woensdag 8 juni 2016

St. Lucia, Marigot Bay(Caraïben)

Maandag, 6 juni '16

Marigot Bay is een door mangroven omgeven prachtige beschutte baai, voorbij een uitstekend tongetje zandstrand met palmbomen, schuilt een beschutte orkaan-veilige kom met een Marina en een bijhorend 5-sterren hotel.
Vele cruisersvrienden zijn hier reeds geweest en er ons over verteld. Wanneer je aan een moering van de Marina ligt, mag je voor de slechts 20 US$/nacht gebruik maken van de luxe-faciliteiten van de Marina en het sprookjesachtige hotel. Nml.: douches, twee zoetwater zwembaden, jacuzzi, sauna, hammam, ligbedden inclusief handdoeken, restaurants, bars met één in het zwembad, schitterende tuin, spa, enz...
Wauw! Zoveel luxe en zoetwater is pure verwennerij en een fantastisch kado!
Maar even de voetjes op de grond houden, want eerst moeten we nog het anker ophalen, meerboei nemen, inklaren en langs het havenkantoor.
De regen is meteen een domper op de feestvreugde en pas na het ontbijt kunnen we in actie komen.
Tijdens het snorkelen naar het anker gisteren, heeft the Captain een gigantische koraalbom zien liggen naast ons anker. Secure anker ophalen is de boodschap, zodat we deze niet beschadigen of met de kiel of het roer dit natuurlijke scherpe gevaarte niet raken! Het water is hier de ene keer troebel en de andere keer zo helder als spa reine... afhankelijk van op- of afgaand water. Tijdens het ankeren gisteren zagen we niks, buiten donkere plekjes, nu zien we het koraal duidelijk. Met de juiste aanwijzingen lukken we in de opdracht en roepen de Marina op voor een meerboei. Een havenmeester komt ons helpen met de lijn: makkelijk en heet ons welkom. Dan dinghy in en naar douane en immigratie.
De douane-beambte is eerst wat stuurs en stelt moeilijke vragen...vooral op het in te vullen document...(waren vooraf onze Sea-Clear online vergeten in te vullen, zou het ons makkelijker gemaakt hebben bij het inklaren en schrijfwerk bespaard hebben!)
Van pure 'verjaardag-enthousiasme' vul ik bij de datum van vandaag mijn geboortejaar in! Als ik me hiervoor verontschuldig en vertel dat het 'mijn B-day' is, ontdooit de man meteen en lacht hij zijn tanden bloot en maakt een praatje.
Even de paspoorten uitreiken met mijn arm van het ene bureau naar het andere, aan de smartphone-wrijvende beambte dame van immigratie, effe stempeltjes erin en klaar! 'Fijne verjaardag en geniet van je dag en verblijf op het eiland.'
Op het havenkantoor krijgen we nog even de extra's te horen waar we gebruik van mogen maken en dan is het richting hotelcomplex.
Amaaaaaaaaaai...ni te doen!!! En dit alles slechts voor 20 US$! Wetende dat het minstens 410 US$/nacht kost voor de hotelgasten en dan is het nog laagseizoen, geen ontbijt of ander eten erbij of je vliegreis!!! Om mee te kunnen kwijlen, zie link:

http://www.capellahotels.com/saintlucia/

Een bewaker begeleidt ons naar de spa, waar we een rondleiding krijgen en een menu van de behandelingen. In de tuin bevindt zich, tussen de tropische planten en bloemen, de sauna, hammam en jacuzzi. Overal staan zetels en ligbedden in een romantische uitvoering en in een boom zien we een gezellig boomhut-terras. De zwembaden, bars en restaurants poppen op tussen de verschillende niveauverschillen en zijn omringt door mooie houten bungalows, bestaande uit verschillende verdiepingen. Dromen we dit alles of is dit echt?! Het personeel is vriendelijk en behulpzaam en bij een potje thee en koffie aan de bar bekijken we de massage-opties: een duo-massage wordt geboekt (pas woensdag is er plaats).
Ondertussen is de regen de party-crasher die we proberen buiten te werken van mijn feestje! Maar hij laat zich niet gemakkelijk wegsturen en dus zal ik zelf voor 'zonnetje' moeten spelen, hé.
Ik trek alvast mijn nieuwe bikini (verjaardagskadootje van mijn ventje, van in St. Anne) aan en we openen onze fles bubbels in de kuip. De douane-beambte zit voor het kleine kantoortje en ziet alles af...heum...straks komt die onze flessen alcohol tellen...hebben op papier een beetje gejokt en slechts 5L wijn ingevuld ;-)
WiFi in heel de Marina, hotel en...op Zensation! Hoe lang is dat geleden! Op de Tablets en smartphone, zonder versterker! Dit is de eerste keer sinds ons vertrek, denk ik.
Tijd om de laptop aan de versterker te hangen en mijn drie maanden foto's achterstand op Tumblr in te halen. Dropbox heb ik in Dominica kunnen bijwerken m.b.v. Sandy's bar. Maar...mijn laptop crashed! Effe balen :-(
Dan nog maar een glaasje bubbels drinken en proberen te Skypen en FaceTimen met de tablets. Gaat met stukken en brokken...maar mail, Whatsapp en googelen gaat redelijk.
Het zwembad-weer blijft uit. Maar nog net voor zonsondergang laat mijn vriendin zich zien en tovert de lucht met een idyllische roze gloed :-)
Een heerlijk diner bij het Indiaans restaurant zorgt voor een perfecte aanvulling en het personeel brengt me als afsluiter een stuk kaastaart met kaars en birthday-bord-opschriften en zingen hierbij 'Happy Birthday' met alle ander klanten.
Fantastisch!

Alleen de aanwezigheid van familie en vrienden zou deze dag PERFECT maken...miss U all <3 :-*