vrijdag 20 juli 2018

Cookeilanden: Penrhyn, Omoka - Suwarrow


Vrijdag, 13 juli ‘18  (UTC -10u = -12u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Totaal trip:
Resultaten na 68u30’:
Afgelegde afstand: 400NM
Gemiddelde snelheid: 5,83 kn
Gemiddelde knopen wind: 15kn

Dag1: vrijdag, 13 juli ’18_13u30 - zaterdag, 14 juli ‘18_13u35
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 158NM op Log, 158NM over de grond
Gemiddelde snelheid: 6,58kn
Gemiddelde knopen wind: 15kn
Afstand tot bestemming: 237NM

Eén voor één gaan we anker op, met de angst dat het koraal of het eiland hierbij ons niet loslaat, maar alle drie halen we zonder problemen de meters ankerketting in en varen langs de koraalvlaktes en de vlaggenstok-bebakening richting de ‘Taruia’ pas. Met drie en een halve knoop stroom mee, verlaten we het atol en de pas.
Vanop het passagiersschip ‘Nivaga III’ zwaaien & roepen de mensen ons toe. Ook voor hen ligt er een tocht van minstens drie dagen & nachten, zij gaan richting het zuiden naar ‘Rarotonga’, wij varen zuidwest naar ‘Suwarrow’.
Onze bestemming ligt op 400NM van Penrhyn. De zeilen staan en de lunch wordt geserveerd. The Captain wil nog even de zeilen wat bijtrimmen en plaatst zijn kom met tortilla-croques op de kuiptafel. Onze dame schommelt van links naar rechts en een golf zet haar even meer opzij... het kommetje wordt van de tafel gelanceerd en vliegt door de kuip, waar de croques verspreid belanden en alles vol hangt met de dipsausen mayonaise & ketchup! Wat een smeerboel!
‘Zullen we terugdraaien?!’, zegt the Captain. Het is duidelijk een vrijdag de 13de. Ooit heb ik gelezen dat je nooit op een vrijdag mag vertrekken. Nou en dan vertrekken wij nog wél vandaag op die geluksdag, vrijdag de 13de!
Ach het geluk zal wel keren... en ja hoor, daar gaat de vislijn er als een speer vandoor! Snel het voorzeil inrollen, de lijn blijft gaan, dat moet een enorme vis zijn! Ze blijft afrollen en dan... niks meer... zijn we hem kwijt? Is de lijn gebroken? Is de visaas eraf? De lijn wordt ingedraaid, er is geen spanning meer of iets te voelen van gewicht of weerstand. Alles hangt er nog aan, behalve onze vangst... die zal nu jammergenoeg wat moeilijker praten en met een hazenlip rondzwemmen! Enkele uren later hebben we beet aan de twee lijnen, twee kleine skipjack tonijntjes, we schenken ze hun leven in zee weer... zo kunnen ze nog wat groeien.
De avond valt en we hebben mooie rustige nacht, zonder de ‘nieuwe’ maan, maar met een hemel gevuld met duizende sterren en de navigatielichtjes van onze vrienden die als dwaallichtjes voor en achter ons bewegen.
Selfie & George 2.0 vormen een goed team en besturen samen onze dame.
Wanneer de zon opkomt, is er veel bewolking. De batterijen staan wat laag, waarvoor we de motor laten draaien om ze bij te laden.
Iets over de middag hebben we beet aan de vishengel. De blauw, geel & groene kleuren vallen reeds van ver op en in minder dan een half uurtje ligt er een Mahi Mahi aan de haak geslagen in de kuip, met een borrel vodka in zijn graat blaast hij zijn laatste adem uit onder een handdoek. Onze vrienden willen ook een vis en hun hengels hangen werkloos over boord.
Wij mogen onze eerste dag afklokken met een vriezer vol verse vis. Yeah! Zou Neptunus ons beloond hebben voor het schenken van een tweede leven aan de kleien skipjack tonijntjes?!

Dag 2: zaterdag, 14 juli ‘18_13u30 - zondag, 15 juli ‘18_13u30
Resultaten na 24u:
Afgelegde afstand: 130NM op Log, 134NM over de grond
Gemiddelde snelheid: 5,58kn
Gemiddelde knopen wind: 16kn
Afstand tot bestemming: 103NM

We tellen de reeds afgelegde mijlen en de nog resterende mijlen. Er staat meer wind dan voorspeld en we gaan te snel. We moeten afremmen om niet tijdens de avond of nacht aan te komen. Met zijn drie houden we onze snelheid in de gaten en hebben de zeilen gereefd. Hierdoor blijven we allen wat dichter bij elkaar, sneller varen heeft geen zin. George 2.0 wordt uitgeschakeld om energie te sparen en Selfie neemt de teugels alleen in handen.
Wanneer de  zon ondergaat, komt het sikkeltje maan meteen op, maar lang blijft ze niet, maar de vele sterren houden ons gezelschap.
The Captain ziet tijdens zijn wacht een grote rode bol achter hem verschijnen. Wat is dat? De maan dat kan niet en voor de zon is het te vroeg. Volgens een app op de smartphone ontdekt hij dat het ‘Mars’ is. Ook de navigatielichtjes van onze vrienden blijven in het zicht en we beleven weer een rustige nacht, waarin noch de zeilen, noch de teugels van Selfie gewijzigd of bijgestuurd moeten worden. Heerlijk zo en we slapen lekker.
De volgende ochtend spendeer ik enkele uren in de kombuis. Resultaat: twee verjaardagstaarten (appeltaart met taartbodem en ruitjespatroon met rozijnen in rum geweld (boerenjongens!)) een kleine & een grote, kleine voor ons twee vandaag, grote voor allen morgen.
12u01 = reeds 00u01 in BE = 16 juli ’18, the Captain is officieel jarig en het Feest kan beginnen, hier midden in de Stille Zuidzee.

Dag3: zondag, 15 juli ‘18_13u30 - maandag, 16 juli ‘18_10u00
Resultaten na 20u30’:
Afgelegde afstand: 103NM op Log
Gemiddelde snelheid: 5kn
Gemiddelde knopen wind: 15kn

Nog steeds gaan we te snel en hebben nog een nacht voor de boeg. Het grootzeil wordt ingerold en het gereefd voorzeil uitgeboomd.
Acapella & Bella Ciao hebben hun vislijnen weer uithangen. We doen mee, een vers visje bij aankomst smaakt altijd.
Onze dame schommelt van links naar rechts, we lijken wél in een attractie te zitten/staan... vasthouden is de boodschap!
Feestmenu voor the Captains B-Day:
Lunch: Lekkere Thaise soep met Mahi Mahi
Apo: Kippenworst speciale met een rum-cola (voor the Captain)
Diner: gebakken rijst met Chinese citroenkip
Dessert: zelfgebakken appeltaart met slagroom!
De zon gaat onder en ondertussen speuren we de hemel af op zoek naar een ISS ruimtestation dat ons zou passseren. Het sikkeltje maan zien we en hevig fel lichtje ernaast, maar het is ‘Venus’ en niet het ISS.
De nachtwacht verloopt weer rustig en staat vooral in het teken van snelheid in de gaten houden en afremmen indien nodig.
We willen niet te vroeg toekomen, omdat we gebruik willen maken van het zonlicht om de pas binnen te varen en alle bommies goed kunnen zien.
Met z’n drie achter elkaar, Bella Ciao voorop, varen we om 10u de pas door. SY Jonas ligt er reeds en via de VHF worden er nog enkele tips gegeven. Er zouden twee wit geschilderde houten stokken staan, de eerste aan bakboord, de tweede aan stuurboord. We moeten goed kijken & zoeken, alvorens we ze zien. Met bijna drie knopen stroming tegen en raffelend kabbelend water gaan we de pas door.
Tussen de reeds drie geankerde boten, zoeken we een ankerplekje bij de motu ‘Anchorage Island’, de ankerketting rolt af en de visboeien gaan als ankerkettingdrijvers eraan.