dinsdag 14 juni 2022

Plannen vallen in… de diesel!

Maandag, 6 juni’22 

Mijn verjaardag start met een lekker ontbijtje, op het terras, van het Gastenverblijf, met zicht op de olijfgaard.


Daarna is het werkendag, maar al snel verloopt de dag op de werf even anders dan verwacht…

😭😭😭

Met rode oogjes πŸ˜Ž voor de jarige


Feestelijkheden & te water gaan worden uitgesteld: we blijven nog voor onbepaalde tijd op de werf met véél miserie πŸ˜±πŸ˜’😭 

En alweer de zoektocht naar bijkomende nachten in een accommodatie…


‘s Morgens ontdekken we een lek in de dieseltank!!! πŸ˜±πŸ˜±

Waar hebben we dit aan verdiend?! πŸ˜«πŸ˜©πŸ₯ΊπŸ˜’😭


Voorafgaand:

Zaterdag, 4 juni:

Aangezien de motor weer in de motorruimte staat, kunnen vloerplanken verwijderd worden om eronder, de bilges=kelder, proper te maken. In een smal stuk treffen we diesel aan.

Omdat daar de motor enkele weken gestaan heeft, gaat the Captain ervan uit dat de diesel uit de motor is gelopen… ook al zien we geen sporen hiervan op de vloerplaten…

Ik rij naar de Marina om uit de opslagruimte een speciale pomp te halen en tegen sluitingstijd van de werf (14u), heb ik 15L diesel opgezogen uit de bilge en zie niet echt een verschil in debiet…



Maandag, 6 juni:
 

Bij aankomst van de mechaniekers vragen we hen of de diesel aanwezig in de bilge, van de motor is van toen ze die eruit genomen hebben… ze zeggen van niet en dus gaan we verder op zoek… en voelen dat het nat is onder de dieseltank. De vloeistof is diesel😱😱!

Het bed van de bakboord achterkajuit wordt afgebroken, zodat we beter aan de inox tank kunnen, die zich eronder bevindt.

Om te kunnen zien waar de aluminium tank lekt, moet de hele tank leeg gepompt worden: ongeveer 70L. 


De tank is te groot om door de deur te kunnen en is moeilijk te verplaatsen in de kleine ruimte. Met wat slangenbewegingen wurmt the Captain zich in de kleine ruimte en met de hulp van de mechaniekers, kunnen we de tank opheffen en draaien. The Captain spoort het lek m.b.v. een spiegel, lamp en krijt op: een klein scheurtje naast de lasnaad, langs daar druppelt er diesel uit! Zo’n aluminium tank is in elkaar gelast en het is bekend dat er op termijn scheurtjes kunnen ontstaan, vaak nabij de lasnaad. Brute pech!

We overwegen om het lek te laten dicht lassen aan boord, anders moet de tank in stukken geslepen worden, aangezien ze te groot is om door de kajuitdeur te gaan! Daar hebben ze bij het maken ervan niet goed over nagedacht… maar op advies van een bevriende botenbouwer, wordt er metaal epoxy opgesmeerd. Gelukkig heeft mijn McGuyver ervaring met een fit op te sporen (ook al is het in autobanden) en heeft hij het juiste materiaal bij de hand. Zo sparen we centjes uit.

Morgen testen we of het lek dicht is.






Ondertussen word de bank voor de keukenblok verzet en alle andere vloerplanken eronder losgeschroefd en verwijderd. Boven op de kiel staat nog véél diesel!!!


Op het einde van de werfdag is er zeker 100L diesel uit de boot gepompt: ongeveer 70L uit tank + 30L uit de bilgen!!! 



Happy B-day πŸ˜©πŸ˜«πŸ˜’😭

Maar gelukkig hebben we het nu ontdekt en is het niet gebeurt wanneer we in het water/Marina lagen… mogen er niet aan denken dat dan de bilgepomp opspringt en er zo 100L diesel het water ingepompt wordt!!! 


Als afsluiter een beetje positief nieuws: de motor is weer aangesloten en de schroef op de saildrive geplaatst. Dankjewel mechaniekers. 


Vrijdag, 3 juni: de mechaniekers plaatsen m.b.v. een hefboom- & katrol-systeem, de motor weer in het motorruim.



Ook al hebben we niet véél fut & moed meer na deze werkdag, toch proberen we er nog een feestelijke avond van te maken en het diesel-drama even te verteren tijdens een lekker drankje en heerlijk etentje πŸ₯³πŸΉπŸ¦‘πŸ™

En gelukkig vieren we een verjaardag een hele maand, dus ik heb nog 29 dagen te goed πŸ˜œπŸ₯³πŸ₯³πŸ₯³!!!