vrijdag 19 oktober 2018

Trip: Tonga: Niuas Groep: Niuatoputapu - Vava’u Groep: Neiafu



Woensdag, 19 september ‘18, 11u30 - donderdag, 20 september ‘18, 12u30
(UTC +13u = +11u tijdsverschil met BE(=UTC +2u)!)


Totaal trip:
Resultaten na 25:
Afgelegde afstand: 167NM
Gemiddelde snelheid: 6,68 kn

Met slechts 0,5 knopen stroom tegen varen we de pas uit. Buiten het rif staan meters hoge golven. De eerste uren varen we over ondiepere wateren en de zee is verwarrend & wild. Helemaal geen aangenaam zeetje, zoals we reeds dachten, na de afgelopen winderige dagen. De eerste uren zijn zwaar en ik voel me niet lekker. Gelukkig heb ik mijn voorzorgen genomen en gaat het goed met me zolang ik in de kuip vertoef of me neerleg. We zijn blij dat we geen passagiers meegenomen hebben!
Tijdens de nacht krijgen we nu en dan kleine regenbuien te verteren. Voor aankomst krijgen we een squall over ons heen en wordt het zicht belemmerd. Net wanneer we veel kans hebben om walvissen te spotten! Jammer.
Na 25u bereiken we de ‘Faihava’ pas van de ‘Vava’u Groep’. Een kleine twee uur  later liggen we aan een moering in de hoofdstad, ‘Neiafu’.