Donderdag, 30 november 12u tot vrijdag, 1 december ‘17, 6u30 (UTC -9u30 = -10u30 tijdsverschil met BE(UTC +1u)!) (Markiezen Archipel is 30’ verschil met Tahiti)
Resultaten na 18u:
Afgelegde afstand: 105NM
Gemiddelde snelheid: 5,8kn
Knopen wind: windmeter laat het afweten
Positie: 08º54’99S 140º05’87W
Eindresultaten:
Afgelegde afstand: 782NM
Aantal uren gevaren: 138u
Gemiddelde snelheid: 5,6kn
Dolfijnentjes 🐬🐬🐬 komen de boel opvrolijken. Van alle kanten komen ze met tientallen aangezwommen. En natuurlijk heeft de ‘clown van de klas’ alweer de hoogste sprong! De spinnerdolfijntjes blijven komen en laten zich in de golven meevoeren.
15u: ‘land in zicht!’ Nuku Hiva. Daar willen we zijn, maar dat halen we niet voor het donker.
De wind trekt aan, maar dan nog gaan we het niet halen voor het donker.
En dan, wanneer we hem niet meer nodig hebben, is de langverwachte oostenwind er... we denken nog wat te kunnen lanterfanten tijdens de nacht, maar niks is waar... Zeilen, zeilen en nog eens zeilen, scherp aan de wind een helling van 25º en nog enkele keren overstag om ons tegen de stroming te verzetten.
Pas tegen zonsopgang tellen we de laatste mijlen af. Van ver zien we reeds enkele boten liggen in de ankerbaai. En dan kunnen we de zeilen strijken en weer horizontaal bewegen.
Tijdens het zoeken naar een ankerplaats, laat de ankerbediening het afweten! De ankerbak heeft tijdens zijn duikvluchten in de Oceaan met zijn 200kg aan ankerketting héél wat water opgeslorpt, hierdoor heeft het contact van de ankerbediening een uitgebreid bad genomen! Met wat contactspray, schuurborstel & ospho is het zo weer gefixt. De staaf, die het anker op zijn plaatst houdt, is door de turbulente tocht flink verbogen, nog even er op kloppen met een hamer en dan kunnen we eindelijk het anker droppen in ‘Taiohae Bay’ op Nuku Hiva in de Markiezen Archipel.
200NM extra hebben we gevaren om deze bestemming te bereiken! Deze trip was een ware SPORT ⛵️