dinsdag 14 juni 2022

Enkele vlucht naar de boot…

Onze tijd in België vliegt, nog wat laatste bootspullen bestellen, afhalen of wachten op de levering ervan. Tussendoor nog wat feestelijkheden & afspraken. Maar ‘we zitten op hete kolen’! Nieuws uit Italië van de mechanieker blijft uit… onderdeel van de saildrive is nog steeds niet geleverd, het is ondertussen vrijdag, 27 mei. We leggen ons er al bij neer om de vlucht van zondag te laten gaan… het is goedkoper om deze te laten voor wat het is en nieuwe tickets te boeken. Zo sparen we uit in extra dagen accommodatie en huurwagen. 


Zaterdagmorgen, 28 mei krijgen we het nieuws dat het onderdeel geleverd is!

De mechanieker gaat proberen dat het tegen zaterdag, 4 juni gemonteerd is, zodat we het water in kunnen. 

Dus we boeken meteen een nieuwe vlucht voor donderdag, 2 juni, een huurwagen & accommodatie. 

Enkele extra dagen in België, dat vinden ze ten huize mamie & papie niet zo erg 💖 En dan komt ons vertrek en wordt er afscheid genomen… ook al is het voor slechts 4 à 5 maanden en kijk ik hier al héél lang naar uit, het blijft altijd slikken en met een krop in mijn keel stap ik de luchthaven binnen 🥺.


Bij aankomst in Trieste halen we de huurwagen op en komen 45’ later toe in Muggia. Het is donderdag, 2 juni, in Italië is het een feestdag en dus is de werf gesloten. Via het kiezelstrand zoeken we ons een weg op de grote rotsen langs de omheining van de werf tot aan onze dame. Van achter de omheining zien we meteen dat het onderdeel van de saildrive er nog niet inzit!

Lap, het gaat hier weer niet volgens afspraak/plan! Meteen wordt er een whatsapp bericht gestuurd naar de mechanieker: morgen, vrijdag gaan ze komen. 

Ok, laat ons hopen dat ze hun woord houden 🤞🏽🤞🏽. We rijden de heuvels van Muggia op en checken in in het Gastenverblijf waar we de komende twee nachten logeren.

De volgende ochtend, rijden we tegen 8u al snel naar de werf om de laatste twee steun-stempels af te krabben, schuren en een laagje epoxy te schilderen. 




Wanneer we doorgaan arriveren de mechaniekers om de saildrive te installeren. De kans bestaat nog dat we morgen te water kunnen gaan…🤞🏼🤞🏼

Om 9u rijden we terug naar ons Gasthuis om te genieten van een uitgebreid ontbijt met een mooi uitzicht en véél lekkers.



 Daarna reppen we ons weer naar de werf en vliegen we er weer in 💪🏼💪🏼

Ik zet de kiel & het roer (beiden hun tweede laag) + 2 stempels in de anti-fouling en Geert verwijderd de letters & cijfers van de romp om deze te polieren & waxen en later de nieuwe aan te kunnen brengen. Tussendoor, om de 2u worden de lagen epoxy verder opgebouwd van de laatste twee stempels.

Maar om iets voor 15u zien we de twee mechaniekers onze dame en de werf verlaten…ze stoppen ermee voor vandaag! Maandag komen ze het afwerken!!! Wat een teleurstelling…we hadden gehoopt en gepland om morgen te water te gaan… nu moeten we nog accommodatie zoeken voor twee extra nachten 🥴😫

Bijkomende problemen…  een nacht met alweer weinig slaap en véél dubben  🤔🤯🥴🥱😵 Ons geduld wordt al sinds november danig op de proef gesteld en we snakken naar rust in ons hoofd!


Probleem 1: zoeken naar accommodatie voor 2 extra nachten.

De chef, van het gasthuis, stelt zijn appartement voor ons ter beschikking tegen een schappelijke prijs, inclusief het uitgebreide ontbijt.

Gelukkig, want alles zit vol hier in de omgeving, drukke periode en véél vakantiegangers: 2/6 was’t hier in Italië een feestdag en aangezien we hier vlakbij de Sloveense grens zitten en die met Pinksteren vrijaf hebben zoals in BE/NL.

Laat ons hopen dat de mechaniekers hun belofte deze keer wél waarmaken en we maandagavond drijven en in de Marina liggen 🤞🏼🤞🏼


Probleem 2: de Belgische registratie:

Waarom hebben we onze Belgische registratie nog niet? Omdat we nog steeds wachten op de officiële schrapping van de boot in Italië. En zonder Belgische registratie mogen we NIET varen!!!

Dus, eens we in het water liggen, moeten we zo snel mogelijk naar de haven varen en moeten we daar voor onbepaalde tijd in gevangenschap blijven: ze zijn hier in Italië blijkbaar nogal streng i.v.m. officiële documenten en raden ons af om te gaan varen alvorens we de Belgische registratie hebben, anders riskeren we dat ze het schip aanslaan, een dikke boete moeten betalen en het land worden uitgezet! Dat kunnen we wél missen…

Maar we worden zot van ongeduld: nog steeds wachten we dus op de schrapping van de boot in Italië! Dit wordt door een notariaat allemaal behandeld & opgevolgd… die zeiden bij de ondertekening van de officiële aankoop, dat het een week, max. 2 weken zou duren voor ze alle documenten zouden hebben…

Ondertussen zijn we meer dan 6 weken verder en ze beantwoorden noch telefonisch, noch op mails! We schakelen de hulp in van de Makelaar (dankjewel Stefano) en het zou deze week nog in orde komen. We zijn benieuwd! We dachten: Ze zijn weg met ons geld 🥴. Maar blijkbaar duurt het allemaal héél lang hier in Italië, wetende dat de schrapping reeds in januari is aangevraagd door het notariaat bij de “Haven Autoriteiten” in Venetië. Nu vernemen we dat het hier in Italië normaal is dat de schrapping minstens vijf maanden duurt…Nou dat hebben ze ons nooit verteld. Weet je dat we nu een whatsapp kregen van de notaris met als antwoord: “de ambtenaren in Venetië werken niet graag”! Hallo!!! Wanneer kunnen we dan eindelijk starten met onze aanvraag voor de Belgische registratie (dit zou 3-5weken duren), aangezien we deze pas kunnen indienen als we de documenten van de officiële schrapping van het schip in Italië hebben… dus voorlopig moeten we onze vaarplannen opbergen!!! We hebben dit niet in de hand en moeten hopen dat ze in Venetië snel hun ‘werk’-knopje vinden en activeren!

Maar wat doen we ondertussen??? 


Optie 1: te water gaan en in de haven blijven tegen een hoge prijs (liggeld: 92€/d of 1200€/mnd)

Optie 2: boot op de werf laten staan en naar België vliegen en daar wachten tot de registratie in orde is. Wat ook extra €€€ kost…


Het wordt optie 1, na contact met de vorige eigenaars: Hebben een overeenkomst met hen kunnen maken om hun ligplaats (hun eigendom) te huren voor een schappelijke maandprijs. Bedankt Mario & Ornella 🙏


Zo kunnen we aan boord leven & slapen en ons ondertussen toch nuttig bezig houden: de opslagruimte met onze spullen en de zeilen, etc,…leegmaken, alles een plekje geven aan boord, zeilen opzetten, allerlei klusjes doen aan de boot en van ons to-do-lijstje afvinken en de boot zo verder vaarklaar maken.



We zien het weer rooskleurig in en hopen dat de saildrive en motor maandag weer geïnstalleerd zijn en zo mijn verjaardagswensen in vervulling gaat…dat gaat mijn beste B-day-present ever worden: te water gaan 🙌🏼🙌🏼

Het komt allemaal GOED 👍🏼🍀