zaterdag 10 oktober 2015

Portimão Marina-Ferragudo 'Praia Grande', Algarve(PT)


Woensdag, 7 oktober '15

Het was een korte nacht...the Captain is enkele keren gaan kijken naar de bilgepomp, die verschillende keren per uur opspringt. Maar in de motorruimte of in de bilges, is alles droog, ook bij de boiler... Wat zou dit toch kunnen zijn? Waarom springt de pomp op? Dat bekijken we straks wél uitgebreider. Ook Het piepende, krakende geluid van de steiger achter ons, zorgt voor een vervelend lawaai en dus slaapgebrek!
Vandaag is het juiste moment om aan de zonnepanelen te beginnen, er is geen wind. De zonnepanelen zijn vrijdag al geleverd en deze keer is de bestelling juist ;-)
De twee andere zonnepanelen moeten eerst weer gedemonteerd worden en de twee nieuwe komen er tussen te liggen. 
Ik vertrek ondertussen naar het havenkantoor en wasserette, aan de andere kant van de haven. Als the Captain mijn hulp nodig heeft, kan hij me bereiken en keer ik terug naar de boot, anders blijf ik in het havenkantoor wachten tot de was klaar is en kan ik terwijl wat internetten...
Wanneer ik met frisse, propere was terug keer naar Zensation, liggen de vier zonnepanelen er al op! Aansluiten moet nog gebeuren, maar Geert heeft ze alle vier er alleen opgelegd en vastgemaakt! Ik moet alleen nog de was ophangen en af en toe hem iets van gereedschap of materiaal aangeven.
In de namiddag hoor ik plons! Geerts' jas is in het water gevallen...ik had hem aan de schoten op een kapstok te drogen gehangen... Snel neem ik de tuinslang en spoel hem af met zoet water. Die is nu twee keer gewassen :-)
Het aansluiten gaat ook redelijk vlot, maar toch een hele dag zoet met de zonnepanelen. Ook wordt er nog extra naar de bilgepomp gekeken en liters zoet water doorgepompt. We hadden ze al proper gemaakt, de laatste keer als we nog wat diesel in de bilge hadden, maar nu is het resterende vuil zeker weg. Hopelijk springt ze nu niet nutteloos meer aan. Als we in de vroege avond de trossen losgooien, zijn de zonnepanelen in werking :-)
We gaan aan de overkant van de haven, op de rivier Arade, voor 'Praia Grande' in Ferragudo voor anker liggen. Enkele weken geleden hebben we hier ook een tijdje gelegen, maar er liggen opmerkelijk minder boten nu...het seizoen is duidelijk aan het veranderen. 
Wanneer we ons anker droppen, krijgen we ineens wind tot 15Kn...dit is niet voorspelt.
Na een warme maaltijd vallen we, moe van 't werken, heerlijk dobberend in slaap ;-) We houden van de vrijheid en geluiden op anker!