woensdag 18 mei 2016

St. Martin, Marigot - Antigua, English Harbour(Caraïben)

Donderdag, 12 & vrijdag, 13 mei '16

Nachttocht: St. Maarten, Marigot - Antigua, English Harbour

De rede dat we toch doorvaren vanavond, is dat we hopen morgen, vrijdag, tijdig in Antigua zijn, zodat we ons grootzeil voor het weekend nog kunnen afleveren bij de zeilmaker en de rest van de week dan hebben om de tweeling-eilanden Antigua & Barbuda te ontdekken.
Het is 17u30 als we losgooien van de tanksteiger en de baai van Marigot uitvaren. Met een oostenwind van gemiddeld 15kn varen we aan de wind, onder een helling van 30°. De deining komt noord-oost op ons in en bonkt tegen de romp van Zensation. De wind en deining zijn vlagerig en rommelig. Soms klieft onze dame stevig door het water, op andere momenten lijkt ze wél een jumpingpaard dat over een golf springt en in de diepte beland!
Om 20u gaat de eerste wacht in voor the Captain en leg ik me midscheeps in de salon. Meteen wordt ik in slaap geschommeld en neem vier en half uur later de wacht over. De sterren aan de hemel verdwijnen al snel achter een dik zwart wolkendek en de maan is onvindbaar. Enkel sterren in het water kan ik bewonderen die gevormd worden door lichtgevende algen.
De wind trekt aan naar dertig knopen en een tijdje later neemt ie weer af, om niet veel later weer de hoogte in te gaan! En dan neemt ie steeds meer en meer af. Onze vaarsnelheid gaat van zes naar drie knopen en minder...enkele druppels voel ik op mijn huid en dan komt er een beetje meer wind.
Om vijf uur mag ik weer gaan rusten en neemt Geert de opkomende zon waar.
Doordat de koers naar Antigua niet bezeilbaar was/is, moeten we een slag maken. De vislijn hangt uit en al snel hebben we beet, maar voor we de vangst kunnen indraaien, heeft die alweer het aas gelost... Even later horen we weer trrrr...vaart minder en lijn indraaien. Reeds van ver achter de boot zien we de groen/gele kleur van een Mahi Mahi schitteren achter onze lijn. Al snel hebben we de 80cm grote vangst binnen. Njammie! Dat wordt smullen de komende dagen! Dat is lang gelden een vangst van eigen bodem op ons bord :-)
De wind zakt volledig in en de motor neemt het over. In de namiddag neemt de wind terug toe, maar hebben we hem op kop. We naderen ons eindpunt. De ingang van English Harbour is niet te zien vanop zee en dan verschijnt ze tussen enkele rotsen en we varen binnen. Achteraan in de baai, aan de haven zie ik een vin bovenkomen en nog...het is een dolfijn of zij het er twee?
Om 14u liggen we op anker vooraan in de baai: 'Freeman Bay'.