woensdag 26 augustus 2015

Porto - Douro rivier - Cascais(PT)

Maandag, 24 augustus '15

Ik heb mijn kappers-gereedschap al klaar liggen. Nu gaat hij er niet aan ontsnappen. Ik heb er zin in. Ons Zensation ligt nog wat te klotsen in haar box en dus zetten we ons voor alle veiligheid(dat we niks te veel afscheren of -knippen) op de steiger. Het gaat al vlotter als de eerste keer en met een fris kopje haar kan mijn Lovertje er weer tegenaan.
Ik maak ons eten voor de komende 24u klaar en we maken Zensation weer vaarklaar en stellen ons bed in de living op, om tijdens de rust daar even wat te kunnen slapen.
We gaan kijken naar het strand en de toegang tot de rivier om polshoogte te nemen van de deining en golfslag daar en op zee. Nou...dat kan wél tellen. We besluiten om tegen  16u30 met z'n vier(Ikiro-Crew incl.) met Zensation de Douro rivier af te varen tot aan de Ponte de Luiz en daarna nog bij te tanken en te vertrekken.
Het is mooi om het stukje rivier per boot te doen, maar voorbij de brug kunnen we niet, want de mast kan niet onder de brug, jammer. Maar we komen vele boten tegen volgestouwd met toeristen. Die moeten er voor betalen en wij kunnen het wél op eigen kiel doen! Op deze manier nemen we voorlopig afscheid van Porto en geven onze ogen nogmaals de kost op al het moois en de gezellige oevers.
Na het tanken en afrekenen zijn we klaar om het grotere water te trotseren.
Er staat nog flink wat deining en we klotsen behoorlijk. Al snel wordt het koeler en worden lange broeken truien en zelfs enkele uren later weer de thermische kleding en mutsen bovengehaald en laagje per laagje aangevuld. We krijgen een prachtige zonsondergang te zien aan een heldere hemel. The Captain gaat de nacht in, terwijl ik me in de living neer leg. Hij komt al snel iets warms zoeken. Ik zet drie termosflessen in de kuiptafel: warme soep, Latte Machiato en warm water en nog wat fruit en tussendoortjes. Zo kan hij er wél enkele uren tegenaan en ik nestel me terug onder de dons. De deining wordt al wat minder. Ons groot zeil staat bij om het motoren wat comfortabeler te maken.