan alle kanten. Welk onbewoond eiland zullen we opeisen?! Jammer dat de Kuna's dat niet toelaten, begrijpelijk dat ze dit niet willen afgeven. Dan kiezen we er maar eentje of enkele uit om ons anker voor te droppen en even te verblijven... dat mag wél, vaak wél betalend door een 'anchorfee' die ze komen ontvangen (10US$/plaats/per maand). O ja, en om sommige eilanden/stranden te betreden, durven ze ook nog eens een 'fee' te vragen, die tussen de 3 & 13 US$ kan bedragen!
Bij Green Island liggen een tiental boten, we schrikken van de hoeveelheid 😱
Al van ver zien we de blauwe catamaran SY Bella Ciao liggen. Ons anker heeft zich nog niet ingegraven of Reinhilde & Frits komen al bijpraten.
We liggen in kristalhelder water en voor ons ligt een natuurlijk zwembadje. De bijboten worden geankerd in het ondiepe water en doen dienst als bar, terwijl we in het water hangen met een drankje in de hand en onder ons tientallen oranje zeesterren verspreid liggen. Dit is nu eens een 'speciale' sundowner 🍹
Met alweer vele nieuwe gezichten en namen wordt het een gezellige, spontane bijeenkomst. Voor herhaling vatbaar!
Maar de volgende dag begint al snel met een grijze wolken die een dak boven ons vormen en steeds donkerder worden en ons overspoelen met nu en dan een buitje, tot het niet meer stopt. Het wordt een Valentijnsdag met knusheid en liefde binnen en een volle watertank. We vangen minstens 200L water op 💦
Een verkleumde visser komt bij de eerste zonnestralen, in de late namiddag, langs met zijn vangst 🦐 Ons Valentijnsdiner bestaat uit vier langoesten en onder een fonkelende sterrenhemel worden ze met véél liefde en smaak opgepeuzeld. Net wat anders dan 'meeneem Chinees'! En... als toetje... smelt de witte 'Manon' praline (de witte met de noot!) van Leonidas langzaam in onze mond 😋
Tjing Tjing 🥂 op ons '16' jaar samen zijn 💖 Happy Valentine Everybody 😘
Stralende zon, blauwe lucht, helder warm water, een zwemmetje, een schrobbeurtje voor het onderwaterschip, een praatje met de buren en de Kuna's die hun waar komen aanprijzen, enz...
En... zelfs twee dolfijnen 🐬🐬 die rustig door de baai passeren tussen de geankerde boten!!! Wat wil een mens nog meer?!
En, ooo ja, zelfs internet werkt hier een ietsiepietsie... soms kunnen we wél minstens tien keer rond de boot zwemmen alvorens een Whatsappje te kunnen versturen, soms kunnen we zelfs mailen, blog posten, maar videogesprekken is net een beetje té véél gevraagd. Kunnen ook niet alles hebben in 't Paradijs, ni waar 😉
Het menu/gerecht van de dag wordt bepaald door wat het eerst rijp is, bederft of op moet, wat de Kuna's gevangen of geoogst hebben, of wat we nog in de vriezer vinden en wat improvisatie.
Ons privé-terras wordt verlicht door honderden sterren die om ter hardst fonkelen ✨ in gezelschap van de maan die elke dag een ander gedaante aanneemt...
Vallen in slaap met de live-natuurgeluiden om ons heen van golven, tjirpende vogels, knabbelende visjes, enz..., waar een CD ervan in het niets verdwijnt.
De ankerketting heeft al een tijdje zijn kuren, ze springt namelijk!!! De schakels lopen niet netjes in hun vorm op het tandwiel en de ketting is behoorlijk gedraaid. Waarom springt ze bij het inhalen? Is het door het tandwiel, door de verdraaide ketting of is het door de ankerrol die de ketting vooraan op de boeg begeleid en uitgesleten is? De zoektocht naar een nieuw tandwiel in Cartagena eindigde vruchteloos. Een nieuwe ankerrol vinden we hier op de onbewoonde eilanden zeker niet. Één van de cruisers geeft de tip om de ankerrol door te zagen.
En dat doet the Captain, zo krijgen we terug een betere vorm om de schakels van de ketting in te begeleiden. De test volgt al snel, want we gaan anker op. Hoopvol en hoopgevend komen de eerst meters netjes en rustig binnen... tot ie weer gaat springen 😱 Tja, het probleem is dus nog niet opgelost, of moeten we het nog enkele keren de kans geven en gaat het beter als de ketting niet meer verdraaid is of moeten er nog scherpe kantjes van de rol afgevijld worden?
Wordt vervolgt...