zondag 5 juli 2015

Port-Médoc(FR) - Spain

Zondag, 5 juli '15

Voilá, we zijn vertrokken in Port-Médoc. 6u55 hebben we onze trossen hier losgegooid.
We hebben ongeveer 170 Nautical Miles voor de boeg en hopen dat de wind en het weer ons gunstig is en tegen maandagavond in Bilbao of Santander toe te komen. Au revoir France.
We hebben minder vast en goed geslapen dan anders...wat zenuwen? 
Het water in de trechter van de rivier is heel woelig, wanneer we eruit varen. Eens we de Golf van Biskaje weer opvaren, zetten we Selfie aan het werk, maar het lijkt wél of ze dronken is, ze slingert wat. Zou madam van de nacht stiekem op het trouwfeest gezeten hebben?! :-)
Normaal moeten we nu 3NM in de kust blijven, of 45NM er buiten, want daar tussen  ligt het schietgebied Landes. Maar het is zondag en dan wordt er normaal(zeker checken vooraf) niet geschoten en mag je er doorvaren, dit scheelt ons toch wél 20NM.
Er staat een mottige deining en Zensation rolt op de golven. Ik voel me een beetje misselijk, maar het gaat, als ik boven blijf. We doen om de beurt een tukie in de kuip. Enkele uren later neemt de wind af en we zetten SPI en ik maak the Captain's lunch...het gaat wat mis. Ik voel me weer slechter worden en neem een half poepsnoepje(tegen zeeziekte), ik heb het lang genoeg uitgesteld en gehoopt dat ik al wat ingeslingerd was. Als het zo'n rollende golven zijn, van wind tegen stroom, dan heb ik wat last. Na een kwartiertje is het over, maar van de supo heb je als nevenwerking dat je suf wordt en ik leg me even neer. 
Na het avondeten valt de wind weer weg en halen we de SPI weg. De motor staat aan en ik neem de wacht. Enkele uren later neemt Geert over en varen we de nacht in.