donderdag 15 december 2016

Curacao, Spaanse Water 7(Caraïben)

Donderdag, 8 december '16

Uitstap van de dag: met de gratis winkelbus van 'Vreugdenhil' naar de Supermarkt Vreugdenhil. Een mooi initiatief van de winkel en slim bekeken om de tientallen zeilers en 'live-a-boards' bij hen te krijgen en die voor extra inkomsten zorgen ;-) Dagelijks, uitgezonderd op zondag, komt de bus om 8u30 naar de vissershaven en neemt je mee. Om 10u pikt de chauffeur de klanten met boodschappen weer op en zet ze weer netjes af aan de vissershaven waar alle bijbootjes aan het dinghydok liggen.
Het is de eerste keer dat we van deze service gebruik maken, aangezien we geen wagen hebben, één kunnen lenen of met iemand kunnen meerijden. In Bonaire maakten we hier ook een keer gebruik van, maar dat was dan van en naar 'Albert Heijn/Van den Tweel'. Toen kreeg ik al stress bij de gedachte slechts één uur de tijd te hebben in de winkel! Tja, deze winkel kennen we ondertussen al en veel hebben we niet nodig. Van de 1u15' tijd, blijken we al snel een klein uur over te hebben! Ni te geloven, voor mij, hé, maar echt waar ;-)
Tijd genoeg om in de cafetaria te vertoeven, waar we wat drinken en met andere cruisers praten tot we gaan afrekenen. Ja, een extra pluspunt van deze uitstap is het sociaal evenement: je leert weer andere cruisers kennen of tatert bij met bekenden.
In afwachting van de nieuwe buitenboordmotor wordt er gedacht aan een opbergplek voor de oude. De garage wordt helemaal uitgeladen en bekeken welke spullen eventueel een andere plek kunnen krijgen om ruimte te creëren voor de motor. De dinghy wordt aan dek gehesen om de juiste afmetingen te hebben van de buitenboordmotor en hem af te tuigen om te passen op z'n nieuwe plekje.
Druk bezig, even niet opletten en een vreemd geluid...is er iets in het water gevallen? Achter de boot zien we een leeg vat drijven richting de mangroven en de eilandjes! De bijboot is geen optie, want die ligt zonder motor op het dek. Ik spring meteen het water in en zet de reddingsactie in. Het lege gewichtloze vat wordt door de wind snel verder van me weg geblazen... Zonder zwemvliezen is het best zwaar en al snel voel ik gras aan mijn lijf, het is vrij ondiep aan de mangroven en de eilandjes en vind het creepy om de bodem te raken. Ik geef op en zwem terug, ondertussen is ons Dinghietje weer opgetuigd en laten we hem snel te water en varen naar het vat, dat ondertussen tussen twee rotsen ligt te dobberen. Voorzichtig varen we over de ondiepte en met de pikhaak kan ik hem binnenhalen! Reddingsactie gelukt ;-)
Ja, die vaten zijn van levensbelang: voor extra water, diesel, benzine en...RUM!
Terwijl The Captain voor de bootspullen zorgt, controleer ik de proviand in de bilge, pas de lijst aan en probeer extra ruimte te toveren.
Met de komende oversteek (Stille Oceaan) en de weken die we op de San Blas Eilanden gaan vertoeven in het achterhoofd, is het tijd om wat blikvoer uit te testen.
Wat schaft de pot: Hongaarse Goulash van 'Unox' met frietjes. De diepvriesfrietjes worden als experiment in de omnia-oven gelegd. Er wordt zwaar onweer voorspeld, dus wil ik geen oververhitte oven om ons elektronisch apparatuur te beschermen! Na 15' en geen enkel merkbaar resultaat gooi ik de frietjes in een pan. Dat gaat beter, ze krijgen een kleurtje en worden krokant. De smaak van de goulash is heel lekker, wél ontbreekt er wat vulling: meer vlees. Maar als je je inbeeld dat je na enkele weken zonder winkel, verse producten of een zelfgevangen visje, dit op je bord krijgt...dan zullen we zeker NIET klagen!
Resultaat Bliktest één: geslaagd ;-)