vrijdag 19 oktober 2018

Tonga: Vava’u Groep: Neiafu: deel IV

Donderdag, 20 september - zondag, 7 oktober ‘18
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)

Races: geschreven door Captain G

*Race 1:
Vrijdag, 28 september ‘18: Wekelijkse vrijdagse Funregatta 1
Crew: Leo& Laurel (genua) + Maya (fotograaf aan boord, bezoekende zus)(SY Summer); Geert (grootzeil)(SY Thalassa)), Jack (genua)(SY Aloha) & Captain G

Wekelijks word er op vrijdagnamiddag door de eigenaar van Bar “Refuge” een funregatta georganiseerd. Daar heb ik natuurlijk wel oren naar, het is ondertussen al een tijdje geleden dat we nog eens een regatta gevaren hebben. Vorige vrijdag had ik vanuit de kuip nagelbijtend de funregatta gevolgd, en natuurlijk ook regelmatig kritiek gegeven en dus ook gedacht, dit kan ik zeker even goed. Het idee is heel simpel, 2 klassen, tot & boven 40 voet, kan je dus nooit discussiëren over ratings (handicapberekening die gemaakt wordt per boot). Er word gevaren in de baai rond de tonnen afhankelijk van de wind word er gestreefd naar een wedstrijdbaan van 1 tot 1,5 uur. Om 15u30 briefing in de bar en start om 16u30, indien mogelijk om 18u iedereen terug in de bar, er word natuurlijk ook aan de commerce gedacht 🍻.

Woensdag pols ik links en rechts bij bevriende boten wie er zin heeft om mee te varen, ik heb snel met succes een ploegje vrienden bij mekaar en ben dus verzekerd van deelname. Op de briefing word de baan en de startprocedure meegedeeld en we kunnen vertrekken, we hadden afgesproken dat de ganse ploeg al op Zensation zou zijn en de dames het samen gezellig zouden maken op SY Aloha. Wanneer ik terugkom van de briefing stel ik vast dat een deel van de crew nog niet aan boord is, Cindy vertrekt direct met de dinghy om ze op te pikken en ze aan boord van Zensation te brengen. Ze blijft echter veel te lang weg, wanneer ik rond kijk naar de verschillende jachten van de deelnemende crew, zie ik plots Cindy aan het werk met de roeispanen i.p.v. de buitenboordmotor, Murphy heeft geregeld dat ze net nu zonder benzine is gevallen. We gooien de mooring los en varen er naartoe, we geven haar in Sensationtje een sleepje naar catamaran Aloha en pikken de rest van de crew onderweg op. 

Dan zijn we eindelijk klaar om zeilen te zetten, we kunnen nog snel enkele overstag- & gijp-manoeuvers oefenen alvorens we aan de voorbereiding van de start moeten beginnen. 
In onze klasse zijn we met 4 deelnemers, een Jeanneau 42i, een Jeanneau 49 en een heuse X-482, hier gaan we onze handen meer dan vol aan hebben. Er is een mooi windje voorspelt en we hebben dan ook vooraf beslist om zonder spinnaker te varen, in werkelijkheid is jammergenoeg minder wind dan voorspelt, hadden we nu toch maar die spinnaker klaar gemaakt! We missen onze start een beetje door de X die al dan niet bewust voor onze voeten vaart net voor het startsein, uiteindelijk starten Zensation als laatste in onze groep zonder weliswaar veel achterstand. Na een rak ‘aan de wind’ ronden we als 2e de bovenboei, verbazingwekkend dicht achter de X. Na de bovenwindse boei volgt er een rak met ruime wind, we lopen in op de X en komen zelfs langszij, dan halen zij hun trukkendoos boven en rollen een code-zero (=lichtweerzeil) uit terwijl onze spinnaker en alle nodige lijnen te ver weg liggen opgeborgen, we kunnen nog wel een tijdje hun wind afdekken maar uiteindelijk gaan ze er toch vandoor, bij de benedenwindse boei verprutsen ze het inrollen van de code-zero en uitrollen van hun genua, zodat we er terug kort naartoe varen. Dan volgt een kruisrak opnieuw naar dezelfde bovenboei, op dit rak zijn ze sneller en varen ze hoger dan ons, het gat is geslagen, op de ‘halvewindse’ rak naar de finish kunnen we ze niet meer bedreigen voor de overwinning. Zensation word hier mooi 2e met een mooie voorsprong op nummer 3 & 4. De prijs voor de 1e plaats is een rum-cola voor de crew + 2 pizza’s, voor de 2e plaats 🥈 is het een biertje voor de crew + 1 pizza. We hadden met zen allen een leuke wedstrijd en nog een gezellige avond in Bar Refuge. Volgende week zullen we een nieuwe poging doen voor de rum. 

Bedankt aan de organisatie, en vooral de crew!


*Race 2:
Woensdag, 3 oktober ‘18: ‘Blue Water Festival Regatta’
Crew: Geert (Thalassa), Jack (Aloha), David (Crazy Love), Connor (SeaCasa) & Captain G

Op woensdag wordt er de regatta van het ‘Blue Water Festival’ georganiseerd
Hier hebben we heel wat te verdedigen, aangezien deze twee jaar geleden gewonnen werd door onze Belgische vrienden , Yvan en Ann met hun boot “Vaguebond”. We hebben natuurlijk via hen één & ander aan nuttige informatie bekomen, dus we weten wat er ons te doen staat. We varen met drie andere crewleden aan boord dan vorige vrijdag, wat het er zeker niet makkelijker op maakt. Er is dan ook nog eens 20 tot 30knopen wind voorspeld. De spelregels wijken wel wat af van de gebruikelijke regels bij zeilwedstrijden, er is namelijk geen startlijn, de start word gewoon op de briefing gegeven, finishen doe je wanneer iemand van de crew de bel luid & de bootnaam op het bord schrijft in de bar. Verder worden de deelnemers ingedeeld in 2 groepen: ‘monohulls & multihulls’, dit alles zonder handicap-berekeningen. De tactiek is dus belangrijk, aangezien we ongeveer een halve mijl van de bar waar de briefing gegeven wordt, aan een mooring liggen. Onze Amerikaanse vrienden, Mark en Jennifer, nemen ook deel aan de wedstrijd met hun motorboot “Starlet”, de eerste strawler ooit, dus dat is een unieke deelname en zo dus een extra klasse 😉. De dames van de Zensation-crew zullen hen vergezellen tijdens de wedstrijd, het zal er daar gezellig aan toe gaan terwijl wij er alles aan zullen doen om te winnen. Mark heeft een supersnelle dinghy, hij neemt Jack mee naar de briefing en zal hem zo snel mogelijk weer bij ons aan boord brengen. Een tiental minuten voor de briefing is de rest van de crew aan boord van Zensation, we gooien de moeringlijnen los en varen tot voor de bar waar de briefing gehouden wordt, er zijn zelfs enkele boten die aan de steiger voor de bar afgemeerd zijn. We zijn blijkbaar niet de enigen die een plan bedacht hebben 😜. Plots komt er actie op de steiger, dinghies verlaten de steiger en varen naar hun boten. Terwijl Jack bij ons boord gebracht wordt, zetten we zeil en zijn we vertrokken. We starten als derde monohull, we zitten er direct goed bij en de twee boten voor ons zijn kleiner en dus langzamer. Het eerste rak is 3,6 mijl ruime wind met een gijp in het eerste gedeelte. Al snel varen we op de eerste plaats van de monohulls, onze grote concurrent SY Mirabella (=X-482, een boot die in principe veel sneller is) heeft zijn start gemist. Na de gijp zijn we klaar om de spinnaker te hijsen, maar er wordt getwijfeld, er is toch wel heel veel wind en we varen al meer dan 8 knopen, plots komt er een windstoot door van meer dan 30kn en we beslissen om de spinnaker dan toch maar niet te hijsen. SY Mirabella heeft echter een code-zero die hen heel wat dichter bij brengt tijdens de ruimewindse rak. Dan volgt er een rak van 3,2 mijl halve wind, tijdens dit rak gaat SY Mirabella in de fout door de code-zero te laten staan, ze lopen meerdere keren uit het roer en we kunnen daardoor terug een veiligere voorsprong opbouwen. Dan moeten we een eilandje ronden, daarna volgt een aan de windse rak. Tijdens het ronden van het eiland reven we ons grootzeil & genua, op dit rak krijgen we constant wind boven de 25kn en lopen, zelfs gereefd, enkele keren uit het roer. Ondertussen zijn er reeds 2 opgaves: SY Monkey Island heeft zijn grootzeil gescheurd en SY Harlequin heeft een stag gebroken 😱
Dan volgt er nog een kruisrak tegen wind en stroom van een 4-tal mijl, hier zullen we het echt moeten waarmaken, aangezien SY Mirabella steeds dichter komt. We hebben meerdere momenten dat we denken, na het volgende overstag-maneuver zijn ze ons voorbij, maar nee, we kunnen ze steeds nipt voorblijven. Ongeveer twee mijl voor de finish lijken ze ons echt wel voorbij te zijn, we beslissen tijdens dat rak om vroeger overstag te gaan met het idee dat we ze dan tijdens het volgende rak kunnen afblokken op voorrang, zij varen dat rak onwetend verder door en het lukt dan ook om ze af te blokken. Er volgen dan nog enkele hele korte rakken om al kruisend de flessenhals door te komen en de baai bij ‘Neiafu’ binnen te varen, zodoende het laatste korte rak naar de finish af te leggen. SY Mirabella lijkt zich gewonnen te geven tijdens de laatste mijl, we zeilen tussen de geankerde boten door richting steiger bij de bar, wanneer we dicht genoeg bij de steiger zijn springt Jack overboord en zwemt naar de steiger, rent naar de bar, trekt aan de bel en schrijft onze naam van onze dame ‘Zensation’ bovenaan op het bord! We rollen de zeilen weg, halen zwemmende Jack opnieuw op en we varen terug naar onze mooring. Mark & Jennifer en onze dames komen aan boord, waar we klinken op de overwinning van ‘Starlet & Zensation’ en een gezellige nabespreking hebben alvorens we naar bar ‘Refuge’ trekken voor de prijsuitreiking.

We did it! 🥇🏆
Slecht twee Europese boten op de erelijst, en dan nog wel twee Belgische!
Door de overwinning ontvangen we een mooie prijs, namelijk een bon voor een gratis haul-out & splash + 5 dagen op de wal in “Marina Opua”, Nieuw-Zeeland. We hebben echter al een reservatie gemaakt in Whangarei, dus we vragen of er eventueel een mogelijkheid is om de bon in te ruilen voor iets anders, we krijgen een voorstel van 10 dagen een gratis ligplaats in “Marina Opua”, wat we met veel plezier aanvaarden natuurlijk.

Misschien onnodig te vertellen dat we nog een gezellige avond genoten nadien?!
Nog bedankt aan de organisatie, Starlet-crew voor de dinghy-drop off en het entertainen van de dames + natuurlijk ‘Zensation’-crew!


*Race 3: 
Vrijdag, 5 oktober ‘18: Wekelijkse vrijdagse Funregatta 2
Crew: David (Crazy Love), Jean (Shamata), Rik (Masquenada), Mark (Starlet) & Captain Geert


Op vrijdagnamiddag is er opnieuw de Fun-regatta, georganiseerd door de uitbater van Bar ‘Refuge’.
Donderdag twijfelde ik nog of we wel zouden deelnemen, we hadden immers woensdag gewonnen en er werd toch wel héél weinig wind voorspeld voor vrijdag, eindigen in schoonheid en op ‘t hoogte punt, weet je wel...
Vrijdagmorgen begint het toch weer te kriebelen en ga ik op zoek naar crew, enkele crewleden van woensdag hadden reeds andere plannen, na een beetje rondvragen waren we toch weer met vijf aan boord. Er werd slechts 5 à 6 knopen wind voorspeld, dus moesten we het zeker toch klaarspelen om de spinnaker te zetten tijdens de wedstrijd. Deze vrijdag zijn er 4 boten aan de start, waaronder ‘SY Serena’, een exotische 35 voeter volledig gebouwd in carbon (een hele lichte boot, echt race-machine!), deze zal buiten categorie zijn voor de andere tegenstanders, of we zullen echt veel geluk moeten hebben. Verder is natuurlijk de ‘SY Mirabella’(X-482) weer van de partij & ‘SY Harlequin’ (38 voet cruiser-racer). Met de start zit het allemaal dicht bij elkaar, Serena vaart als 1e en Harlequin als 2e, wij volgen kort daarop als 3e, een 100-tal meter voor de boei ontstaat er een windstilte en vallen beide boten voor ons stil, wij kunnen nog net een zuchtje wind meepakken, zodat we langszij kunnen komen en zelfs een bootlengte voorsprong nemen. Met de stroming drijven met z’n drieën naar de boei toe, zonder noemenswaardige wind. Wij lijken te laag uit te komen om de boei te kunnen ronden, indien we overstag moeten gaan moeten we hen voorrang geven. Wanneer we een 2-tal bootlengtes van de boei verwijderd zijn, komt er opnieuw een zuchtje wind en kunnen we net genoeg lift pakken om de boei te halen, warempel ronden we als 1e de boei! Yeah! Nu volgt er een rak voor de wind, Harlequin en wijzelf hijsen spinnaker, Serena hijst een enorme genakker en neemt hierdoor meteen de leiding weer over. Harlequin is lichter, dus sneller dan ons met deze wel héél lichte wind en neemt de tweede plaats van ons over. Na het ronden van de 2e boei in 3e positie is er nog een kruisrak naar boei nummer 3 gevolgd door een korte rak halve wind naar de finish. Tijdens het kruisrak kunnen we opnieuw Harlequin verschalken met de nodige dosis geluk tijdens de windloze momenten, zo dus ronden we de laatste boei opnieuw in 2e positie. Tijdens de laatste korte rak naar de finish kan Harlequin ons niet meer bedreigen, dus worden we eervol 2e achter SY Serena die duidelijk buiten categorie was. Deze keer geen drankjes en pizza als prijs, voor de 2e plaats 🥈  ontvangen een aankoopbon van de plaatselijke slager, perfect om onze vriezer weer wat aan te vullen wanneer we verder de vele eilanden van ‘Vava’u’, ‘Tonga’ gaan verkennen.


Alweer hartelijk dank aan de organisatie en natuurlijk de crew!