vrijdag 19 oktober 2018

Ha’apia: Lifuka, Pangai


Zaterdag, 13 - woensdag, 16 oktober ‘18
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

De eerste Europeaan die Ha’apia’ bezocht, was Abel Tasman in 1643. In 1774 & 1777 stopte Kapitein James Cook op dezelfde eilanden. "Friendly Islands"/ 'Vriendelijke Eilanden', noemde hij deze eilandengroep, omdat Cook door de bewoners erg vriendelijk werd ontvangen, er zich echter niet van bewust dat de Tonganen een complot tegen hem smeden om hem te vermoorden! 
De ‘Ha’apai’ Groep bestaat in totaal uit 68 eilanden, waarvan slechts 17 van bewoond zijn, de eilanden van de groep liggen verspreid over een wateroppervlakte van 4000 km². De groep ligt in het midden tussen de andere eilandgroepen. ‘Vava'u’ bevindt zich in het noorden, ‘Tongatapu’ ligt ten zuiden. De meeste eilanden zijn atollen (zoals Tuamotu’s in Frans Polynesië) en bestaan uit koraal & zandstranden, turquoise lagunes  met kleurrijk koraal vol tropische vissen. Er zijn ook enkele actieve vulkanen, nml.: ‘Ta'u’ & ‘Tofua’.
Omdat de eilanden zo ver van de bewoonde wereld liggen en minder vruchtbaar zijn, is de economie maar moeilijk op gang te krijgen in ‘Ha'apai’. Sommige Tonganen trekken dan ook naar de andere eilandgroepen of Nieuw Zeeland.
In het weekend is het douane & immigratie kantoor gesloten, dus we moeten wachten tot maandag om het inklaarformulier uit ‘Neiafu’ te overhandigen. Toch maken we op zondag reeds een wandeling door het verzorgde dorpje. Op het eerste zicht lijkt het wat welgestelder dan ‘Neiafu’. Verzorgde weg met aangeplante begroeiing en dito tuinen om de mooi uitziende huisjes.
‘s Maandags worden we door uiterst vriendelijke officials ontvangen en overhandigen we hen de documenten.
We liggen met vier boten in de baai en de weerberichten worden dagelijks bekeken & besproken. Op maandag komt de wekelijkse mail van weergoeroe ‘Bob MacDavitt’. Hij beweert dat er een uitzonderlijk goed weervenster aankomt om naar Nieuw Zeeland te varen.
Je weet hoe dat gaat hé, je zit dagelijks met je collega-cruisers voor een drankje en een babbel, de weerbeelden worden besproken. Het uitzonderlijk weervenster dat zich aanbiedt om naar Nieuw Zeeland te vertrekken is de ‘topic’ of de conversaties! Er bevindt zich een hoog dat geblokkeerd zit bij Noordeiland, wat wil zeggen dat je 8 à 10 dagen tijd hebt om naar Nieuw Zeeland te varen zonder een front te moeten passeren of een front moet uitzitten onderweg op Minerva Rif. De natte droom van iedere zeiler die naar Nieuw Zeeland wil, want vooraf werd hierover heel wat afgepraat, iedereen is toch een beetje bang voor deze oversteek.
We zijn met drie boten. Eén iemand daarvan vraagt een routing aan bij een professionele weerman in Nieuw Zeeland, samen worden de kosten gedeeld. Op enkele dagen tijd wordt het vertrek beslist en geregeld.
Eigenlijk waren we van plan om nog zeker 2 weken in Tonga te verblijven alvorens te vertrekken naar Nieuw Zeeland, we zijn absoluut nog niet klaar in Tonga. Daarom hebben we ook ter plaatse beslist om volgend seizoen terug naar Tonga te varen, dat maakt de beslissing om te vertrekken makkelijker. 
Snel nog even de proviand nalopen en weggeven wat niet toegelaten is of wat we zeker niet meer kunnen opeten voor we er zijn. Met twee volle winkelzakken gaan we naar de markt en vragen de dames of ze arme mensen er plezier mee kunnen doen. Ze zijn zo dankbaar dat ze onze winkeltassen volladen met ananas, kokosnoten, papaya & bananen. Zo lief van hen, maar oeps, nu moeten we nog meer opeten tijdens de passage 😜. We delen nog wat met onze cruisersvrienden.
Met de duikfles in het gangboord en wetsuit aan, wordt het onderwaterschip, kiel, roer & schroef gecontroleerd, schoon gemaakt en vastgelegd op de onderwatercamera. De controle van het onderwaterschip is een nieuwe regeling bij aankomst in Nieuw Zeeland. Hiervoor zijn de foto’s handig, inclusief alle extra documenten van het soort anti-fouling en de laatste haul-out.
De volgende dag gaan we uitklaren en brengen we de dames nog wat keukengerei, kleding & schoenen. Alweer willen ze ons fruit geven. We bedanken vriendelijk en zeggen hen om ons te herinneren wanneer we volgend jaar weerkeren. Ze geven me nog een paar schelpenoorbellen en we nemen afscheid, met pijn in ons hart. 
We hebben héél wat op te eten de komende 7dagen, dat is het minimum aantal dagen dat we denken te varen over de oversteek van min. 1100NM. 
Lekkere verse groenten, fruit en een vriezer vol vlees, kip & vis. De vishengels mogen reeds op vakantie. 
De alcoholische drank gaat niet lukken, aangezien dat niet geconsumeerd wordt tijdens het varen. Hopelijk nemen ze bij aankomst the Captain zijn rum en mijn bubbels niet af 🤞🏽.

Woensdagmorgen vertrekken onze vrienden Thalassa & Masquenada, wij vertrekken pas in de namiddag, we zijn iets groter & sneller dan hen.