Vrijdag, 27 - dinsdag, 31 juli ‘18_10u (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)
Totaal trip:
Resultaten na 84u:
Afgelegde afstand: 482NM
Gemiddelde snelheid: 5,73 kn
Gemiddelde knopen wind: 10kn
Dag1: vrijdag, 27 juli ‘18_21u00 - zaterdag, 28 juli ‘18_21u00
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 156NM
Gemiddelde snelheid: 6,5kn
Gemiddelde knopen wind: 11kn
Afstand tot bestemming: 334NM
Met spijt in ons hart verlaten we véél te snel deze unieke plek aan het uiteinde van de wereld! Maar, de moeringplaats wordt nog oncomfortabeler met de wind die er staat en een aankomend front met harde westenwind willen we absoluut vermijden, dus we vertrekken. Jammer van het Beveridge Reef & Niue (onbeschutte moeringplaats), maar het weer beslist voor ons en dus zeilen we naar een ongeplande bestemming, nml.: ‘Amerikaans Samoa’. We hebben nog enkele zeildagen de tijd om ons in te lezen...
Onder het felle licht van de volle maan, halen we onze lijnen van de moering voor Palmerston.
Dag2: zaterdag, 28 juli ‘18_21u00 - zondag, 29 juli ‘18_21u00
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 140NM
Gemiddelde snelheid: 5,83kn
Gemiddelde knopen wind: 10kn
Afstand tot bestemming: 192NM
De vriezer zit nog vol met vis, dus even geen lijntje uithangen.
Voor het ontbijt bak ik scones à la recept van Fiftieth (Palmerston). Wat is dit een makkelijk recept en wordt gretig gesmaakt door the Captain 😜.
Dag3: zondag, 29 juli ‘18_21u00 - maandag, 30 juli ‘18_21u00
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 128NM
Gemiddelde snelheid: 5,33kn
Gemiddelde knopen wind: 10-2kn
Afstand tot bestemming: 57NM
Alles verloopt rustig aan boord info over Amerikaans Samoa is doorgenomen en boeken worden verslindt. Nu en dan krijgen we een regenvlagen over ons heen. We vlinderen met een uitgeboomd voorzeil. In de vroege avond valt de wind weg en gaat de motor aan. Zo kunnen we de laatste mijlen controleren om niet in’t donker aan te komen.
Dag4: maandag, 30 juli ‘18_21u00 - dinsdag, 31 juli ‘18_09u00 (klok verzet LT (Local Time= UTC -11u = -13u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)
Resultaten na 12u:
Afgelegde afstand: 57NM
Gemiddelde snelheid: 4,75kn
Gemiddelde knopen wind: 2-8kn
Vanaf het opkomen van de zon worden de vislijnen uitgehangen. Land is in zicht, alsook een vissersboot & een containerschip. De laatste mijlen kunnen we weer even zeilen, tot er weer een squall over ons heen komt. Via de VHF vragen we toestemming om de grote natuurlijke baai in te varen. De visgeur van de tonijn-blik-fabriek komt ons meteen tegemoet 👃🏽!
‘Pago Pago Port Controle’ vraagt om af te meren tegen de grote betonnen kade met mega dikke uitstekende stootbumpers die op een veel te grote afstand van elkaar staan voor plezierjachten. Hier kunnen & willen we onze fragiele dame niet tegen leggen. Ik vraag of we niet meteen mogen ankeren... negatief... uiteindelijk mogen we afmeren naast een kleinere visboot. Hun spoelwater loopt over ons dek en snel sluit ik alle luiken om het binnen droog te houden.
Het is 9u, de klok wordt hier een uur teruggedraaid en dus wordt LT (lokale tijd) 8u. (UTC -11u = -13u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)