Dag 5: Zondag, 21 oktober ‘18, 13u45 - Maandag, 22 oktober
‘18, 13u45
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 181NM
Gemiddelde snelheid: 7,54kn
Gemiddelde knopen wind: 13kn
Afstand tot bestemming: 250NM
Positie: 31°22’66S 176°18’40E
De stroming was enkele uren later in ons voordeel, lekker
extra mijltjes kado. Yeah. Daarna komt ie dwars in, noch tegen, noch mee. De
snelheid zit er redelijk in, de golven vlakken af en de zee wordt rustiger. De
temperatuur onder de buiskap zakt verder, van 20° naar 18°C, maar de
gevoelstemperatuur ligt een aantal graden lager. We zijn blij met elk straaltje
zonneschijn en een warmwater douche. Door de frissere buiten- &
watertemperatuur, ligt het energieverbruik aan boord een pak lager, de koelkast
& vriezer draaien zuiniger, hierdoor laden de batterijen, zelfs bij grijs
weer, toch nog op. Enkel na dag 1 hebben we motor gedraaid om de batterijen te
laden, dus de koude levert iets positiefs op ;-).
Het blijft steeds langer licht, we kunnen ons niet meer
herinneren dat het na 19u nog licht is en zelfs de zon nog schijnt! De wachten
worden opgeschoven en er wordt een uurtje bij mij afgepitst, om zo doende the
Captain voldoende rust te geven tijdens de donkere momenten.
We hebben een fijne nacht met een droge kuip, een groeiende
maan aan een heldere hemel die ons bijlicht. Hier en daar een groeiende squall
bij de buren geeft ons even een beetje meer wind & snelheid en dan weer wat
minder.
Zulke nachten, daar tekenen we voor.
Met een zonnetje en blauwe lucht starten we een nieuwe dag.
De wind shift, van halve wind naar een knikje in de schoot. Onze dame vaart
lekker door en de zee wordt vlakker, de Grote Oceaan is verandert in de
Oosterschelde!
Weer geen levende ziel om ons heen te zien, ook al weten we
dat ze er zijn, enkele mijlen van ons verwijderd op deze grote plas water,
allen onderweg naar Nieuw Zeeland.