woensdag 18 mei 2016

Antigua, English Harbour (Caraïben)

Vrijdag, 13 mei '16

We hebben geen tijd te verliezen, want we moeten eerst langs immigratie, douane en havenautoriteiten om in te klaren en dan naar de zeilmaker. Waar zit wie?
Even anker checken, maar ik zie slechts tot drie meter diep in het blauwe water... De ankerketting hangt recht naar beneden, maar het anker kan ik niet zien. De bijboot optuigen, tweetakt in de motor doen, aankleden, documenten nemen, zeil inladen en weg.
In Nelson Dockyard zien we tentjes met BBQ-'s, tafels en stoelen, podium, vlaggen, enz... staan. Is er een feestje of een wedstrijd? Vissersboten komen binnenvaren. Dit weekend is het hier de jaarlijkse grote viswedstrijd.
Ik wacht bij het zeil, terwijl the Captain gaat inklaren. Het duurt een eeuwigheid en ik zie de tijd voorbij tikken. Van ver kan ik het gebouw van de zeilmaker zien. Ik waag het erop en laat het zeil achter. Ze sluiten...NU! Oeps, ja, het is reeds zestien uur. Maar ze blijken niks van onze komst en zeilprobleem te weten...Eum...Elvtrøm België zou via mail contact met hen opgenomen hebben. Wat nu?
Ondertussen krijg ik een steekkarretje in mijn handen geduwd om het zeil te gaan ophalen, terwijl er zeker zes jonge mannen voor de deur te staan niksen...Ja, Hallo! Terwijl ze enkele dagen geleden het raar vonden dat een vrouw iets van fysieke arbeid ondernam, wordt ik er nu toe verplicht... Strange!!!
Geert staat ondertussen bij het zeil en zoekt me. Samen brengen we het zeil naar de zeilmaker. Ze maken een herstellingsbon op en vragen om een mail te sturen naar Elvstrøm met de vermelding om met de zeilmaker contact op te nemen... Tja, dat wordt afwachten dus. Net als in België is het ook hier maandag een feestdag, dus voor dinsdag kan er niks ondernomen worden. Als dat maar goed komt!
We wandelen nog even langs de mooie oude 18de eeuwse Engelse gebouwen op Nelson Dockyard.
De vissers en menigte neemt toe en ook de BBQ's en de muziek komen opgang. Tijd om rust op te zoeken een beetje verder in de baai, op ons privé-terras. Na een hapje dooft ons kaarsje snel en dommelen we in met de muziekklanken op de achtergrond.

Varen morgen naar het natuureiland Barbuda, zullen even géén WiFi kunnen bekomen...